Nipt eller kub?

Nordaførr

Forelsket i forumet
Vårspirene 2021
Hei, må spørre dere kloke damer om hjelp.
Jeg får valget mellom nipt og kub. Men aner rett og slett ikke hva jeg skal velge. Noen som har noen tanker rundt dette?
 
Nipt er vel mindre invasivt, så jeg har inntrykk av at nipt først og deretter eventuelt kub ved mistanke er vanlig...
 
Hm, vet ikke om jeg kan si så mye lurt. Jeg skal ta KUB, og hvis de finner noe på KUB vil jeg få tilbud om NIPT, sånn jeg har forstått det. Men dette var kanskje ikke et svar som gjør deg klokere, hehe.
 
Er så usikker og vet ikke så mye om de forskjellige. Fikk beskjed om et jeg selv måtte velge en av de to testene :confused004
 
Utifra det jeg har forstått sjekker NIPT direkte genene via blodprøve fra deg om de kan ha forskjellige "vanlige" trisomier (18,21,13)og egentlig bare det. Men da får du et høyst presist svar på det også! Men ved KUB så får du sjekket alt annet i tillegg da, som om alle organene ligger på rett sted og har de funksjonene de skal ha, men gir et mindre presist svar på trisomi (ved å sjekke nakkefold osv) :) så det er litt etter hva du frykter mest
 
Er så usikker og vet ikke så mye om de forskjellige. Fikk beskjed om et jeg selv måtte velge en av de to testene :confused004
Hvor fikk du beskjed om det? Trodde ikke vi fikk tilbud om NIPT i Norge enda..
 
Nipt er vel mindre invasivt, så jeg har inntrykk av at nipt først og deretter eventuelt kub ved mistanke er vanlig...

KUB er en blodprøve pluss ultralyd, så det er ikke en særlig invasiv test :)
Vanligvis får man tilbud om kub/duo først og deretter NIPT dersom et er avvik.

Men til trådstarter, om du vet at du får tilbud om begge deler, er NIPT en test som gir enda tydeligere svar så jeg ville valgt den.

Søk opp helsenorge+fosterdiagnostikk i Google så kommer du inn på side med mer info om alle testene hvis du vil lese:)
 
Hvor fikk du beskjed om det? Trodde ikke vi fikk tilbud om NIPT i Norge enda..

Universitetssykehus kan gjennomføre testen, men ikke uten grunn. Det skal være en god årsak til å få tatt testen offentlig foreløpig :)
 
KUB er en blodprøve pluss ultralyd, så det er ikke en særlig invasiv test :)
Vanligvis får man tilbud om kub/duo først og deretter NIPT dersom et er avvik.

Men til trådstarter, om du vet at du får tilbud om begge deler, er NIPT en test som gir enda tydeligere svar så jeg ville valgt den.

Søk opp helsenorge+fosterdiagnostikk i Google så kommer du inn på side med mer info om alle testene hvis du vil lese:)

Tusen takk for info :happy:
 
NIPT gir sikrere info om trisomiene, men KUB kan avsløre andre tegn til avvik som ikke bare er forbeholdt trisomiene.
 
Universitetssykehus kan gjennomføre testen, men ikke uten grunn. Det skal være en god årsak til å få tatt testen offentlig foreløpig :)
Slik jeg har forstått det så får vi kubtest (jeg er 41 år), og hvis denne viser økt risiko for trisomi så får vi NIPT.
 
Back
Topp