Nipt-test

Livvea

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Hei.
Noen her som planlegger å gjennomføre nipt-test?
Selv har vi bestilt time i Gøteborg i uke 11. Altså, om ca 3 uker.

Nipt-test er noe som alle gravide blir tilbudt i de fleste land i Europa (og Canada), men ikke i Norge. Unntaket er kvinner som fyller 38 år.

Men kan fint ta testen i utlandet, f eks Sverige, Danmark eller England, og ta med seg resultatet hjem for eventuelt videre oppfølging.

Det gjennomføres med ultralyd (fra uke 9) og en blodprøve. Svar etter en uke.

-Her står det beskrevet:
NIPT/NIPD (Non-Invasive Prenatal Test/Diagnosis) er en relativt ny blodprøve som nå brukes innenfor fosterdiagnostikken. Blodprøven tas av mor og kan utføres helt fra 9. til 11. svangerskapsuke. I den gravides blod finnes det biter av fosterets DNA. Man antar at arvematerialet kommer fra celler i morkaken som er tett knyttet til livmoren, og dermed kommer i kontakt med mors blod. Fordi morkaken er av samme genetiske opphav som fosteret, har den oftest, dog ikke alltid, samme sammensetning av for eksempel kromosomer som fosteret. Dermed kan man i prinsippet kartlegge hele arvematerialet til barnet før det er født. NIPT kan blant annet brukes til å bestemme fosterets kjønn og undersøke enkeltgensykdommer og trisomier (for eksempel trisomi 13, 18 og 21 henholdsvis Pataus, Edward og Downs syndrom).

Oi. Ok. Takk for svar :happy:

Det blir det samme som at mange ønsker å ta tidlig utltralyd i uke 12.

-men nipt-testen er 98% nøyaktig (altså mer presis) og man kan undersøke mye mer, og mer alvorlige tilstander.

Utfordringen med nipt-testen er hva som er etisk riktig.
Men det er, og bør være, opp til hver enkelt.

Har aldri tatt det og kommer ikke å ta det denne gangen heller :)

Jeg er lengre på vei en ts, men tok nipt test. Er veldig glad for det, ga meg veldig mye ro videre i svangerskapet. For min del var det værdt pengene.

Til de som mener det er uetisk tenker jeg det er opp til hvert enkelt par. Jeg vet ikke hva vi hadde gjort om svarene kom tilbake anderledes, og slipper heldigvis å ta stilling til det.
Men bekymringene om babyen er frisk eller ikke forsvant. Vi tok utvidet test, ikke bare trisomiene.

Tror nok ikke jeg blir å ta den. Men kommer til å høre med ultralydlegen om Noonans syndrom, da nevøen min har det. Han er et år, hjerteoperert, dårlig syn og hørsel. Han må mest sannsynlig ha tykke briller og høreapparat.

Vi tenker også utvidet test. Føler det blir dumt å bare gjøre det "halvveis".

Vi har nå på forhånd blitt enige om hvordan vi skal forholde oss til svaret. Jeg tror det er viktig at hvis, hvis, det skulle vise seg å være noe alvorlig, så er vi enige.
Og på forhånd blitt enige om hva som er greit å ikke. Og så må vi se hva vi føler for.

Vi er i grunn ikke så bekymret, men det er snakk om et liv, og vårt liv sammen med barnet i fremtiden, så jeg synes det er en fin mulighet som jeg velger å bruke.

Jeg kommer til å ta. Da jeg er over aldersgrensen rekner jeg med at jeg får her i norge, men skal ta det opp når jeg er på kontroll om ca 2 uker.

Vi vurderer det, men har ennå ikke bestemt oss. Jeg har lest en del om det og må si jeg ble litt mer skeptisk da jeg leste om sannsynlighet for falske positive(i den gra det stemmer). Tenkt den ekstra påkjenningen det kan føre til:nailbiting: for et positivt svar i seg selv tilsier ikke at barnet har et trisomi, da må det til med videre uttesting som er enten morkakeprøve eller fostervannsprøve for sikkert svar. https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/kultur/testen-sier-downs-syndrom-hva-na/70665247/amp

Ja, det kan skje, men det er liten sannsynlighet for feil svar.
Feil svar kan man også få på tidlig ultralyd.

Men da er min tanke: er det ikke bedre å oppdage det og utrede det tidligere?
Jeg tror belastnningen, for min del, ville vært større med et eldre foster.

Det er fint å reflektere rundt tema, det er grunnen til at jeg tok dette opp.
Jeg har venninner som har tatt testen, og er fornøyd med å ha gjort det.

Kan jeg spørre, dere som ikke vil ta testen;
-tar dere tidlig ultralyd?
-velger dere bort nipt-test fordi dere tenker det er uetisk eller ikke føler det nødvendig?

Dette er kun for å reflektere.

Må man reise til sverige for å få tatt den? Jeg kunne gjerne tenkt meg å ta den, men tror ikke det blir mulig å dra til et annet land da jeg jobber rimelig mye og det er litt langt for oss :sorry: Men må jo si at det ville vært ganske betryggende med en sånn test også da..

Må man reise til sverige for å få tatt den? Jeg kunne gjerne tenkt meg å ta den, men tror ikke det blir mulig å dra til et annet land da jeg jobber rimelig mye og det er litt langt for oss :sorry: Men må jo si at det ville vært ganske betryggende med en sånn test også da..

Man tranger bare en dagstur, timen tar 40 min.
Men ja, det koster rundt 6000kr og oppover.
Så det koster penger og tid til å reise dit. Det er ulempen.
Jeg synes vi skulle fått tilbud i Norge mot en egen andel.

Ja, nok en gang er Norge langt bak alle andre land når det gjelder medisin.. Utrolig synd, forstår i vertfall veldig godt at folk velger å gjøre det! Hadde det vært i Norge, og littegrann billigere så hadde jeg garantert gjort det!

Nipt-test er noe som alle gravide blir tilbudt i de fleste land i Europa (og Canada), men ikke i Norge. Unntaket er kvinner som fyller 38 år.

Men kan fint ta testen i utlandet, f eks Sverige, Danmark eller England, og ta med seg resultatet hjem for eventuelt videre oppfølging.

Det gjennomføres med ultralyd (fra uke 9) og en blodprøve. Svar etter en uke.

-Her står det beskrevet:
NIPT/NIPD (Non-Invasive Prenatal Test/Diagnosis) er en relativt ny blodprøve som nå brukes innenfor fosterdiagnostikken. Blodprøven tas av mor og kan utføres helt fra 9. til 11. svangerskapsuke. I den gravides blod finnes det biter av fosterets DNA. Man antar at arvematerialet kommer fra celler i morkaken som er tett knyttet til livmoren, og dermed kommer i kontakt med mors blod. Fordi morkaken er av samme genetiske opphav som fosteret, har den oftest, dog ikke alltid, samme sammensetning av for eksempel kromosomer som fosteret. Dermed kan man i prinsippet kartlegge hele arvematerialet til barnet før det er født. NIPT kan blant annet brukes til å bestemme fosterets kjønn og undersøke enkeltgensykdommer og trisomier (for eksempel trisomi 13, 18 og 21 henholdsvis Pataus, Edward og Downs syndrom).
Jeg blir 38 i god tid før fødsel. Da jeg bestilte time for første svangerskapskontroll hos fastlegen fikk jeg uke 12+0. Han mente det ikke var noe poeng med tidligere time. Er ikke det litt merkelig om jeg kvalifiserer til nipt-test i Norge som tas før uke 11?

Jeg kommer til å ta. Da jeg er over aldersgrensen rekner jeg med at jeg får her i norge, men skal ta det opp når jeg er på kontroll om ca 2 uker.
Sniker fra april, jeg og hadde et håp om å få tatt den i norge, men i følge helsenorge.no så gis det kun tilbud om NIPT dersom det er utslag på duo/kub testen. Ser jeg har fått time til sistnevnte. Håper du er mer heldig:)

Back
Topp