NIPT-test i Norge

Maria del Mar

Første møte med forumet
Er det noen som vet hvordan man kan ta NIPT-test nå som det har blitt godkjent i Norge? Jeg leste at man først må ta dobbeltesten (blodtest og ultralyd), og dersom den viser høy risiko blir man henvist videre til NIPT-test. Stemmer det, og må man betale for NIPT-testen?
 
Nipt test er for de over 38 år nå. Så må nok gje nok noe mer for å få den hvis man er yngre. Aner ikke om man kan betale for den i Norge enda.
 
Er det noen som vet hvordan man kan ta NIPT-test nå som det har blitt godkjent i Norge? Jeg leste at man først må ta dobbeltesten (blodtest og ultralyd), og dersom den viser høy risiko blir man henvist videre til NIPT-test. Stemmer det, og må man betale for NIPT-testen?

NIPT er for de hvor det anses som en høyere risiko for avvik. Ikke nødvendigvis bare de over 38. Men det må altså være noe spesielt dersom du skal få tilbudt dette uten å være over 38. I så tilfelle vil jeg ikke tro at man må betale, man betaler eksempelvis ikke for fostervannsprøve eller duotest i lignende tilfeller.
 
Jeg er godt opp i førtiårene, har mistet flere ganger tidligere bl.a. pga alvorlig sykdom i forbindelse med kromosomavvik, og har fått beskjed om at jeg er høyrisiko. For tiden er jeg på langtidsferie utenlands. Jeg kan ta testen her på en privatklinikk for 5000 kroner. Om jeg kan få testen gratis i Norge er det billigere for meg å reise hjem og ta den, men om jeg ikke får den eller må betale for den kan jeg like godt gjøre det her. Derfor lurer jeg :)
 
Jeg skal på ultralyd og planlegging på mandag,StOlavs og kan oppdatere deg. Jeg er 36år men i fjor hadde vi alvorlig syk baby med misdannelser og kromosomavvik så nå skal jeg gjennom fosterdiagnostik. En ting er jeg sikkert og det er at NIPT er gratis.
 
Jeg er godt opp i førtiårene, har mistet flere ganger tidligere bl.a. pga alvorlig sykdom i forbindelse med kromosomavvik, og har fått beskjed om at jeg er høyrisiko. For tiden er jeg på langtidsferie utenlands. Jeg kan ta testen her på en privatklinikk for 5000 kroner. Om jeg kan få testen gratis i Norge er det billigere for meg å reise hjem og ta den, men om jeg ikke får den eller må betale for den kan jeg like godt gjøre det her. Derfor lurer jeg :)

Siden du er over 38 kommer du ikke til å skulle betale for testen nei:) Men, det er kanskje greit å være klar over at NIPT kun er «andretest» (som du selv skrev). Du får duo-test + scan (aka KUB) i Norge først og hvis du får et resultat med høy sannsynlighet for trisomier får man NIPT som andretest. NIPT brukes derfor på nåværende tidspunkt for å utelukke en falsk positiv (falsk høy sannsynlighet) fra KUB og slik unngå en evt unødvendig fostervannsprøve/morkakeprøve. Så hvis du skal ta det i Norge vil du, hvis du skulle være uheldig å få et dårlig resultat på KUB, måtte dra opp igjen for å få tatt NIPT.

En annen ting er at KUB-testen også har høyere falsk negativrate og derfor kun fanger opp ca 80%-85% av fostere med trisomier (Litt ulike tall ut fra hvilken trisomi. 13, 18 og 21 er de de som regel tester for. 13 og 18 er ikke forenlig med liv. 21 er downs syndrom), mens det er over 99% med NIPT. En av grunnene til at man gjør KUB først, er antagelig prisen på NIPT.

Hvis NIPT gir en høy sannsynlighet, så er fostervannsprøve/morkakeprøve neste skritt hvis man ønsker det.

Nå kommer det an på hvor langt du er i svangerskapet og hvor lenge du skal være borte fra Norge, men det jeg mener å si med denne lange beskjeden her, er at det kanskje kunne være like praktisk og ikke så veldig mye større utgift å ta den privat der du er? Du får et mye mere sikkert svar raskere i hvert fall:)
 
Var på st.olavs og høy risk på kub.1:14 trisomi 21. Fikk beskjed at oss mes høy risk ikke får nipt. Kun de med middels risk. Har tatt nipt i danmark. Med svar om friskt barn. Kosta 7000 pluss reise. Jeg er over 38. Tok nipt før kub og de godkjente ikke den så måtte ta morkakeprøve likevel. Får svar o morgen. Meget rar opplegg. Fikk beskjed det tar 4 uker å få svar på nipt i Norge så derfor de anbefaler morkakeprøve..som tar 2 dager.
 
Jeg er godt opp i førtiårene, har mistet flere ganger tidligere bl.a. pga alvorlig sykdom i forbindelse med kromosomavvik, og har fått beskjed om at jeg er høyrisiko. For tiden er jeg på langtidsferie utenlands. Jeg kan ta testen her på en privatklinikk for 5000 kroner. Om jeg kan få testen gratis i Norge er det billigere for meg å reise hjem og ta den, men om jeg ikke får den eller må betale for den kan jeg like godt gjøre det her. Derfor lurer jeg :)
Ta den der du er nå. Ville ikke stolt på at det ordner seg raskt for deg i Norge. Jeg er over 38 og nettopp vært på duotest. UL så bra ut, men ikke fått svar på blodprøver ennå. Ble ikke snakket om NIPT i det hele tatt, så tror man må ha en virkelig høy sannsynlighet for at noe er galt før man får det altså. Hadde jeg vært et sted nå hvor jeg kunne betale 5000 kr og fått dette unnagjort hadde jeg gjort det uten tvil.
 
Var på st.olavs og høy risk på kub.1:14 trisomi 21. Fikk beskjed at oss mes høy risk ikke får nipt. Kun de med middels risk. Har tatt nipt i danmark. Med svar om friskt barn. Kosta 7000 pluss reise. Jeg er over 38. Tok nipt før kub og de godkjente ikke den så måtte ta morkakeprøve likevel. Får svar o morgen. Meget rar opplegg. Fikk beskjed det tar 4 uker å få svar på nipt i Norge så derfor de anbefaler morkakeprøve..som tar 2 dager.
Merkelig opplegg. Trodde hele poenget med NIPT var å unngå invasive prøver som morkakeprøve..?
 
Synes det er rart de sier det er for høy risiko til nipt. Hos meg allefall sa de det var 1:14 for trisomi21. De ville ikke tro på danmark sin svar pga bruk av annen lab. Jeg tok morkakeprøve. Og beskjed om at den ble analysert på 2 plasser pga sikkerhet. De ringte to dager senere og sa baby var frisk. Etter 1.5 uke får jeg ny tlf om at bergen hadde ødelagt morkakeprøven min. Og at den skulle analyseres på.plass nr 2( Bergen) for å se etter andre og mer sjeldne syndrom. Nå må jeg inn i uke 16 og ta fostervannsprøve. Fordi skyhøy kub kunne og indikere annet. Det sa de ikke først. Var kun snakk om trisomi 21..Holder på å spy av hele greia. Vi har annonsert vi venter baby og at alt er greit
 
Og jeg ble nektet nipt altså pga jadde 1: 14 på kub.. og argument med 4 uker på få svar. I oslo tok det 6 dager sa ei jeg pratet med. Tror det handler om at nipt er ukjent og koster for mye
 
Back
Topp