NIPT Test

Pasjonsfrukt:)

Forelsket i forumet
Tilgangsansvarlig
Aprilspirene 2024❤️
Tenker dere å ta det? Ønsker jo gjerne å ta de testene man kan, men det er jo ganske dyrt. Under 35, så da må man betale selv. Risikoen er jo veldig lav og man vil kanskje kunne se noe på ultralyd men.
 
Ja, har bestilt til neste fredag, da er jeg 10+0 :)
 
Har lurt veldig på det samme i det siste.. Jeg er under 35 ved termin, men over 30…

Det er veldig dyrt, og ganske lav sannsynlighet for at noe er galt? Også er det ikke så lenge siden grensa for å få det dekt ble justert ned til 35 år? Var 38 for et/to år siden?

Som du sier så skal de vel kunne se ting på ultralyd, også får man vel evt nipt dekt dersom de mener det er noe som bør sjekkes etter toul?
 
Jeg var egentlig fast bestemt på at jeg skulle ta det for jeg syntes det er så ekkelt å tenke på at nesten 10% av tilfellene med trisomier blir oversett på ultralyd, men nå er den norske krona så svak og det blir så sykt dyrt. Så jeg prøver å overtale meg selv til at det er trygt med ultralyd, er det noe galt så vil det ofte kunne ses på andre organer, men så tenker jeg er det en sjanse jeg er villig til å ta… Jeg vet ikke enda. Vil ikke ta den i Norge i hvert fall for om man først skal betale så mye så skal jeg ha det testet for så mye som mulig. I Norge har de jo kun lov å teste for de 3 trisomiene.
 
Har ikke diskutert så.mye enda, er over 35.. Jeg har en privat TUL i morgen, får se hva den viser...så får vi diskuterte det da evt,har ikke turt å tenke at vi faktisk skal ha enda en baby helt enda...dette blir vårt tredje barn i tilfelle, og vi har vert gjennom en del utfordringer for å få de to vi har.
 
Vi har faktisk bestemt oss for det, så skal ta på 11+0! Selv om det er dyrt. For det er det virkelig.
 
Godt mulig jeg tar den, men er over 35… samtidig, vi beholder barnet uansett avvik, det endrer ingenting. Barn kommer jo med utfordringer (og kjærlighet) uansett!
 
Vi ønsker egentlig å ta den, men har enda ikke landet på noe. Er under 35, så det vil isåfall bli dyrto_O
 
Jeg skal ta det, er 30 år. Vi drar til Gøteborg, da får vi vite kjønn og :)
 
Jeg hadde egentlig bestemt meg for at vi skulle ta testen, men nå er jeg litt usikker. Får kjenne på det når det nærmer seg
 
Er det noen som har erfaring med NIPT-testen? Har hørt noen si at den kan gi uriktig resultat og bare er 50/50 sikker? Det høres jo litt skremmende ut i så fall.. de klarer vel å se mye mer nå på TUL enn hva de gjorde før
 
Om den er positiv (som den er i ca 1/1000) eller noe sånn, så er det ca 50/50 for at det faktisk er noe avvik hos fosteret. Testen er veldig god (99.9%) treffsikkerhet om den er negativ!
Er det noen som har erfaring med NIPT-testen? Har hørt noen si at den kan gi uriktig resultat og bare er 50/50 sikker? Det høres jo litt skremmende ut i så fall.. de klarer vel å se mye mer nå på TUL enn hva de gjorde før
 
Er det noen som har erfaring med NIPT-testen? Har hørt noen si at den kan gi uriktig resultat og bare er 50/50 sikker? Det høres jo litt skremmende ut i så fall.. de klarer vel å se mye mer nå på TUL enn hva de gjorde før
Den er veldig sikker, hvis du f.eks velger panoramatesten til ultralydklinikken.dk så er falsk negativ raten på 0,1% dvs den er 99,9% sikker.

Det som overbeviser meg er at en ultralyd f.eks bare viser 90% av tilfellene med f.eks trisomi 21(finner ikke tilbake til kilden nå, men det var en pålitelig kilde). De 10% der skremte meg ganske godt. Derfor har vi bestemt oss for å ta nipt. Det er jo aldri en garanti for at man får et friskt barn, det kan jo skje ting senere og det kan være kognitive utfordringer osv, så det innebærer jo alltid en viss risiko å få barn, men ved å ta en nipt test føler vi oss tryggere på at vi har gjort det vi kan for å best legge tilrette for et barn.

Jeg må bare si at jeg har ingenting i mot de som velger å beholde barn med genfeil eller har noe i mot barn eller voksne med spesielle behov, vi bare ønsker ikke å utsette et barn for det selv. Folk må jo velge det de føler passer for sin egen situasjon og velge etter egne evner.
 
Den er veldig sikker, hvis du f.eks velger panoramatesten til ultralydklinikken.dk så er falsk negativ raten på 0,1% dvs den er 99,9% sikker.

Det som overbeviser meg er at en ultralyd f.eks bare viser 90% av tilfellene med f.eks trisomi 21(finner ikke tilbake til kilden nå, men det var en pålitelig kilde). De 10% der skremte meg ganske godt. Derfor har vi bestemt oss for å ta nipt. Det er jo aldri en garanti for at man får et friskt barn, det kan jo skje ting senere og det kan være kognitive utfordringer osv, så det innebærer jo alltid en viss risiko å få barn, men ved å ta en nipt test føler vi oss tryggere på at vi har gjort det vi kan for å best legge tilrette for et barn.

Jeg må bare si at jeg har ingenting i mot de som velger å beholde barn med genfeil eller har noe i mot barn eller voksne med spesielle behov, vi bare ønsker ikke å utsette et barn for det selv. Folk må jo velge det de føler passer for sin egen situasjon og velge etter egne evner.
Enig med deg. Tenker at ingen skal måtte forsvare tankene og valget den ene eller andre veien :Heartred man gjør det beste valget for seg og sin familie
 
Jeg er litt usikker på om vi skal ta den. Jeg vil uansett beholde, så det er ingen faktor. Jeg mener også å ha hørt at flere av de som har fått utslag på testen har fått beskjed om at barnet er mer syk enn det som viser seg når barnet først er født. Det er jo ikke noe hyggelig det heller. Jeg mener å gå i lang tid å sørge litt fordi barnet ditt vil få store utfordringer, så blir det kanskje ikke så ille likevel? Jeg er usikker på om det er bedre å 'ta sorgene ved fødsel'. En liten sorg er det jo om barnet har et handicap som vil følge det og gjøre alt litt vanskeligere resten av livet.

Jeg tenker med på det denne gangen enn de to forrige svangerskapene, nå er jeg eldre og risikoen er større. Man håper uansett på at det går greit selv om vi har bestemt oss for at barnet skal bli født uansett.
 
Jeg er litt usikker på om vi skal ta den. Jeg vil uansett beholde, så det er ingen faktor. Jeg mener også å ha hørt at flere av de som har fått utslag på testen har fått beskjed om at barnet er mer syk enn det som viser seg når barnet først er født. Det er jo ikke noe hyggelig det heller. Jeg mener å gå i lang tid å sørge litt fordi barnet ditt vil få store utfordringer, så blir det kanskje ikke så ille likevel? Jeg er usikker på om det er bedre å 'ta sorgene ved fødsel'. En liten sorg er det jo om barnet har et handicap som vil følge det og gjøre alt litt vanskeligere resten av livet.

Jeg tenker med på det denne gangen enn de to forrige svangerskapene, nå er jeg eldre og risikoen er større. Man håper uansett på at det går greit selv om vi har bestemt oss for at barnet skal bli født uansett.
Personlig tror at det er bedre å være forberedt, for da får du ikke de følelsene når barnet kommer, du har bearbeidet det på forhånd. Det er vel sånn sett være bedre å tenke det værste og bli positivt overrasket? Men om du ønsker å beholde uansett så er det vel nok med en tidlig ultralyd? Da er det ikke krise for det med den feilmarginen.

I forhold til det med at de ofte sier det er mye verre enn det er så er ikke det alltid sant. Jeg vet om noen som fikk beskjed om at barnet hadde trisomi 21, ut kom et friskt barn. Så det skjer jo feil av og til, men det er gjennomgående trygt. Så kommer det jo litt ann på hva som er galt, trisomi 13 og trisomi 18 er ikke forenelig med liv på samme måte som trisomi 21(downs syndrom). Man kan fremdeles i noen tilfeller gå til termin uten at fosteret dør, men de aller fleste vil dø før slutten av svangerskapet eller ganske raskt etter fødsel, kun 5-10 % overlever det første året. Men så er det jo alltid noen som trosser alle odds og lever lenger over forventet tid, men det er da snakk om ytterst få, men prognosen er ganske dårlig og personlig tenker jeg på at det vil være mye smerte på for kort tid at det vil være rettferdig for et barn å måtte gå gjennom. Det er egentlig kun trisomi 21 (som uansett er den vanligste) som har gode prognoser, det er veldig varierende hvor fungerende en person med trisomi 21 vil være og det er ikke noe man kan se på ultralyd heller hvor «fungerende» barnet vil bli, der kan de kun se misdannelser på organer og trekke en konklusjon da ut i fra det hvordan barnet vil kunne leve. men man vet jo aldri 100% hvor bra eller dårlig det kommer til å gå, så da er det jo sånn sett greit å vite det på forhånd, så heller bare tenke at dette kan gå kjempe bra, eventuelt be legene om å ikke gi noe prognose for diagnosen.
 
Kanskje vi ikke skal bekymre oss så mye for ting vi ikke kan gjør noe med? Og mangler du kunnskap om downs kan du gå inn her.
 
Kanskje vi ikke skal bekymre oss så mye for ting vi ikke kan gjør noe med? Og mangler du kunnskap om downs kan du gå inn her.
Hva mener du med ting man ikke kan gjøre noe med?
 
Back
Topp