NIPT

Legen spurte meg om jeg ville ha det, og sendte henvisning. Lurte også på om jeg visste hva det var - men vi tok ingen samtale om det, iom jeg fikk relativt mye informasjon om i det første svangerskap allerede. :)

Ja. Så det var pga alder.
Første svangerskap var i utlandet, og der er/var det et tilbud til alle gravide, uansett alder.

Fikk tildelt time ganske kjapt på HelseNorge nå. Tok et par dager bare. Tror jeg er 12+1 når jeg har fått time.
 
Da jeg tok kontakt med fastlege for time til første kontroll sa de ingenting om nipt, fikk time til rundt uke 12. Da jeg tok kontakt med jordmor sa de at de ville jeg var var hos fastlege først, og siden jeg ikke fikk time hos fastlege før uke 12 så skal jeg ikke til jordmor før uti oktober tror jeg det var. Med de jeg pratet med sa at jeg skal jo til tidlig ul, og at de da kan spørre om hva jeg tenker ifht nipt. Måtte sende emelding til legen og be han henvise meg til tul siden den er i uke 10-12.
 
Skal i Bergen jeg og. Skal 11+3. Fikk først uken etterpå men er vekke fra 11+5 til 14+5. Så måtte nesten få den før jeg reiser
 
Hvor lang tid tok det før dere fikk svar på henvisningen til NIPT og TUL? Jeg skal ha OUL og TUL/NIPT på forskjellige steder, og har fått innkalling til førstnevnte (etter en dag) men ikke tul/nipt.
 
Er dette noe lege automatisk sender henvisning til for oss over 35? Jeg var hos min lege idag og glemte helt å nevne det.
Alle over 35 skal henvises av lege, men bare hvis du selv vil. Legen din skal spørre deg om det på første svangerskapskontroll. Den må gjennomføres en gang mellom uke 11 og 14. Du kan kanskje ringe eller sende melding (noen legekontor har apper med slike funksjoner) til legen din?
 
Hvor lang tid tok det før dere fikk svar på henvisningen til NIPT og TUL? Jeg skal ha OUL og TUL/NIPT på forskjellige steder, og har fått innkalling til førstnevnte (etter en dag) men ikke tul/nipt.

Legen spurte meg om jeg ville ha, jeg sa ja.
Fikk time på HelseNorge relativt kjapt (et par dager) og brev i posten etter ca ei uke.
Ikke fått innkalling til OUL ennå.
 
Jeg ønsker å ta NIPT-test. Men hvis NIPT viser tegn til trisomi - da vil man bli henvist til morkakeprøve eller fostervannsprøve og det tar litt tid på å få svar på prøvene. Man er jo kommet ganske langt i svangerskapet før resultatet er klart. Plutselig er man i uke 18. Det er jo stor forskjell på en så sen abort og en abort før uke 12. Dette skremte meg litt.
 
Det er ikke en eneste jævel som vil hjelpe meg å ta blodprøven, så nå blir jeg nødt til å ta den selv for å sende inn. Det kan jo bli spennende.
 
Det er ikke en eneste jævel som vil hjelpe meg å ta blodprøven, så nå blir jeg nødt til å ta den selv for å sende inn. Det kan jo bli spennende.
Har du bestilt fra Danmark?
 
Jepp! Og det verste er at jeg sitter jo i Danmark, bare ikke i Kbh. Og vil ikke sende prøven til Kina. Så da ble det ultralydklinikken. Men ingen gidder ta blodprøven av meg :banghead:
Finner ingen private leger som kan gjøre det? Fyfader så kjipt.. har du erfaring med blodprøver da?
 
Da Bodø er en av plassene som er først ute med å tilby TUL og NIPT-test for alle gravide, har jeg takket ja til tilbudet og har fått time om to uker. Men hadde jeg måtte betale selv hadde jeg ikke tatt den:smug:
 
Finner ingen private leger som kan gjøre det? Fyfader så kjipt.. har du erfaring med blodprøver da?
Jeg har ringt alle som finnes. Og vil ikke spørre noen kolleger om de vil, for ingen vet at jeg er gravid enda.

Har aldri tatt blodprøve før, haha. Har satt veldig mange injeksjoner, men aldri hentet noe ut :playful: Satser på at det er noe av det samme.
 
Jeg har ringt alle som finnes. Og vil ikke spørre noen kolleger om de vil, for ingen vet at jeg er gravid enda.

Har aldri tatt blodprøve før, haha. Har satt veldig mange injeksjoner, men aldri hentet noe ut :playful: Satser på at det er noe av det samme.
Jeg fortalte en kollega, slik at jeg fikk tatt prøven. Jeg ville spurt noen dersom du kjenner noen som kan, for du kan risikere å kaste bort mye penger om du ikke får til. Leste et sted her på forumet hvor det var ei som ilag med kjæresten prøvde selv - og de klarte det ikke
 
Jeg fortalte en kollega, slik at jeg fikk tatt prøven. Jeg ville spurt noen dersom du kjenner noen som kan, for du kan risikere å kaste bort mye penger om du ikke får til. Leste et sted her på forumet hvor det var ei som ilag med kjæresten prøvde selv - og de klarte det ikke
Hmmmm. Har fått to kanyler med, da prøver jeg selv i morgen tidlig, og går det ikke får jeg ta den andre med på jobb :wideyed:
 
Hmmmm. Har fått to kanyler med, da prøver jeg selv i morgen tidlig, og går det ikke får jeg ta den andre med på jobb :wideyed:
Du må vel si ifra til klinikken når du skal ta prøven, så da må du være sikker på at du har noen i backup imorgen :)
 
Du må vel si ifra til klinikken når du skal ta prøven, så da må du være sikker på at du har noen i backup imorgen :)
Jeg har en hel avdeling full av sykepleiere, så hvis det er helt krise så går det nok. Vil bare helst ikke si noe til noen jeg ikke stoler på enda, har bare jobbet der 2 uker :bag:
 
Du må vel si ifra til klinikken når du skal ta prøven, så da må du være sikker på at du har noen i backup imorgen :)
Vet du, skulle tro jeg ikke hadde gjort annet enn å ta blodprøver ;) Fikk den plassert fint i armkroken, og blodet kom fossende ut i de to glassene. Har ikke blåmerke en gang :cool:
 
Back
Topp