Nipt test

Starta tråd om det her om dagen jeg også, men det var lite til respons, så jeg tipper det ikke er mange som ser det som et alternativ.

Vi driver og funderer på det, men har ikke tatt noen avgjørelse enda. Er bare 5+3, så tenkte å ta en ultralyd her hjemme før vi evnt stikker til DK/SE.
 
Starta tråd om det her om dagen jeg også, men det var lite til respons, så jeg tipper det ikke er mange som ser det som et alternativ.

Vi driver og funderer på det, men har ikke tatt noen avgjørelse enda. Er bare 5+3, så tenkte å ta en ultralyd her hjemme før vi evnt stikker til DK/SE.

Nei, kanskje det ikke er så vanlig, he he. Har ikke 100% bestemt oss. Men tror nok vi kommer til å gjøre det. Var på UL 6+5 og så bankende hjerte.. Er 8+1 Idag ☺ så er evt 2 uker til da
 
Vi gjorde det forrige gang. Vi bodde da (og bor ennå) på Island og alle gravide får mulighet til å ta blodprøve og tul for sjekking av evt feil. Vi betalte vel rundt 700 kr norske sist og vi kommer nok til å gjøre det igjen nå, selv om det koster 1500 kr norske nå. Det var veldig betryggende og vi fikk sett den lille også så det var veldig positivt. [emoji4]

Her blir det gjort mellom uke 11 og uke 13 for best resultat. Så nærme uke 12 som mulig. :)
 
Me har snakket om og reise til Danmark og ta testen. Tenkte og bestille etter tul som er 7+5.
Er 5+3 i dag.
 
Er dette for å sjekke komosonfeil? Ikke hørt om dette før
Ja. Den er ikke lov i Norge Pga KrF.
Men den er 95-99% sikker.. KUB testen er bare 85% sikker og da bør man nesten ta fostervannsprøve hvis man får utslag. Det må man med NIPT også, men siden den er mye mer sikker er det da færre som trenger.
 
Er dette for å sjekke komosonfeil? Ikke hørt om dette før
Ja, blodprøve sammen med en ultralyd i uke 12 hvor de måler nakketykkhet (?) er det en 99% sikker greie. Alle på Island (hvor jeg bor) blir tilbydt dette mot at vi betaler en egenandel på ca 1000-1500 kr. Vi betalte 600 kr i 2014, men det er så klart dyrere nå pga kursen (norske kursen er så lav i forhold til den islandske). :)
 
Bare for å si det så diagnoserer ikke test da, den bare sier hvor sannsynlig det er at babyen har en alvorlig kromosonsfeil. For eksempel fikk jeg vite at babyen hadde 1:100000 sjanse for å ha Downs syndrom med yngste. Det var regna som veldig usannsynlig og derfor ikke nødvendig å sjekke videre ved en evt fostervannsprøve. :)
 
Back
Topp