NIPT test

Hva er det egentlig? Er det en sånn blodprøve?
 
Ja, det er en enkel blodprøve som sjekker for Downs syndrom og en rekke andre syndromer. Medfører ingen risiko for fosteret, slik som fostervannsprøve kan gjøre. Kvinner i Sverige og Danmark får tilbudet uansett, det er i Norge det er restriksjoner pga politikk..
 
Vi skal ta den.. Kan tas i uke 10. Tenker en helg i København. Litt rare følelser rundt det, men er absolutt for å ha all informasjon. Synes det er synd vi ikke kan få tilbudet i Norge. Vi kunne betalt for det selv, men at vi må reise til Sverige eller Danmark er ganske absurd egentlig. Hadde jeg vært 3 år eldre hadde jeg fått tilbudet gjennom norsk helsevesen.
 
Vi tok en NIPT-test i Danmark nå denne helga. Opplevde det som veldig ålreit, fikk en grundig scanning og samtale, og tok en blodprøve. Får svar om et par uker. Jeg mener dette burde være for alle, og at det er synd økonomi skal være avgjørende for om man får tatt en slik test eller ikke. Alle burde ha rett på grundig informasjon om svangerskapet sitt, for å kunne ta veloverveide og informerte valg for sin kropp og sin familie. Hvis du har mulighet, ville jeg absolutt gjort det.
 
Har ikke tenkt på det en gang jeg, men syns absolutt at det er noe man burde blitt tilbudt i Norge, evt. da at man betaler for testen selv (selv om jeg syns det er helt bak mål).
 
Vi tok en NIPT-test i Danmark nå denne helga. Opplevde det som veldig ålreit, fikk en grundig scanning og samtale, og tok en blodprøve. Får svar om et par uker. Jeg mener dette burde være for alle, og at det er synd økonomi skal være avgjørende for om man får tatt en slik test eller ikke. Alle burde ha rett på grundig informasjon om svangerskapet sitt, for å kunne ta veloverveide og informerte valg for sin kropp og sin familie. Hvis du har mulighet, ville jeg absolutt gjort det.


Kan jeg spørre hvilken av testene du tok (harmony, panorama etc.)? Og i hvilken uke? :)
 
Tror ikke vi vil ta den... har vurdert det, men vi ville beholdt uansett så da kan vi vente og se. Vanskelig spørsmål, og har masse forståelse for dere som vil gjøre det :Heartred
 
Sniker fra september her. Skal ta Panorama i København når jeg er 9+6. Er veldig spent på resultatet, og hva man har rett på her hjemme om man får høy risiko på NIPT.
 
Har egentlig ikke vurdert det, spurte mannen, han mente vi skulle dra for å ta testen, men jeg føler ikke det behovet.
 
Jeg tror ikke vi kommer til å ta den. Tar en tul ca 11+0 hvor de også sjekker neseben og Bekkevold.
 
Jeg tror ikke jeg tørr jeg, for å være ærlig. Har tenkt en del siden den tråden her ble laget. Tror ikke jeg vil vite.
 
Back
Topp