Nipt test og tidlig ul

• Trådstarter Trådstarter V
  • Opprettet Opprettet

V

Betatt av forumet
Vårspirene 2021
Hei,
Noen som vet om vi har rett på tidlig ul og nipt test fra 01.juli? Evt hvor vi kan få det? Det er jo vedtatt på stortinget, men jeg får så vage svar når jeg har forhørt meg litt rundt hos klinikker/sykehus.

Tror nok ikke det går så fort å implementere, dessverre. Enkelte private klinikker kaster seg kanskje rundt- men da blir det nok ikke gratis..

Tidlig UL er dessverre ikke før 2021.
NIPT er fra 1.juli men mener man får tilbudet om man er i risikogruppe. Ellers må man betale selv. Hvor man kan få tatt testen aner jeg ikke

Nipt er bare gratis for de i risikogruppen, men du kan betale for den selv privat. Det offentlige tilbudet for både tidlig ul og nipt i risikogruppen tar nok litt lengre tid enn 1 juli å få på plass.

Nipt er bare gratis for de i risikogruppen, men du kan betale for den selv privat. Det offentlige tilbudet for både tidlig ul og nipt i risikogruppen tar nok litt lengre tid enn 1 juli å få på plass.

Jeg finner foreløpig ikke en eneste privatklinikk som tilbyr det.. de svarer med at det ikke er «vedtatt i loven enda» så kan derfor ikke tilby?

Du kan bestille NIPT kit hjem fra bl.a. danmark. Se Ultralydklinikken.no. Så kan man ta blodprøve hos fastlegen - så sender du kitet tilbake til danmark :) Koster i underkant av 6000 i norske kroner.

Du kan bestille NIPT kit hjem fra bl.a. danmark. Se Ultralydklinikken.no. Så kan man ta blodprøve hos fastlegen - så sender du kitet tilbake til danmark :) Koster i underkant av 6000 i norske kroner.
Sniker
Er ingen garanti for at fastlegen vil ta den blodprøven :confused:

Back
Topp