Nipt

Dere som ikke ønsker nipt, hva tenker dere om tidlig ultralyd? Og eventuelt prøve av fostervann/morkake dersom tidlig ul viser avvik.

Innser nå at jeg aldri svarte på om jeg hadde tatt den eller ikke :hilarious: dersom jeg får tilbudet så takker jeg ja. Jeg ønsker å vite det så fort som mulig dersom fosteret ikke er forenelig med liv, og jeg ønsker også å vite det tidlig dersom det er snakk om down syndrom. Da kan jeg lese meg skikkelig opp, snakke med profesjonelle og ta ett informert valg. Jeg kan også forbrede meg så godt der lar seg gjøre. For meg er kunnskap trygghet:Heartred
Du sier det så godt her! ☺️

Svarte ikke på det tidligere, men får vi avvik vil vi nok ikke beholde. Vil ta ytterligere prøver om det blir påvist, men vil helst unngå å ha barn med en så omfattende utfordring.

Vet det er litt av der man gambler på når man velger å sette barn til verden, det kan være sykt, ha utfordringer av diverse karakterer. Livet er ikke alltid enkelt. Men så handler det litt om å ta hensyn til eget liv og eldre søsken.
(Føler dette er litt tabu å si, men jeg synes jo at folk må gjøre det som er rett for de og deres liv).

Last edited:
Svarte ikke på det tidligere, men får vi avvik vil vi nok ikke beholde. Vil ta ytterligere prøver om det blir påvist, men vil helst unngå å ha barn med en så omfattende utfordring.

Vet det er litt av der man gambler på når man velger å sette barn til verden, det kan være sykt, ha utfordringer av diverse karakterer. Lovet er ikke alltid enkelt. Men så handler det litt om å ta hensyn til eget liv og eldre søsken.
(Føler dette er litt tabu å si, men jeg synes jo at folk må gjøre det som er rett for de og deres liv).
Det er helt lov å føle det sånn! :Heartred dette er ett veldig vanskelig etisk dilemma og det finnes ikke noe fasitsvar. Man må gjøre det for føles rett for seg og sin familie!

Dere som ikke ønsker nipt, hva tenker dere om tidlig ultralyd? Og eventuelt prøve av fostervann/morkake dersom tidlig ul viser avvik.
Sniker, jeg tok ikke NIPT men tidlig ultralyd. Var gøy å hilse på junior, men visste jeg aldri hadde tatt abort uansett hva ultralyd hadde vist, så ingen «risiko» for å skulle ta prøve av morkake eller sånt som er risikabelt for babyen. Ved NIPT kan du få falsk positiv, kjenner ei som hadde positiv på «uforenelig med liv», tok fostervann/morkakeprøve som viste det samme, beholdt allikevel, frisk baby som kom ut.

Vet det er litt av der man gambler på når man velger å sette barn til verden, det kan være sykt, ha utfordringer av diverse karakterer. Livet er ikke alltid enkelt. Men så handler det litt om å ta hensyn til eget liv og eldre søsken.
Jeg er også der at et barn med utfordringer er ikke noe jeg vil ha.
Jeg er såpss realistisk at det er ikke «bare» potensiell sykdom men alt rundt, rettigheter, skjema, kamper, engstelse, sykdomsrelaterte utfordringer, økonomi.
Jeg har to aktive og friske barn og er enslig mor. Å få et barn som krever deg 100% og mer er ikke noe jeg ønsker for oss. Kjenner jwg er mye mer engstelig for det nå, siden jeg allerede har cært så heldig med mine to. Og ee eldre gravid på toppen av dette.

Kan du plis utdype mer tanker rundt det? Jeg har også tenkt sånn tidligere svangerskap og ikke gjort det tidligere.
Ønsker bare litt flere refleksjoner rundt dette for at jeg skal bli tryggere på valget mitt denne gangen også ❤️

Kan du plis utdype mer tanker rundt det? Jeg har også tenkt sånn tidligere svangerskap og ikke gjort det tidligere.
Ønsker bare litt flere refleksjoner rundt dette for at jeg skal bli tryggere på valget mitt denne gangen også ❤️
Jeg har aldri blitt spurt om å nips testet. I år va første gang. Jeg har sagt til meg selv. Jeg tar ikke livet av et barn uansett. Jeg er 6 gangs gravid. Har mistet 3 ganger. Har født 2 til Verden. Og de er verdens fineste barn.

Jeg tok det med forrige og skal ta det nå. Dette blir barn nr 4, og vi har ikke tid, økonomi eller vilje til å ta vare på et barn med utfordringer. Jeg har selv jobbet i PU og det jeg så foreldre og søsken gå igjennom av utfordringer og triste øyeblikk var nok til å overbevise meg om at det er kanskje mulig på første barn, men etter det skylder man også eldre søsken en mulighet til et vanlig liv med like stort fokus på seg selv. Og tanken på hva som vil skje med det barnet den dagen vi foreldre blir borte...man blir rett og slett småbarnsforeldre resten av livet. Man ser også at så utrolig mange forhold går dukken når man får barn med spesielle behov, det er både pga at energien går til barnet og fordi man må kjempe for det som finnes av støtte og hjelp, dette er så tømmende mentalt og psykisk at livet fort kan gå i stampe.... All ære til de som velger å beholde, men jeg ville ikke klart det.

Sniker fra Sept. Bestilte tilsending av kit for panoramatest fra Danmark (ultralydklinikken.dk). Den kan tas fra uke 9+0 og da får man svar 10-14dager senere. Gjorde dette selv om jeg hadde rett til NIPT dekt av det offentlige (35år før termin) for jeg ville ha svaret i uke 11+ og ikke i uke 14+. Det synes jeg er unødvendig lenge å vente og ubehagelig sent å evt. avbryte et svangerskap (selv om det uansett er tungt). Kosta vel ca 7100NOK med den dagens kurs. Verd alle pengene for vår del. De sjekker for flere avvik enn hva som er lov i Norge, og som en bonus fikk vi også vite kjønn. :happy:

Last edited:
Jeg kommer til å ta testen. Det er en test jeg har krav på og den dekkes av det offentlige, så det er et tilbud jeg vil benytte :)

Sniker fra Sept. Bestilte tilsending av kit for panoramatest fra Danmark (ultralydklinikken.dk). Den kan tas fra uke 9+0 og da får man svar 10-14dager senere. Gjorde dette selv om jeg hadde rett til NIPT dekt av det offentlige (35år før termin) for jeg ville ha svaret i uke 11+ og ikke i uke 14+. Det synes jeg er unødvendig lenge å vente og ubehagelig sent å evt. avbryte et svangerskap (selv om det uansett er tungt). Kosta vel ca 7100NOK med den dagens kurs. Verd alle pengene for vår del. De sjekker for flere avvik enn hva som er lov i Norge, og som en bonus fikk vi også vite kjønn. :happy:
Hvor tar en blodprøven en sender inn da?

Hvor tar en blodprøven en sender inn da?
Noen får tatt den hos fastlegen, men sekretærene sa nei da jeg ringte og spurte. Legen har i ettertid sagt at han ville ha ordnet det, men det endte med at jeg fikk en privat klinikk (Freyja) til å ta blodprøven. Kriteriet var at jeg også tok UL hos de samme dag. Men har du en sykepleiervenn så kan de sikkert også hjelpe :happy: Uansett anbefalt å ta UL før blodprøven for å være sikker på at man er over 9+0 og ikke bærer på tvillinger.

Noen får tatt den hos fastlegen, men sekretærene sa nei da jeg ringte og spurte. Legen har i ettertid sagt at han ville ha ordnet det, men det endte med at jeg fikk en privat klinikk (Freyja) til å ta blodprøven. Kriteriet var at jeg også tok UL hos de samme dag. Men har du en sykepleiervenn så kan de sikkert også hjelpe :happy: Uansett anbefalt å ta UL før blodprøven for å være sikker på at man er over 9+0 og ikke bærer på tvillinger.
Tusen takk for gode tips, hvor lang tid tok det fra du bestilte til du mottok kittet?

Tusen takk for gode tips, hvor lang tid tok det fra du bestilte til du mottok kittet?
Du velger selv når du vil ha det tilsendt, men det er greit å ta en UL og sjekke at det er liv først. Jeg tok UL 25.jan og hadde bestilt at de skulle sende kittet 26.jan. De anbefaler å beregne litt tid i posten. Tok blodprøven (og ny UL siden Freyja krevde det) 7.feb, sendte den til USA med papirer jeg hadde fått samme dag (veldig enkelt). Kontaktpersonen i Danmark er veldig behjelpelig og de ringer alltid uansett resultat. :happy:

Jeg ble justert tilbake på UL jeg tok samme dag som testen, så greit å ha noen dager å gå på og ikke sikte seg inn mot akkurat 9+0.

Vi valgte utvidet panorama.
Screenshot_20230604_101750_Gmail.jpg

Prøver å lese meg opp på dette med nipt og blir ikke helt klok. Hva finner man ut av? Hva er fordelene med å ta det? Må man privat eller kan man gå offentlig? Ser det er høye priser. Jeg må nok betale det selv da jeg er for ung… og når burde man ta det?

Prøver å lese meg opp på dette med nipt og blir ikke helt klok. Hva finner man ut av? Hva er fordelene med å ta det? Må man privat eller kan man gå offentlig? Ser det er høye priser. Jeg må nok betale det selv da jeg er for ung… og når burde man ta det?
Det er ingen krav om å måtte ta det. Jeg har ikke tatt det i noen av dem tidligere graviditetene mine (var 20,25 og 35). Grunnen til at jeg tar det nå er fordi alderen har økt og vi har dessverre ikke økonomi eller kapasitet til å ta vare på ett barn med mye ekstra. Og vil ha ett valg om å kunne terminere om barnet ikke er friskt nok til å ikke være en enorm belastning på resten av familien

Det er ingen krav om å måtte ta det. Jeg har ikke tatt det i noen av dem tidligere graviditetene mine (var 20,25 og 35). Grunnen til at jeg tar det nå er fordi alderen har økt og vi har dessverre ikke økonomi eller kapasitet til å ta vare på ett barn med mye ekstra. Og vil ha ett valg om å kunne terminere om barnet ikke er friskt nok til å ikke være en enorm belastning på resten av familien
Skjønner. Men så leser man om feilmargin, så blir jo usikker. For det er vel en grunn til at man anbefaler 35+ å ta den, men ser også yngre folk tar den. Får tenke litt på det. Hvilken uke skal man ta den i?

Back
Topp