NIPT-test

Viprøver79

Glad i forumet
Er det noen som vet om det har blitt tillatt med NIPT-test i Norge, og eventuelt hvilke sykehus som tilbyr dette?

Vet ikke helt om det er lov ennå. Men det var vel oppe til diskusjon i regjeringen i fjor.

Tidlig ultralyd kan avdekke endel kromosomfeil. Er det et alternativ for dere?

Vet ikke helt om det er lov ennå. Men det var vel oppe til diskusjon i regjeringen i fjor.

Tidlig ultralyd kan avdekke endel kromosomfeil. Er det et alternativ for dere?
Vi skal ta KUB-test i morgen grunnet høy alder, og er skeptisk til å ta fostervannsprøve hvis prøvene viser at det er anbefalt. Mener å lese at det skulle komme våren 2018, men finner ikke noe mer informasjon.

Er det noen som vet om det har blitt tillatt med NIPT-test i Norge, og eventuelt hvilke sykehus som tilbyr dette?
Sniker litt
Var på duo test på Rikshospitalet for ca tre uker siden, spurte der ang nipt. Svaret jeg fikk var at det ikke ennå engang var bestemt hvilken sykehus som skulle utføre nipt.

Vi skal ta KUB-test i morgen grunnet høy alder, og er skeptisk til å ta fostervannsprøve hvis prøvene viser at det er anbefalt. Mener å lese at det skulle komme våren 2018, men finner ikke noe mer informasjon.

Om det er greit at jeg spør, hvor gammel er du?
Jeg er også skeptisk til fostervannsprøve. Det er mange risikoer med det.
Om dere virkelig ønsker en NIPT test kan det nok ordnes i utlandet. :)

Om det er greit at jeg spør, hvor gammel er du?
Jeg er også skeptisk til fostervannsprøve. Det er mange risikoer med det.
Om dere virkelig ønsker en NIPT test kan det nok ordnes i utlandet. :)
Helt i orden at du spør om alder. Navnet mitt røper det veldig enkelt;)

Ja, vurderer nok Danmark istedet for å gjennomføre fostervannstest.

[emoji23] Så smart tenkte ikke jeg å være. Hihi... vel, 38/39 er da ikke så gammelt.
Men skjønner jo at du ønsker å være føre var med testing om du tror at noe kan være galt.

[emoji23] Så smart tenkte ikke jeg å være. Hihi... vel, 38/39 er da ikke så gammelt.
Men skjønner jo at du ønsker å være føre var med testing om du tror at noe kan være galt.
Har blitt henvist av spesialist (lang historie, men kampen for å bli gravid har vært lang). Jeg gjennomfører blodprøver og ultralyd, så får jeg ta det derfra. Hadde litt håp om NIPT-test.

Har blitt henvist av spesialist (lang historie, men kampen for å bli gravid har vært lang). Jeg gjennomfører blodprøver og ultralyd, så får jeg ta det derfra. Hadde litt håp om NIPT-test.

Så godt du er henvist til spesialist. Denne kan nok hjelpe deg med henvisning og hjelp til NIPT test. :)

Jeg tok KUB test i mitt forrige svangerskap grunnet forhøyet nakkefold, jeg fikk tilbud om morkakeprøve i staden for forstervannprøve grunnet at en kunne ta det før. Jeg tok det og det var problemfritt, fikk vite at det var ca 1% sjangse for spontanabort.

Man får tilbud om morkake/fostervanns prøve om du får score under 1:250 på de tre trisomiene de tester for. Jeg hadde akkurat som deg bestemt meg for at fostervann/ morkake prøve ville jeg ikke ta uansett. Mest pga faren for spontanabort, selv om den er liten så er den der. Har du tatt blodprøven på forhånd sånn at du får hele svaret i morgen?
Lykke til i morgen:)

Man får tilbud om morkake/fostervanns prøve om du får score under 1:250 på de tre trisomiene de tester for. Jeg hadde akkurat som deg bestemt meg for at fostervann/ morkake prøve ville jeg ikke ta uansett. Mest pga faren for spontanabort, selv om den er liten så er den der. Har du tatt blodprøven på forhånd sånn at du får hele svaret i morgen?
Lykke til i morgen:)
Takk for det
Nei, jeg har fått time til å ta begge deler i morgen, så må nok belage meg på å vente på blodprøveresultatene.
Det er faren for spontanabort som gjør at jeg er skeptisk til fostervann/morkake prøve. Har jobbet så hardt for å komme hit.

NIPT er tillatt i Norge, men det er ingen som utfører det enda.

NIPT kommer vel også kun som tilbud til de som har fått høy risiko på KUB, altså istedet for fostervannsprøve, ikke istedet for KUB/duotest

Vi fikk beskjed om, at vi kunne ta kontakt med en klinikk i Gøteborg, og det kostet 6000-7000 kr og t prøven! Det fikk jeg beskjed om på riksen på torsdag [emoji16] da skulle blodprøvene være ganske så dårlige vist nok :) men det var eneste mulighet PR dags dato for og ta NIPT [emoji16]

Takk for det
Nei, jeg har fått time til å ta begge deler i morgen, så må nok belage meg på å vente på blodprøveresultatene.
Det er faren for spontanabort som gjør at jeg er skeptisk til fostervann/morkake prøve. Har jobbet så hardt for å komme hit.
Ja vet du har jobbet hardt for å få spiren din, jeg har endel MA og sa bak meg . men denne gangen skal det gå bra, for oss. Å vente på svar fra blodprøven var litt nervepirrende for meg, da jeg følte at ultralyden og alder scoren var lav. Tok litt over en uke å få svaret etter blodprøven. Vi hadde bestemt oss for nipt i Danmark om resultatet ikke hadde vært bra for de to andre trisomiene ikke trisomi 21. Testen gikk kjempe bra og liten risk for alle tre, slapper litt mer av nå.

Vi fikk beskjed om, at vi kunne ta kontakt med en klinikk i Gøteborg, og det kostet 6000-7000 kr og t prøven! Det fikk jeg beskjed om på riksen på torsdag [emoji16] da skulle blodprøvene være ganske så dårlige vist nok :) men det var eneste mulighet PR dags dato for og ta NIPT [emoji16]
Såpass. Kan jeg få spørre om hvor gammel du er?

Back
Topp