NIPT (for oss som ikke får det via det offentlige)

Høsteple

Elsker forumet
Himmelbarn
Hei!

Flere som skal ta nipt test?

Ser det tilbys via bla Volvat i Norge, men det er i Oslo og de krever ultralyd (bor på Vestlandet) og dry koster 10k.

For meg virker det "lettere" å betale ca 6k og få tilsendt kit fra Danmark eller Sverige.

Andre som har noen tanker eller planer for gjennomføring?

Lurer på om legekontoret vil ta blodprøven nå, siden det er lovlig?

Jeg skulle egentlig ta det på Jessheim, spesialistsenteret for kvinner. De tok 7500 kr i uke 10, da med ultralyd først, 8500 uke 12 med organrettet UL. Det jeg så da, sammenlignet med Sverige hvor du da ikke får UL, så ble det billigere. Vil jo ha UL uansett.

men vi fant ut at vi tar organrettet UL bare, finner de noe der blir man jo henvist videre og får dekket gjennom offentlig.

selvom det er 12 år siden jeg var gravid med første og føler meg gammel nå og da er redd det skal være noe galt, så er jeg jo ‘bare’ 33 og regner med det skal gå bra :smiley-ashamed005 men når tilbudet er der så frister det veldig!

Så nå at du bor på Vestlandet ja, litt langt til Jessheim, men igjen, rett ved Gardermoen :happy119 så skal du inn til Oslo ville jeg heller dratt dit

Hei!

Flere som skal ta nipt test?

Ser det tilbys via bla Volvat i Norge, men det er i Oslo og de krever ultralyd (bor på Vestlandet) og dry koster 10k.

For meg virker det "lettere" å betale ca 6k og få tilsendt kit fra Danmark eller Sverige.

Andre som har noen tanker eller planer for gjennomføring?

Lurer på om legekontoret vil ta blodprøven nå, siden det er lovlig?

Ville styrt unna Volvat om jeg var deg, sånn erfaringsmessig veldig varierende kvalitet på de ansatte! :bag: Er andre klinikker som tilbyr nipt, og de fleste billigere enn 10k.. Hva gjelder ultralyd kreves det for å være sikker på at man er over 10+0, før det vil man kunne få ugyldig svar fordi det ikke er nok av barnets DNA i mors blod, og testen må da evt gjentas. Jeg skal til Oslo jordmor og ultralydklinikk hvor nipt koster 7500, men siden du bor på Vestlandet er det kanskje greiere med et testkit ja. Vet at ei bekjent gjorde det under corona og det var litt pes med DHL og sånn, men ikke uoverkommelig :)

Jeg skulle egentlig ta det på Jessheim, spesialistsenteret for kvinner. De tok 7500 kr i uke 10, da med ultralyd først, 8500 uke 12 med organrettet UL. Det jeg så da, sammenlignet med Sverige hvor du da ikke får UL, så ble det billigere. Vil jo ha UL uansett.

men vi fant ut at vi tar organrettet UL bare, finner de noe der blir man jo henvist videre og får dekket gjennom offentlig.

selvom det er 12 år siden jeg var gravid med første og føler meg gammel nå og da er redd det skal være noe galt, så er jeg jo ‘bare’ 33 og regner med det skal gå bra :smiley-ashamed005 men når tilbudet er der så frister det veldig!
Akkurat samme vurdering har vi gjort :) Skal på organrettet UL på Jessheim neste uke (13+1) og tar ikke NIPT med mindre han finner noen avvik.

Vi har tatt gjennom ultralydklinikken i Danmark. Fikk tilsendt kit, og tok blodprøve på legekontoret. Ringte på forhånd, og det var helt i orden. Sendte av gårde for en uke siden, og venter spent på svar..

Vi tenkte bestille fra dk. Men nå ha en tidlig UK først for å være sikker på at man er langt nok. Bor på sørlandet. Så litt langt til Oslo...

Back
Topp