Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hei.
Noen her som planlegger å gjennomføre nipt-test?
Selv har vi bestilt time i Gøteborg i uke 11. Altså, om ca 3 uker.
Hva er det?
Oi. Ok. Takk for svar
Må man reise til sverige for å få tatt den? Jeg kunne gjerne tenkt meg å ta den, men tror ikke det blir mulig å dra til et annet land da jeg jobber rimelig mye og det er litt langt for oss Men må jo si at det ville vært ganske betryggende med en sånn test også da..
Jeg blir 38 i god tid før fødsel. Da jeg bestilte time for første svangerskapskontroll hos fastlegen fikk jeg uke 12+0. Han mente det ikke var noe poeng med tidligere time. Er ikke det litt merkelig om jeg kvalifiserer til nipt-test i Norge som tas før uke 11?Nipt-test er noe som alle gravide blir tilbudt i de fleste land i Europa (og Canada), men ikke i Norge. Unntaket er kvinner som fyller 38 år.
Men kan fint ta testen i utlandet, f eks Sverige, Danmark eller England, og ta med seg resultatet hjem for eventuelt videre oppfølging.
Det gjennomføres med ultralyd (fra uke 9) og en blodprøve. Svar etter en uke.
-Her står det beskrevet:
NIPT/NIPD (Non-Invasive Prenatal Test/Diagnosis) er en relativt ny blodprøve som nå brukes innenfor fosterdiagnostikken. Blodprøven tas av mor og kan utføres helt fra 9. til 11. svangerskapsuke. I den gravides blod finnes det biter av fosterets DNA. Man antar at arvematerialet kommer fra celler i morkaken som er tett knyttet til livmoren, og dermed kommer i kontakt med mors blod. Fordi morkaken er av samme genetiske opphav som fosteret, har den oftest, dog ikke alltid, samme sammensetning av for eksempel kromosomer som fosteret. Dermed kan man i prinsippet kartlegge hele arvematerialet til barnet før det er født. NIPT kan blant annet brukes til å bestemme fosterets kjønn og undersøke enkeltgensykdommer og trisomier (for eksempel trisomi 13, 18 og 21 henholdsvis Pataus, Edward og Downs syndrom).
Kan jeg spørre hvilken klinikk?Hei.
Noen her som planlegger å gjennomføre nipt-test?
Selv har vi bestilt time i Gøteborg i uke 11. Altså, om ca 3 uker.
Sniker fra april, jeg og hadde et håp om å få tatt den i norge, men i følge helsenorge.no så gis det kun tilbud om NIPT dersom det er utslag på duo/kub testen. Ser jeg har fått time til sistnevnte. Håper du er mer heldigJeg kommer til å ta. Da jeg er over aldersgrensen rekner jeg med at jeg får her i norge, men skal ta det opp når jeg er på kontroll om ca 2 uker.