NIPT test

Håperpåenattpåskatt

Flørter med forumet
Augustbarna2024
Hei:).
Jeg er 38 og vet at jeg vil få tilbud om NIPT test.. Kjenner det er litt vanskelig å forholde seg til det. Er det noen som har gjennomført det? Hvilken tanker har du/dere om å eventuelt gjennomføre det? Skal du gjøre det? Så mange tanker og bekymringer - holder på å bli helt kokko:arghh:o_O
 
Jeg er 33 og kommer til å ta panorama test fra Danmark.

Jeg og kjæresten snakket om hva vi synes er livskvalitet for barnet og for oss.
Greit å snakke om hva et evnt positiv resultat vil bety
 
Jeg er 37 og tok NIPT test med første graviditet (35år) i England og vil dra til England for NIPT denne gangen også. :happy:
Som @Licath sier så er det en samtale jeg og mannen hadde forrige gang og vi tenker det samme nå.

Vet dere når man får tilbud her i Norge? I hvilken uke det er?
Hei:).
Jeg er 38 og vet at jeg vil få tilbud om NIPT test.. Kjenner det er litt vanskelig å forholde seg til det. Er det noen som har gjennomført det? Hvilken tanker har du/dere om å eventuelt gjennomføre det? Skal du gjøre det? Så mange tanker og bekymringer - holder på å bli helt kokko:arghh:o_O
 
Jeg er 37 og tok NIPT test med første graviditet (35år) i England og vil dra til England for NIPT denne gangen også. :happy:
Som @Licath sier så er det en samtale jeg og mannen hadde forrige gang og vi tenker det samme nå.

Vet dere når man får tilbud her i Norge? I hvilken uke det er?
Etter hva jeg har skjønt fra sniking i de andre gruppene, så gjennomføres det ifbm OTUL.

Vi har ikke snakket om NIPT ennå vi. Første gang vi får tilbud om det pga alder. Jeg har i utgangspunktet tenkt å ikke gjennomføre... kjenner ikke helt behovet
 
Jeg er 35 og får NIPT, vi snakket om det forrige gang og jeg mener at man bør tenke på forhånd hvorfor man tester og hva man eventuelt tenker om et positivt resultat. Samboer syns nok det er verre å ta stilling til enn det jeg syns. Jeg ser ikke på meg selv som en som har stor kapasitet til så mye, og jeg ønsker ikke å få et sykt barn som kanskje også har følgesykdommer eller større sjans for et kort liv.

Jeg vet at risikoen for at det går galt med noe annet er der uansett, altså.
 
Jeg er 33 og kommer til å ta panorama test fra Danmark.

Jeg og kjæresten snakket om hva vi synes er livskvalitet for barnet og for oss.
Greit å snakke om hva et evnt positiv resultat vil bety
Det er jeg enig i. Det er jo det hvis testen er positiv, hva vil man.

Men hva er panorama test :)?
 
Jeg er 37 og tok NIPT test med første graviditet (35år) i England og vil dra til England for NIPT denne gangen også. :happy:
Som @Licath sier så er det en samtale jeg og mannen hadde forrige gang og vi tenker det samme nå.

Vet dere når man får tilbud her i Norge? I hvilken uke det er?
England? Vi får det ved OTUL nå.
Ja, det er vel det alt faller på - hva jeg og mannen tenker og hvis positiv hvordan vil det påvirke oss og familien :Heartbigred
 
Jeg er 35 og får NIPT, vi snakket om det forrige gang og jeg mener at man bør tenke på forhånd hvorfor man tester og hva man eventuelt tenker om et positivt resultat. Samboer syns nok det er verre å ta stilling til enn det jeg syns. Jeg ser ikke på meg selv som en som har stor kapasitet til så mye, og jeg ønsker ikke å få et sykt barn som kanskje også har følgesykdommer eller større sjans for et kort liv.

Jeg vet at risikoen for at det går galt med noe annet er der uansett, altså.
Tusen takk for din ærlighet :Heartbigred Jeg kjenner meg veldig igjen i de refleksjonene du kommer med her.

Vi har heldigvis noen uker å tenke på før vi må svare :nailbiting:
 
Jeg er 37 og kommer til å ta NIPT i uke 12.

Vet jo enda ikke hvordan jeg kommer til å handle om jeg får vite at sjansen er stor for kromosomfeil, regner med at det avhenger av alvorlighetsgrad. Men vil gjøre en seriøs vurdering av hva som er god livskvalitet for barnet, men også hva som er mulig å håndtere for meg siden jeg er alene.
 
Lurte litt på hvordan man får innkalling til TUL og NIPT? Må jeg vente til jeg har sett jordmor i januar eller må jeg kanskje også fortelle fastlegen at jeg er gravid?

Skal ikke se jordmor før i uke 10 så litt usikker på hvor lang ventetid det er på TUL eller om det bare går av seg selv etter jordmor timen? :happy:
 
Lurte litt på hvordan man får innkalling til TUL og NIPT? Må jeg vente til jeg har sett jordmor i januar eller må jeg kanskje også fortelle fastlegen at jeg er gravid?

Skal ikke se jordmor før i uke 10 så litt usikker på hvor lang ventetid det er på TUL eller om det bare går av seg selv etter jordmor timen? :happy:

Jordmor vil sende søknad, bor du på en mindre plass vil det nok gå fint å vente til da. Bor du derimot på en litt større plass, kan det være litt ventetid, sånn at det kan være greit å ha vært hos fastlege så han eller hun kan sende før uke 10. du skal jo ha den mellom uke 11+0-13+6,
 
Lurte litt på hvordan man får innkalling til TUL og NIPT? Må jeg vente til jeg har sett jordmor i januar eller må jeg kanskje også fortelle fastlegen at jeg er gravid?

Skal ikke se jordmor før i uke 10 så litt usikker på hvor lang ventetid det er på TUL eller om det bare går av seg selv etter jordmor timen? :happy:
Jeg tenkte jeg skal be fastlegen henvise nå via melding på Helsenorge, for jeg er i tilfelle i uke ti når januar starter, og da begynner det å bli lite tid!
 
Lurte litt på hvordan man får innkalling til TUL og NIPT? Må jeg vente til jeg har sett jordmor i januar eller må jeg kanskje også fortelle fastlegen at jeg er gravid?

Skal ikke se jordmor før i uke 10 så litt usikker på hvor lang ventetid det er på TUL eller om det bare går av seg selv etter jordmor timen? :happy:
Min fastlege sa jeg måtte komme i uke 8-9 for å bli henvist og for å ta blodprøver (jeg bor i en storby). De gjør det på TUL
 
Back
Topp