Nipt Oslo - prosedyre?

Athea87

Flørter med forumet
Noen som har tatt nipt blodprøve i Oslo , og vet hvor lang tid det tar før man får resultatene? Får man ta tidlig ultralyd samtidig med blodprøve, eller må man ordne dette på siden av selve nipt? Blir man innkalt eller må man sørge for henvisning selv, om man oppfyller kravene til nipt, får man da også ultralyd i uke 12?
 
Hei :) Tror det er noe likt over hele landet ang fosterdiagnostikk . Du kommer på sykehuset uke 10 og får en kjapp tul for å stadfeste at du er «rett» på vei for å kunne ta blodprøven. Så må du vente ca 14 dager på resultat. Så skal du inn på tul igjen, men da en mer grundig sjekk.Jeg var inne 12-5 på denne .
Legen min henviste meg til nipt , u utganspunktet fikk jeg innkallese til KUB test. Men etter dialog med sykehuset gikk jeg rett på nipt pga syndrom barn fra før.
 
Jeg bor ikke i Oslo da, men har vært gjennom tidlig fosterdiagnostikk. Det var først en ultralyd I uke 9 pluss KUB- blodprøve. Ny ultralyd i uke 13 med grundigere sjekk av nakkefold og diverse og svar på KUB- blodprøve. På bakgrunn av denne ble det satt en risikovurdering og jeg fikk ta en nipt- blodprøve et par dager senere (fordi de samlet opp prøvene og sendte dem til analyse i Sverige én dag i uka fikk jeg beskjed om). Jeg fikk telefon fra sykehuset med resultatene to uker etter at prøvene var tatt, pluss resultatene i posten noen dager etter.

Det var legen min som henviste meg til sykehuset for fosterdiagnostistikk på bakgrunn av alder, men jeg ba om det selv da jeg kjente til aldersgrensa og hva jeg har krav på. Fikk beskjed på sykehuset at nipt ikke er standard enda, meg gis dersom man fortsatt hatt økt risiko for trisomi etter KUB- test og ultralyd.
 
Back
Topp