NIPT-test under 35

Jeg er 28, og valgte å teste privat. Men hvis man vurderer å betale for det selv, er det i alle fall greiest å vente til etter offentlig tidlig UL, for man får jo NIPTen dekket gjennom det offentlige dersom det sees avvik på ultralyden
Ja, det tenker jeg å gjøre, selv om den er litt sen, er 13+1 da. Tok du privat før ul?

Ja, det tenker jeg å gjøre, selv om den er litt sen, er 13+1 da. Tok du privat før ul?
Nei, ventet med privat NIPT til etter offentlig tidlig UL, slik at jeg kunne avbestille hvis det skulle vise seg at jeg fikk den dekket☺️

Stresset ikke med å ta den før uke 12, fordi 1) sjansen for spontanabort blir mye lavere etter uke 12, og det er kjipt å bruke 7-10 tusen på testing hvis svangerskapet uansett går til grunne, og 2) hvis NIPT viser avvik, må man uansett vente flere uker før man kan gjøre invasiv diagnostikk (fostervannsprøve, morkakeprøve) for å bekrefte resultatet.

Men det skal også sies at det er myye høyere sannsynlighet for at det går bra enn at det går dårlig, så hvis du ønsker å ta privat NIPT før uke 12 så ser jeg heller ikke noe galt i det❤️ Alternativt kan du bestille en privat UL mens du venter på tidlig UL og NIPT, det er billigere enn NIPT og kan hjelpe litt på nervøsiteten i ventetiden

Hmm ja.. kanskje de må/bør informere om det. Selv har jeg fått informasjon gjennom innkallingen til tidlig ultralyd. Vurderer du å gjøre det?
Jeg kommer ikke til å gjøre det, synes det er for kostbart. Har time til TOUL om 2 uker, og hvis de finner noe da så får man det jo gratis gjennom det offentlige ❤️

Jeg har tatt nipt privat, er 30 år. Men hadde allerede fått ultralyd på sykehuset 1,5 uke før der alt så bra ut, så valgte å ta testen før TOUL.

Back
Topp