Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg kommer meg ikke til utlandet nå, og ingen gynekologer i fylket mitt tilbyr. Derfor tenker jeg å få tilsendt kit. Fastlegen kan hjelpe å få tatt blodprøve sa han. @Lillafrosk, var det panorama du hadde?
Perfekt, takk for svarPanorama fra ultralydklinikken.dk.
Da sender dem med alt du trenger av utstyr (til og med spritkluter til å desinfisere stikkområdet liksom.), Og du melder dem bare før du tar prøven, så ordner de fraktpapirene osv.
Takk for svarJeg har bestilt kit i posten nå, skal ta den om 1,5 uke. Denne nipt-testen kan tas fra uke 9+0, så det er jo mye tidligere enn i norge. De sjekker for flere ting, og vi får vite kjønnet hvis vi vil. Vi gikk for panorama basis hos ultralydklinikken.dk
Ja, jeg spurte om de kunne hjelpe meg på legekontoret her, og det var ingen problem. Men hvis du kjenner en sykepleier eller andre som kan å ta blodprøve, så kan de gjøre det også. Må ikke til legenTakk for svar
Og det er fastlegen som tar prøven?
Bortsett fra kjønnet, hva annet sjekker de for i forhold til i Norge?Jeg har bestilt kit i posten nå, skal ta den om 1,5 uke. Denne nipt-testen kan tas fra uke 9+0, så det er jo mye tidligere enn i norge. De sjekker for flere ting, og vi får vite kjønnet hvis vi vil. Vi gikk for panorama basis hos ultralydklinikken.dk
Da kom DHL på døra her med nipt-kit Skal prøve å få tatt den onsdag neste uke, da er jeg 9+3.Bortsett fra kjønnet, hva annet sjekker de for i forhold til i Norge?
Ok, det veldig forståelig! Rart de tilbyr den så sent offentlig.. Jeg vurderer selv om jeg skal ta NIPT. Er 30 så får ikke dekket. Jordmorklinikken i Oslo tilbyr NIPT fra 10+0 så jeg, så vurderer det der… men når jeg leser om alle som bestiller panorama-test fra Danmark, så ble jeg usikker på hva jeg skal gjøreDa kom DHL på døra her med nipt-kit Skal prøve å få tatt den onsdag neste uke, da er jeg 9+3.
@LilleVimsen - tilleggsinfo: Jeg får dekt nipt pga alder, men jeg får det for seint. De vil gi det til meg 12+2, men jeg blånekter å ta det så seint, for da får jeg ikke svaret før uti uke 14. Blir det nytt positivt svar på nipt så vil det i såfall si svangerskapsavbrudd i uke 16ish etter nemnd og styr, og det går bare ikke en gang til. Var 14+2 sist, og det var ille nok. Jeg hadde derfor vært fornøyd med trisomi-sjekken det norske offentlige tilbyr, jeg aksepterer bare ikke å måtte vente til så seint - derav privat nipt.
Her er det de tester for i basistesten. (Utvidet test har flere ting, men så vidt jeg har skjønt ganske sjeldne ting)
Trisomier:
Downs syndrom (Trisomi 21)
Edwards syndrom (Trisomi 18)
Patau syndrom (trisomi 13)
Kjønnskromosomaneuploidier:
Turners syndrom (Monosomi X)
Klinefelters syndrom (XXY)
Trippel-X (XXX)
XYY karyotype
Mikroslettinger:
22q11.2 Slettingssyndrom
Kjønn (valgfritt, uten ekstra kostnad)
Her står alt om den: https://www.ultralydklinikken.dk/gentest/panorama-test/
Jeg vurderte en dagstur til Oslo eller Trondheim for å ta der 10+0, men ser at det er mye dyrere, og da må jeg inkludere reisekostnader og en feriedag. Derfor ble det DanmarkOk, det veldig forståelig! Rart de tilbyr den så sent offentlig.. Jeg vurderer selv om jeg skal ta NIPT. Er 30 så får ikke dekket. Jordmorklinikken i Oslo tilbyr NIPT fra 10+0 så jeg, så vurderer det der… men når jeg leser om alle som bestiller panorama-test fra Danmark, så ble jeg usikker på hva jeg skal gjøre
Shit...jeg skal ta nipt-testen 12+4 blir et helvete til styr da om det er sykt..det hadde jeg ikke tenkt på faktisk.Da kom DHL på døra her med nipt-kit Skal prøve å få tatt den onsdag neste uke, da er jeg 9+3.
@LilleVimsen - tilleggsinfo: Jeg får dekt nipt pga alder, men jeg får det for seint. De vil gi det til meg 12+2, men jeg blånekter å ta det så seint, for da får jeg ikke svaret før uti uke 14. Blir det nytt positivt svar på nipt så vil det i såfall si svangerskapsavbrudd i uke 16ish etter nemnd og styr, og det går bare ikke en gang til. Var 14+2 sist, og det var ille nok. Jeg hadde derfor vært fornøyd med trisomi-sjekken det norske offentlige tilbyr, jeg aksepterer bare ikke å måtte vente til så seint - derav privat nipt.
Her er det de tester for i basistesten. (Utvidet test har flere ting, men så vidt jeg har skjønt ganske sjeldne ting)
Trisomier:
Downs syndrom (Trisomi 21)
Edwards syndrom (Trisomi 18)
Patau syndrom (trisomi 13)
Kjønnskromosomaneuploidier:
Turners syndrom (Monosomi X)
Klinefelters syndrom (XXY)
Trippel-X (XXX)
XYY karyotype
Mikroslettinger:
22q11.2 Slettingssyndrom
Kjønn (valgfritt, uten ekstra kostnad)
Her står alt om den: https://www.ultralydklinikken.dk/gentest/panorama-test/
Mest sannsynlig er jo alt bra, og de vil helst ta det etter uke 12 fordi da er svaret sikrere (ifølge sykehuset). Vil jo ikke skremme dere helt. Jeg tar bare ikke sjansen på det siden jeg allerede har vært gjennom det en gang i år, og jeg tror ikke jeg takler to seinaborter på under 7 måneder.Shit...jeg skal ta nipt-testen 12+4 blir et helvete til styr da om det er sykt..det hadde jeg ikke tenkt på faktisk.
Nei, jeg tror ikke det. Hvis jeg får svar fra ultralydklinikken om at alt ser bra ut så tror jeg at det holder. Men spør meg igjen etter at jeg har vært på TUL, kan hende jeg ombestemmer meg når jeg får tilbudet Det er jo som de (sikkert helt korrekt sier) sikrere svar fra uke 12.@Triss83 bare fordi jeg er nyskjerrig. Skal du benytte deg av nipt her i Norge også?
Ja, jeg tenker det samme. Og hvis det blir to runder kommer jeg ikke til å være like nervøsKan ikke tenke meg at Danmark har det som tilbud hvis det ikke er sikkert nok svar.
Jeg bare vet med meg selv at selv om jeg har fått ultralyd to ganger nå så vil jeg gjerne neste uke også bare for å roe hodet som spinner rundt i redsel.
Men det spiller jo ingen rolle sånn sett, det er jo helt ufarlig å ta en blodprøve fra eller til