Nipt test

Jeg skal dra til Barnmorskehuset i Gøteborg i uke 10+5. Velger Gøteborg ettersom det er nærmest. Jeg er 37 år så ønsker å gjøre dette pga høy alder.
 
Ser at NIPT testen er blitt godkjent i Norge nå, men i følge min fastlege er den ikke tilgjengelig enda.
Den kommer også bare til å bli tilbudt de som blir tilbud fostervannsprøve. Dvs at første steget i forsterdiagnostikken er lik, og man bli kun tilbudt dette om man viser høy risiko (hvis jeg har forstått det riktig) der, som et alternativ til fostervannsprøven.

Vi kommer til å dra til Sverige likevel. Da vanlig fosterdiagnostikk med UL i Norge er i uke 12, jeg er ikke over 38 år men har et risikosvangerskap derfor får jeg fosterdiagnostikk med UL, men har ikke fått tilbud om blodprøve.
Men jeg vil gjerne vite. Hvis man tar NIPT testen i uke 10, vet man før uke 12 og kan fortsatt ta vanlig, kirurgisk abort..
 
Jeg skal dra til Barnmorskehuset i Gøteborg i uke 10+5. Velger Gøteborg ettersom det er nærmest. Jeg er 37 år så ønsker å gjøre dette pga høy alder.

Hei!
Kan du si noe om hvordan dette var? Jeg skal dit selv om noen uker og er veldig spent.
 
Hei!
Kan du si noe om hvordan dette var? Jeg skal dit selv om noen uker og er veldig spent.
Hei! Jordmødrene på Barnmorskehuset er veldig hyggelige og forklarer alt veldig godt. Man får først tatt en ultralyd der man får sett den lille. Dette er mest for å avklare antall fostre og at hjertet banker fint. Etterpå er det blodprøve der man sjekker for trisomi 13, 18 og 21. 21 er Downs syndrom. Man får spørsmål om en til prøve som er litt mere usikker. Vi valgte å ikke ta den ettersom den kunne gi falsk positiv. Man kan også få vite kjønn. Alt inkludert i prisen. Jordmor ringte etter ca en uke med svaret og alt var fint [emoji1] Lykke til!
 
Back
Topp