Nipt test

Peppermint

Forelsket i forumet
Juliknøttene 2022
Februarhjertene 2025
Noen over 35 år som har fått henvisning til dette? Jeg var hos legen igår, hen gikk med på å henvise meg til tul, men mente at nipt var unødvendig og hadde ikke fått med seg at fra 1.januar skulle det bli tilgjengelig for de over 35. Fikk innkallelse til tul i uke 8 nå. Men det jeg egentlig ønsket var jo tul+nipt i ca uke 11.. :(

Noen over 35 år som har fått henvisning til dette? Jeg var hos legen igår, hen gikk med på å henvise meg til tul, men mente at nipt var unødvendig og hadde ikke fått med seg at fra 1.januar skulle det bli tilgjengelig for de over 35. Fikk innkallelse til tul i uke 8 nå. Men det jeg egentlig ønsket var jo tul+nipt i ca uke 11.. :(
Jeg lurer også litt på dette, har ultralyd da jeg er 13 uker, 30.12…! Er ikke det for sent? Fyller 36 år i mai..

Jeg lurer også litt på dette, har ultralyd da jeg er 13 uker, 30.12…! Er ikke det for sent? Fyller 36 år i mai..
Trur man kan ta den når som helst, etter uke 10/11. Jeg er i uke 11 i starten av januar så for meg passet det helt perfekt. Men når legen ikke vil henvise :banghead:

Er henvist fastlege til Nipt. Fått time i starten av januar er da 14+2, får ikke før siden jeg ikke har krav på det før 1.januar.

Jeg er og henvist av fastlege, fikk time rett før jul da jeg er 12+4, så ble litt overraska. Hadde forventa time på nyåret siden det er da rettigheten kommer på plass, men klager ikke ☺️

Jeg får høre med jordmor, eventuelt høre med de på sykehuset når jeg skal på tul i uke 8 :)

Jeg har ikke blitt møtt på alder og svangerskap i det hele tatt. Jeg er 9 uker i morgen, ikke hatt noen kontroller, og fikk beskjed av fastlege og kommunens hjemmeside at første svangerskapskontroll er i uke 11-13... Jeg var innom legen i dag for å ta noen blodprøver i forhold til klumpen jeg har hatt i halsen i 5 uker, og da stakk jeg innom helsestasjonen også. Fikk da kontakt med jordmor, men hun skal ringe meg i morgen, så da vet jeg mer. Resepsjonisten på helsestasjonen var veldig imøtekommende og det hun sa til meg fikk meg til å grine, så jeg måtte bare forklare at jeg visste ikke helt hvorfor jeg gråt, men jeg regna med det var hormonene :)

Jeg er og henvist av fastlege, fikk time rett før jul da jeg er 12+4, så ble litt overraska. Hadde forventa time på nyåret siden det er da rettigheten kommer på plass, men klager ikke ☺️
Hvor i landet holder du til?

Jeg var hos jordmor på torsdag når jeg var 9+1. Det ble da henvist til tidlig ultralyd og fosterdiagnostikk pga. alder (38). Jeg så i min helsejournal at henvisningen ble registrert av sekretær hos sykehuset umiddelbart. Jordmoren sa at det trolig ville bli satt opp time i uke 12 ca. På helsenorge.no står det at undersøkelsen gjøres mellom uke 11-14.

Dyrt. På en måte pga IVF så frister det litt å gjennomføre det, siden befruktningen har skjedd kunstig vis ICSI

Jeg har ikke tenkt å ta det. Men det er selvfølgelig individuelt hvordan man kjenner på det. Vi har også brukt icsi, men det skal vel ikke være noe større grunn til at noe går galt pga det tror jeg. Eller?

Ja, jeg er 37 og fikk henvisning til utredning på gyn på sykehuset.
Håper utredning betyr nipt test?! Det sto ikke mer i brevet..

Har time når jeg er helt i starten av uke 11.

Er 40 og har fått innkalling til tidleg ultralyd med NIPT i det offentlege her i Oslo 16. desember når eg er 12+0. Fastlegen som henviste meg. :)

Dyrt. På en måte pga IVF så frister det litt å gjennomføre det, siden befruktningen har skjedd kunstig vis ICSI

Vi fikk TUL i uke 7 og uke 12 offentlig, da vi hadde ICSI. Dvs. gratis. Du burde ta en prat med fastlege/fertilitetsklinikken.

Back
Topp