Nipt-test

Jeg blir 38 i god tid før fødsel. Da jeg bestilte time for første svangerskapskontroll hos fastlegen fikk jeg uke 12+0. Han mente det ikke var noe poeng med tidligere time. Er ikke det litt merkelig om jeg kvalifiserer til nipt-test i Norge som tas før uke 11?

Jeg kan ikke svare på det, men jeg synes høres merkelig ut.
En venninne fylte også 38 i fjor i gravidteten, men måtte få gjennom nipt-test på eget initiativ! Men da var det ganske nytt i Norge, det var vel først i fjor eller i forfjor de begynte med nipt-test som alternativ (tror jeg).

Kan jeg spørre, dere som ikke vil ta testen;
-tar dere tidlig ultralyd?
-velger dere bort nipt-test fordi dere tenker det er uetisk eller ikke føler det nødvendig?

Dette er kun for å reflektere.

Dette er mitt barn nr 3, har ikke tatt nipt-test av noen av de og heller ikke tidlig ultralyd. Bare tatt OUL, og kontroll ultralyd pga blødninger.
Føler ikke behov til å undersøke det og har ikke noe i familien som tilsier noe kan skje :)

Dette er mitt barn nr 3, har ikke tatt nipt-test av noen av de og heller ikke tidlig ultralyd. Bare tatt OUL, og kontroll ultralyd pga blødninger.
Føler ikke behov til å undersøke det og har ikke noe i familien som tilsier noe kan skje :)
Jeg føler et sterkt behov for TUL når jeg har passert uke 12 bare for å se om jeg faktisk bærer på noe levende, og ikke har MA igjen. Ble overrasket første gangen da de sa det ikke så ut som fare for downs. Det hadde jeg ikke bedt om å få vite noe om. Jeg kommer ikke til å ville ha fostervannsprøve bare fordi jeg er gammel. Forstår godt at andre velger å ville vite. Fint å kunne forberede seg.

Ja, det kan skje, men det er liten sannsynlighet for feil svar.
Feil svar kan man også få på tidlig ultralyd.

Men da er min tanke: er det ikke bedre å oppdage det og utrede det tidligere?
Jeg tror belastnningen, for min del, ville vært større med et eldre foster.

Det er fint å reflektere rundt tema, det er grunnen til at jeg tok dette opp.
Jeg har venninner som har tatt testen, og er fornøyd med å ha gjort det.
I følge artikkelen som jeg henviste til står det at 20% kan få falsk positivt svar. Dvs en veldig stor ekstra påkjenning for noe som egentlig er unødvendig hvis ikke man hadde tatt testen. Selvfølgelig er man glad man har tatt testen hvis svaret er negativ(dette kan også være falsk negativ selvom sannsynligheten er liten), det er jo det alle ønsker ☺️ Jeg er enig at det er bedre å utrede tidlig, men tenk også så kjipt hvis ting går galt fordi man må ta en morkakeprøve eller fostervannsprøve fordi nipt-testen er positiv og så viser det seg at alt egentlig sto bra til med lille. Jeg vet ikke hva jeg/vi skal gjøre, er i tenkeboksen. Jeg har selv flere venninner som har testet seg og har full forståelse for at de har gjort det, men alle de har kun hatt positive erfaringer så det er vanskelig å tenke hvis man faktisk må stå ovenfor en vanskelig avgjørelse.

Jeg blir 38 i god tid før fødsel. Da jeg bestilte time for første svangerskapskontroll hos fastlegen fikk jeg uke 12+0. Han mente det ikke var noe poeng med tidligere time. Er ikke det litt merkelig om jeg kvalifiserer til nipt-test i Norge som tas før uke 11?

Sniker fra januar. Du må få henvisning fra legen til fosterdiagnostikk før uke 12. Jeg ville ringt og sagt at du vil ha det, tviler på du trenger time kun for den henvisningen. Men du får ikke nipt-test, men KUB i første omgang. Utføres i uke 9-13 ca.

https://helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/fosterdiagnostikk

Sniker fra januar. Du må få henvisning fra legen til fosterdiagnostikk før uke 12. Jeg ville ringt og sagt at du vil ha det, tviler på du trenger time kun for den henvisningen. Men du får ikke nipt-test, men KUB i første omgang. Utføres i uke 9-13 ca.

https://helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/fosterdiagnostikk
Jeg var på TUL i forbindelse med assistert befruktning i går, og de sendte henvisning. Så da er jeg nok ferdig "kubbet" før første besøk hos legen min.

-velger dere bort nipt-test fordi dere tenker det er uetisk eller ikke føler det nødvendig?

Vi skulle gjerne tatt test, men med den arbeidssituasjonen vi er i nå blir det umulig å få til utenlandstur. Pluss at vi bor geografisk veldig problematisk til..
Men skal ta tidlig UL.
Ingen av oss er genetisk predisponert for sykdom, så det er jo størst sannsynlighet for at vi får et friskt barn! Men hadde gjerne tatt NIPT bare for å roe nervene..

Supert, da ordnet det seg jo veldig greit. :)
Han legen min har uansett en litt avslappet holdning til svangerskap. Jeg hadde ganske kraftig svangerskapsdiabetes forrige gang. Jeg fikk resept på blodsukkermålingsapparat. Det var det. Ordnet meg en ekstra ultralyd for vekstestimering selv i uke 35. Alle andre jeg har snakket med med svangerskapsdiabetes har fått masse ekstra oppfølging.

Aldri hø

Aldri hørt om testen før nå:) fått 3 barn aldri tatt på de. Så ikke tenkt å ta nå heller :) men har høy risiko svangerskap så frem til uke 18 har jeg ofte hatt både 4 og 5 ul. Og etter uke 20, 1 ul i uken frem til fødsel :) så føler det holder :)

Sniker

NIPT kan tas senere og, men uansett spiller ikke det noen rolle i Norge da en kun får tilbud om NIPT dersom en først har hatt duotest og ul (KUB) og fått risiko 1:250 eller dårligere

I følge artikkelen som jeg henviste til står det at 20% kan få falsk positivt svar. Dvs en veldig stor ekstra påkjenning for noe som egentlig er unødvendig hvis ikke man hadde tatt testen. Selvfølgelig er man glad man har tatt testen hvis svaret er negativ(dette kan også være falsk negativ selvom sannsynligheten er liten), det er jo det alle ønsker ☺️ Jeg er enig at det er bedre å utrede tidlig, men tenk også så kjipt hvis ting går galt fordi man må ta en morkakeprøve eller fostervannsprøve fordi nipt-testen er positiv og så viser det seg at alt egentlig sto bra til med lille. Jeg vet ikke hva jeg/vi skal gjøre, er i tenkeboksen. Jeg har selv flere venninner som har testet seg og har full forståelse for at de har gjort det, men alle de har kun hatt positive erfaringer så det er vanskelig å tenke hvis man faktisk må stå ovenfor en vanskelig avgjørelse.
Sniker

Har hørt fra spesialister i Norge (på fostermedisin) at det er relativt mange som får vite på NIPT at det er noe. Har da en tøff periode og ekstra undersøkelser i Norge som viser at det ikke er noe.
Dersom mor har kromosomavvik vil det også vises på NIPT, men dette screenes jo ikke på noen måte i Norge, så kan hende det kan forklare en del av feilresultatene, men det er bare en teori fra min side

Sniker

NIPT kan tas senere og, men uansett spiller ikke det noen rolle i Norge da en kun får tilbud om NIPT dersom en først har hatt duotest og ul (KUB) og fått risiko 1:250 eller dårligere
Jeg har TUL ((*redigert) ved spesialistsenteret for kvinner) i uke 13. Tenker jeg får svar på det jeg lurer på der. Føler ikke noe behov for NIPT.

Last edited:
Jeg har TUL (hos Martin Lundring) i uke 13. Tenker jeg får svar på det jeg lurer på der. Føler ikke noe behov for NIPT.
Nei, han skal jo være innmari dyktig har jeg hørt!

Jeg har TUL i uke 13. Tenker jeg får svar på det jeg lurer på der. Føler ikke noe behov for NIPT.
Også kom jeg på at det ikke er lov å skrive fullt navn på helsespersonell på forumet

Også kom jeg på at det ikke er lov å skrive fullt navn på helsespersonell på forumet
Oh. Den regelen har jeg ikke fått med meg. Det er gjennom forumet jeg fikk anbefalningen i utgangspunktet.

Er jo egentlig veldig fornuftig å ikke diskutere konkrete mennesker åpent på nett. Mindre ille når det er utelukkende skryt kanskje, men likevel.

Er jo egentlig veldig fornuftig å ikke diskutere konkrete mennesker åpent på nett. Mindre ille når det er utelukkende skryt kanskje, men likevel.
Vet
Kom på det fordi jeg så moderator minne på i en annen tråd rett før

Sniker

Har hørt fra spesialister i Norge (på fostermedisin) at det er relativt mange som får vite på NIPT at det er noe. Har da en tøff periode og ekstra undersøkelser i Norge som viser at det ikke er noe.
Dersom mor har kromosomavvik vil det også vises på NIPT, men dette screenes jo ikke på noen måte i Norge, så kan hende det kan forklare en del av feilresultatene, men det er bare en teori fra min side

Sniker jeg også. I følge en metastudie vil man, om man tester 100 000 kvinner, få 94 falskt postitive svar. Da er det altså mindre enn 1 promilles sjanse (0,1%) for å få et falskt positivt svar.

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/kultur/testen-sier-downs-syndrom-hva-na/70665247/amp

Back
Topp