NIPT etter TUL

Takk @Tb2019og2023 og @Gullhår91 . har vært litt tung dag da og mye tanker. Prøvd å holde meg opptatt, hjelper litt det. Blir lang ventetid på neste svar. Har ikke fått time for prøver enda, fikk beskjed at det skal gå «fort», men vet jo ikke hva det vil si.
Jeg vet ikke noe om dette her så det der ga jo litt mer håp.

Last edited:
Vil bare kommentere etter å ha hørt podcasten. Største andelen med falske positive tester gjelder de som er under 30 år, slik jeg forstod det.

Vil bare kommentere etter å ha hørt podcasten. Største andelen med falske positive tester gjelder de som er under 30 år, slik jeg forstod det.
Kan veldig lite om det selv, men hun jeg kjente som fikk falsk positiv var 34 år. Eneste «feilen» som var, var at hen ble født med en lillefinger for mye som ble operert bort rett etter fødsel. Ellers helt frisk. Etter de fikk vite at det var sjanse for trisomi 13, snakket parrer grundig sammen. De endte opp med å ikke utføre fostervannsprøve fordi det var en ørliten sjanse for spontanabort ved å gjøre det. Tror den er veldig liten da. De var trygge med at hvis det skulle være noe, så ville de klare det sammen. De hadde et barn med downs i slekta og så hvor fint og bra de hadde det. Men hen kom ut frisk og i deres tilfelle var de da veldig glade for at de ikke tok fostervannsprøve, for tenk hvis dette friske barnet hadde endt i spontanabort. Ultralydbilder deres så fine ut da, men nipt prøven som antydet noe. Når det er sagt så burde man jo høre på hva legene sier og lytte til seg selv hva man vil og ikke vil:Heartred

Stor klem til deg! Håper at du ikke må vente alt for lenge.
Jeg vet bare at forskjellige NIPT tester har forskjellig antall falske positiver. Panorama testen som tas privat i DK er tryggeste mens har hørt at offentlige NIPT tester overalt gir mange falske-positiver. Mentoden de bruker er forskjellige.
Og husk st valget er kun deres og her finnes det ingen feil følelse eller valg. Krysser fingerne at alt er bra med foster ❤️

Som skrevet var det pos for trisomi 18 (Edwards) det er mye mer alvorlig enn 13 (Downs), med høy dødelighet første leveår. Så det er ikke noe å lure på hvis det viser seg å være det.
Takk @Mamma i 2023 for deling ang ulike tester.

• Omsorg
Reactions: HCS
Som skrevet var det pos for trisomi 18 (Edwards) det er mye mer alvorlig enn 13 (Downs), med høy dødelighet første leveår. Så det er ikke noe å lure på hvis det viser seg å være det.
Takk @Mamma i 2023 for deling ang ulike tester.

Retter her; Trisomi 21 er down syndrom. Trisomi 13 er patau syndrom og trisomi 18 er edward syndrom. Trisomi 13 og 18 har alvorlige misdannelser og sjeldent forenelig med liv/evt kort levetid etter fødsel.

Retter her; Trisomi 21 er down syndrom. Trisomi 13 er patau syndrom og trisomi 18 er edward syndrom. Trisomi 13 og 18 har alvorlige misdannelser og sjeldent forenelig med liv/evt kort levetid etter fødsel.
Ja så klart, mixet 13 og 21.

Dager :bag: Det var på Gjøvik sykehus den ble tatt. Kanskje de ikke gadd å informere om svaret fordi vi hadde gjennomført et svangerskapsavbrudd i mellomtiden(?). NIPT var negativ, men det var såpass alvorlige avvik på UL at den lille ikke ville klart seg. Morkakeprøva som ble tatt etter svangerskapsavbruddet viste turners syndrom, i tillegg hadde hun hjertefeil. Nakkefold på hele 12mm. Massive væskeansamlinger i hele kroppen.

Kom på nå at jeg tok i dette svangerskapet også, det tok bare 7 dager :joyful: Det var på riksen. På UL sa de at de ringte meg om svaret, uansett om den var positiv eller negativ :shy: Etter samtalen sendte de ut brevet i posten. Kom ikke noe på helsenorge.
Eg tok også min på Gjøvik. Det tok vel rundt 15 dagar, men må rekne med litt treigheit grunna post. Og me på denne sida av landet er diverre ikkje kopla opp til helsenoreg. Eg trudde me skulle det, men niks. Kun prøver sendt til Bergen blir registrert på helsenoreg for oss

Back
Topp