NIPT test

Cath2020

Betatt av forumet
Hei!
Fikk tilbud om NIPT test på tul idag. Skal tilbake om 2 uker da jeg er kortere på vei enn forventet så kan tenke på dette til dess.

Noen andre som har fått tilbud om dette? Usikker på hva velge...
 
Hei!
Fikk tilbud om NIPT test på tul idag. Skal tilbake om 2 uker da jeg er kortere på vei enn forventet så kan tenke på dette til dess.

Noen andre som har fått tilbud om dette? Usikker på hva velge...
Fikk du tilbud pga alder? Jeg har også ønsket å ta dette men kommer bare til å ha fylt 35 ved termin.
 
Jeg fikk tilbud etter KUB-test, som jeg igjen fikk tilbud om etter mistanke om avvik sist svangerskap. Synes det var veldig ok siden NIPT er mer sikker enn KUB-test. Vi var klare på at vi ville valgt abort om barnet hadde hatt trisomi.
 
NIPT er på ingen måte en 100% sikker test.
NIPT kan vise en kromosomfeil uten at det faktisk er en feil der, og den kan overse en feil. Det tenker jeg er relevant å vite før man takker ja eller nei til å få den tatt :)
 
Hadde definitivt tatt testen. Hadde grensene vært åpne hadde jeg dratt til Svergie. Fritidsreiser er viat ikke tillat.
 
NIPT er på ingen måte en 100% sikker test.
NIPT kan vise en kromosomfeil uten at det faktisk er en feil der, og den kan overse en feil. Det tenker jeg er relevant å vite før man takker ja eller nei til å få den tatt :)

Falsk negativ er ekstremt sjeldent med NIPT. Falsk positiv er vanligere, og skal derfor bekreftes med invasiv prøve.
 
Falsk negativ er ekstremt sjeldent med NIPT. Falsk positiv er vanligere, og skal derfor bekreftes med invasiv prøve.

Det er rigtig nok. I Danmark er det en anbefaling at en høy risiko på NIPT bekreftes med morkakebiopsi eller fostervannsprøve.

Dog kan den gi falsk tryghet når den viser lav sannsynlighet. I følge danske tall finner NIPT kun 75% av de kromosomavvikelser som man ville ha funnet på morkakebiopsier :)
 
Det er rigtig nok. I Danmark er det en anbefaling at en høy risiko på NIPT bekreftes med morkakebiopsi eller fostervannsprøve.

Dog kan den gi falsk tryghet når den viser lav sannsynlighet. I følge danske tall finner NIPT kun 75% av de kromosomavvikelser som man ville ha funnet på morkakebiopsier :)

Det gjelder først og fremst for T13 og T18, for T21 er den sikrere. Ved T13 og T18 vil barnet som regel ha funn ved UL også. Ingen tester er perfekte, men NIPT er et bedre alternativ enn dagens KUB, og å tilby invasiv morkakeprøve til alle vil bety store mengder unødvendige aborter.
 
Hei,

jeg tok kub test fordi jeg er 39 år. Fikk så gode resultater at jeg fikk ikke tilbud om nipt test. Hvorfor får dere tilbud om denne? Føler meg litt utrygg nå? Jeg vil jo også selvfølgelig føle meg trygg på at resultatene er sikre?

jeg hadde sagt ja takk til dette jeg også
 
Hei,

jeg tok kub test fordi jeg er 39 år. Fikk så gode resultater at jeg fikk ikke tilbud om nipt test. Hvorfor får dere tilbud om denne? Føler meg litt utrygg nå? Jeg vil jo også selvfølgelig føle meg trygg på at resultatene er sikre?

jeg hadde sagt ja takk til dette jeg også

jeg fikk fordi jeg fikk risiko 1:49 for T21. Man får tilbud om NIPT om risikoen er veldig høy, ikke ellers, med mindre man har fått barn med avvik før.
 
Back
Topp