NIPT

Hardangerfrua

Flørter med forumet
Vårspirene 2021
Hallois.
Lurar på: er det nokon som har tenkt å ta denne testen? Eg har bestemt meg for å ta. Eg er ikkje i risikogruppa, og er svært for mangfold i samfunnet - berre så det er sagt. Men, sidan dette er barn nummer fire, så kjenner eg at det ikkje vil vera riktig for dei barna me har, om me no får eit barn som er veldig pleietrengene. Vil ikkje laga diskusjon rundt denne testen, men lurar rett og slett på: er det fleire som skal ta denne testen privat? Kan vi snakka litt om det? Kven tar blodprøven? Kan legen gjera det? Ser det er mogleg å velja ulike typer tester, men skjønar ikkje heilt forskjellen. Andre med tankar om dette?
 
Henger meg på her. Er også interessert i å ta testen privat hvis jeg ikke får den av legen, skal i samtale med han etterpå. Også interessert i hvordan den fungerer og hvor man kan ta den.
 
Sett litt på dette sjølv, men før 1.11 er det ikkje mulig å få tatt denne, verken offentlig eller privat, med mindre funn på TUL eller KUB-test tilseier økt risiko for avvik.

Men trur det er mulig å sende blod til Danmark, for analyse der. Men då må du trulig ha ein måte å ta denne på sjølv, og typ, sende i posten.
 
Eg har snakka med legen i dag, og kvalifiserer ikkje til å få ta denne offentlig. Tenker å sende til Danmark, men må då få tatt prøven sjølv her heime...
 
Eg har snakka med legen i dag, og kvalifiserer ikkje til å få ta denne offentlig. Tenker å sende til Danmark, men må då få tatt prøven sjølv her heime...
Trodde ikke det var mulig å ta den i Norge enda? Selv om man kvalifiserer.. Vi tenker å sende blod til Sverige eller Danmark..
 
Trodde ikke det var mulig å ta den i Norge enda? Selv om man kvalifiserer.. Vi tenker å sende blod til Sverige eller Danmark..
No vart eg og litt usikker. Men ho sa at eg ikkje kvalifiserte etter dei gamle reglene... Med dei nye skal vel alle få tilbod?
 
No vart eg og litt usikker. Men ho sa at eg ikkje kvalifiserte etter dei gamle reglene... Med dei nye skal vel alle få tilbod?
Ja, ok. De gamle reglene gir ikke NIPT i Norge, bare KUB. De nye reglene trør ikke i kraft før etter 01.11. slik jeg har forstått det
 
Vi får tilbud om KUB pga alder, men lurer på å ta NIPT også.. KUB kan ikke tas før i uke 11-12, men NIPT kan tas i uke 10. Vil vite så fort som mulig om noe er galt..
 
Skal også ta den! Finnes en tråd her tidligere om dette også hvor det var litt tips. Ikke lov i Norge så må sendes til utlandet!
 
Hallois.
Lurar på: er det nokon som har tenkt å ta denne testen? Eg har bestemt meg for å ta. Eg er ikkje i risikogruppa, og er svært for mangfold i samfunnet - berre så det er sagt. Men, sidan dette er barn nummer fire, så kjenner eg at det ikkje vil vera riktig for dei barna me har, om me no får eit barn som er veldig pleietrengene. Vil ikkje laga diskusjon rundt denne testen, men lurar rett og slett på: er det fleire som skal ta denne testen privat? Kan vi snakka litt om det? Kven tar blodprøven? Kan legen gjera det? Ser det er mogleg å velja ulike typer tester, men skjønar ikkje heilt forskjellen. Andre med tankar om dette?

Jeg hadde tenkt å ta og kontaktet legen. Jeg fikk dessverre ikke lov å ta blodprøven hos de siden jeg ikke var i risikogruppen. Så jeg må evt reise til utlandet. Pga korona ønsker vi ikke det så vi kommer til å stole på TUL, som jeg skal ta i uke 12 :)
 
Det finnes en annen tråd om dette. Kort oppsummert må man bestille kit fra Danmark, og få noen her til å ta blodprøven. Får svar etter ca 10 dager. Koster litt også.
 
Jeg skal ta! Har et familiemedlem som er sykepleier som tar blod på meg. Skal bestille kit fra Danmark. Men noen som vet om nål og alt følger med? Kanskje dumt spm men fant ingenting på siden. Står óg at den kan tas fra uke 9+0 som jeg kan lese :) Koster 4-5 tusen
 
Hmm, noen av dere som forstår forskjellen mellom panorama og harmony testen? Siden panorama kan tas fra 9+0 er det litt fristende å velge den!
 
Jeg skal ta! Har et familiemedlem som er sykepleier som tar blod på meg. Skal bestille kit fra Danmark. Men noen som vet om nål og alt følger med? Kanskje dumt spm men fant ingenting på siden. Står óg at den kan tas fra uke 9+0 som jeg kan lese :) Koster 4-5 tusen

Ja, alt du trenger følger med.
 
Hmm, noen av dere som forstår forskjellen mellom panorama og harmony testen? Siden panorama kan tas fra 9+0 er det litt fristende å velge den!

Hvis du leser nederst på denne siden så ser du forskjellen på de;
Panorama finnes i to utgaver hvorav den ene er dyrere og tester for flere ting. Og så er det noe ulikt mellom testene hva de kan avdekke ved bruk av eggdonor og tvillinggraviditet.


https://www.ultralydklinikken.dk/2019-03-22-12-44-09/panorama-test.html
 
Ja, ok. De gamle reglene gir ikke NIPT i Norge, bare KUB. De nye reglene trør ikke i kraft før etter 01.11. slik jeg har forstått det
De gamle reglene gir tilbud om NIPT istedenfor fostervannsprøve på de store universitetssykehuset i Norge :) det vil si at hvis KUBen viser høy sannsynlighet for noe så får man tilbud og NIPT ettersom den er risikofri ift fostervannsprøve.
 
De gamle reglene gir tilbud om NIPT istedenfor fostervannsprøve på de store universitetssykehuset i Norge :) det vil si at hvis KUBen viser høy sannsynlighet for noe så får man tilbud og NIPT ettersom den er risikofri ift fostervannsprøve.
Ja, jeg fikk nettopp vite det av jordmor. Sist vi tok kub (2018) var ikke dette en del av pakken. Bra at det er fremskritt!
 
Back
Topp