NIPT-test

Ja. Fikk beskjed på sms om at det hadde kommet brev i helsenorge og der lå det i innboksen. Men vet om en annen som aldri fikk beskjed, men som fant det selv i journalen.
Jeg fikk ikke noe beskjed på sms, låg plutselig bare i pasient journalen min.

Sniker fra november :hilarious:
Da får man tydeligvis bare logge inn daglig og krysse fingrene :p

Da får man tydeligvis bare logge inn daglig og krysse fingrene :p
Ja, jeg har vært innpå hverdag nå siden forje tirsdag. Tok 1 uke og 1 dag før jeg fikk svar. Me var jo helligdag på torsdag.

Hører de andre i november gruppen sa jeg måtte sjekke prøvesvar eller pasientjournal på helsenorge. Varierer hvor det står.

Jeg tok NIPT i dag i forbindelse med TOUL. Det jordmor sa til meg var at om alt er i orden så hører jeg ikke noe. Om det er noen indikasjon så ringer de. Så mao så får du ikke beskjed om resultatet hvis alt er fint

Tok NIPT privat forrige uke, venter fortsatt på svar. Her har vi bestemt oss for å beholde ved indikasjon på trisomi 21, men ikke ved 13 eller 18. Tok det i Sverige så vi får også vite kjønn. Får svar i neste uke.

Jeg tok NIPT i dag i forbindelse med TOUL. Det jordmor sa til meg var at om alt er i orden så hører jeg ikke noe. Om det er noen indikasjon så ringer de. Så mao så får du ikke beskjed om resultatet hvis alt er fint
Da varierer nok dette. Jeg fikk beskjed om at jeg skulle få svar uansett, men at man blir ringt innen ca 2 uker om det er indikasjon.

Hvordan går det med nipt svarene deres? Hvor fikk dere svar og hvilket sykehus er det?
Jeg tok for to dager siden og fikk beskjed om opptil 2,5 ukers ventetid men er fortsatt inne daglig. Tiden snegler seg avgårde.

jeg er 39 ved fødsel og vi skal til tidlig ultralyd i dag, og får også tilbud om NIPT.
Vi har bestemt oss for å ikke vil ta testen. For oss vil det aldri være et alternativ å avslutte svangerskapet. Barnet er høyt elsket og ventet allerede.
Jeg tror det blir en stor byrde å bære ved å få svar på kromosomfeil. Selv om helsepersonell vil kunne informere om at barnet evt ikke kan leve, vil vi ikke være ansvarlige for hvor lenge et barn skal få livets rett. De kan ta feil, eller barnet kan leve lenger enn prognosene.

Jeg tok nipt onsdag i forrige uke, og svaret kom i form av et brev under «pasientjournal» på Helsenorge i går kveld. Så det gikk overraskende fort! Svaret var lav sannsynlighet for sykdom, så vi er veldig letta over det :Heartred

Jeg tok nipt onsdag i forrige uke, og svaret kom i form av et brev under «pasientjournal» på Helsenorge i går kveld. Så det gikk overraskende fort! Svaret var lav sannsynlighet for sykdom, så vi er veldig letta over det :Heartred
Kan legge til at det ikke kom varsel om brevet, måtte inn å sjekke selv.

Jeg har ikke fått noenting. Var til NIPT 21. mai og mener hun sa svar skulle komme i løpet av 5-10 dager. Men ingenting har kommet. Har vært inne på Helsenorge og sjekka. Jeg har sjekka under "prøvesvar" og via varsler i Helsenorge-appen, samt innboks. Ikke noe der. Ikke sjekka pasientjournal som @rød appelsin gjorde, så skal gjøre det også...

Jeg skal på TUL i morgen og legen sa jeg kunne opplyse om jeg ville ha NIPT da om ønskelig. Jeg tenkte jeg burde ha henvising, men han mente nei. Gjenstår å se i morgen.

Jeg er 30 år ved fødsel og nytt for Helse Vest i 2026 er i følge Helse Norge at alle kan ta det offenlig men mot 6000kr da jeg er under 35 år og ikke har medisinske årsaker.

Noen andre som har dette eller i Helse Sør Øst (nytt fra 2025 der)? :)

Back
Topp