Nintendo DS

• Trådstarter Trådstarter memories
  • Opprettet Opprettet
jenta mi fikk det da hun var rundt 7 år men hun har så lite inntresse for det , spiller sjelden. hun er ikke akkurat noe spill menneske. vi har ett par ansdre  konsoller til tv men ingen som har inntresse. hun på tre skjønner ikke stort av det eller. vi har sånn matte og norsk spill som man kan lære litt av også helt greie spill :D

Tja, sikkert ikke bare du.

Nå har ikke 5-åringen min DS. Enda.
Men han kommer nok snart til å få.
Jeg jobber redusert, så barna mine har MASSE tid sammen med foreldrene. Vi tegner mye, skriver bokstaver og tall, er ute og skriver med kritt, men jeg mener fortsatt de bør få prøve seg på PC/DS
Vi lever i år 2011. De barna som ikke får lov til å prøve seg på Pc, DS ol, kommer til å henge etter.

I barnehagen vår har de eget PC-rom, hvor barna får lov til å prøve seg noen timer hver uke.
De har også lov til å ha med DS - det er nemlig ikke noe problem, siden etter 10 min vil de heller leke med andre barn enn å trykke på DS-en.
Tror de fleste bruker DS i de situasjonene hvor det ikke er så mange andre alternativer: lange bilturer, flyturer, når barna er syke/trøtte osv.

ORIGINAL: ~gollat~

Men altså, vil dere ikke nyte tiden med barna selv, lære de tingene selv framfor at en liten spillmaskin skal gjøre det for dem?
Først og fremst så er ungene hele lange dager i barnehager, så man ser de kanskje 2 timer før leggetid, skal de virkelig få sitte å spille på DS da, fremfor å være med familien? Samme i helgene?

I bhg/sfo så er det jo ikke en gang tillatt.

Jeg skrev 7 år, bare for å ha en alder å forholde seg til, men skulle kanskje skrevet skolealder[;)]

Hvorfor skal barn fordypes i pc, mobiltlf, DS, tvspill og tv generelt? Hvor har det blitt av det at familien skulle samles rundt en aktivitet o.l?

Jeg sier ikke at alle er sånn[;)] Men jeg ser flere og flere som gjør det, og jeg, legg merke til, JEG, synes det er ille faktisk...
Det er fordi det ikke skal bli stjålet eller ødelagt.. For unger tar ikke alltid like godt vare på ting og for at ikke foreldre skal stille personalet ansvarlig,er det sånn..

Selv om barna har DS vil det ikke automatisk bety at det er alt de driver med.
Går fint an å ha en DS som tidsfordriv på turer eller innimellom hjemme.
Det er jo vi som foreldre som bestemmer hvor mye de skal få bruke den.

Jeg skjønner ikke hvorfor små unger trenger DS eller andre dyre tekniske ting....jeg lurer liksom litt på hva de forventer å få i gaver etter hvert som de blir større, når man gir ting i den prisklassen allerede så tidlig. Blir det bil til 18årsdagen?!? Har absolutt ikke sansen for at små barn skal gjøres avhengig av slike ting - så det vil ikke skje i dette huset i alle fall...

ORIGINAL: minoja

Jeg skjønner ikke hvorfor små unger trenger DS eller andre dyre tekniske ting....jeg lurer liksom litt på hva de forventer å få i gaver etter hvert som de blir større, når man gir ting i den prisklassen allerede så tidlig. Blir det bil til 18årsdagen?!? Har absolutt ikke sansen for at små barn skal gjøres avhengig av slike ting - så det vil ikke skje i dette huset i alle fall...

*klapp klapp*

[;)]

min 5 åring har en.. fikk til jul[:)] han har bare et spill og syns de er moro. Jeg syntes også at de va en bra mulighet og lære seg og bruke fingrene på den måten, dom ska jo faktiskt lære seg bruke pc etterhvert også. Lever jo på 2000-tallet[:D][:D] Sen er de jo litt opp til foreldrene også.. tviler på at de er mange her som lar barna sitte dag ut o dag inn med ds.. går an at spille med måte og lære seg at noen ganger får man spille og noen ganger passer de bedre at gå ut o leke...[;)]  Min sønn spiller ikke hver dag men kansje 1 time i uken.... og han spør alltid først da[:D]

har svart i den andre tråden..men alt er ikke så sort\hvitt vettu...go amish

Vi reiste i 26 timer med toget fra vest til nord. Med eget lekerom ombord på toget. Småen var fantastisk flink. Satt å leste litt bok innimellom. De hadde riktignok film ombord, så han så litt på det. Tegnet litt. Sang høyt for alle på toget. Og mat spiste vi. En times lur. Skummelt å tisse på doet på toget da. Ble jo nattoget fra Trondheim til Bodø, så det ble jo til at vi sov da. Men jevnt over så var det imponerende for en utholdenhet han hadde. Han var psykisk forberedt på det. Og slo seg til ro med at dette ville ta laaaaaaaaaaaaaang tid. Vi kjørte med bil til vest, og selv da var han utrolig flink, selvom vi hadde flere stopp underveis for å strekke på bena eller spise

Er jo bare hva man faktisk forbereder de små med[;)]

*klapp klapp*

[;)]

Her kommer da ansvaret foreldrene har med å lære barnet til å bli glad for det man får uansett og aldri forvente noe?[8|]
Har fått veldig mye med foreldrene mine opp gjennom årene jeg, men jeg forventer meg ALDRI noe og blir aldri skuffet over noen gaver jeg får.

Ungene TRENGER det ikke, men mange spill lærer dem mye nyttig og det kan være nyttig på lange bilturer, flyturer osv. Dersom det er den korte tiden man får sammen med foreldrene mellom bhg og leggetid, så vil dette aldri endre seg noe særlig da mtp skolegang og lekser. 18 års aldersgrense da eller?

Vi reiste i 26 timer med toget fra vest til nord. Med eget lekerom ombord på toget. Småen var fantastisk flink. Satt å leste litt bok innimellom. De hadde riktignok film ombord, så han så litt på det. Tegnet litt. Sang høyt for alle på toget. Og mat spiste vi. En times lur. Skummelt å tisse på doet på toget da. Ble jo nattoget fra Trondheim til Bodø, så det ble jo til at vi sov da. Men jevnt over så var det imponerende for en utholdenhet han hadde. Han var psykisk forberedt på det. Og slo seg til ro med at dette ville ta laaaaaaaaaaaaaang tid. Vi kjørte med bil til vest, og selv da var han utrolig flink, selvom vi hadde flere stopp underveis for å strekke på bena eller spise

So..?? nøyaktig HVA er det som er forkastelig med det. Er det skadelig? Er det farlig?

her er faktiskt planen bil til alle 3 på barnas 18års dager[:)]

Ja...?

Greit at du forteller om ferien din, men hva har det med Nintendo DS å gjøre?

ORIGINAL: Oline V2

Vi reiste i 26 timer med toget fra vest til nord. Med eget lekerom ombord på toget. Småen var fantastisk flink. Satt å leste litt bok innimellom. De hadde riktignok film ombord, så han så litt på det. Tegnet litt. Sang høyt for alle på toget. Og mat spiste vi. En times lur. Skummelt å tisse på doet på toget da. Ble jo nattoget fra Trondheim til Bodø, så det ble jo til at vi sov da. Men jevnt over så var det imponerende for en utholdenhet han hadde. Han var psykisk forberedt på det. Og slo seg til ro med at dette ville ta laaaaaaaaaaaaaang tid. Vi kjørte med bil til vest, og selv da var han utrolig flink, selvom vi hadde flere stopp underveis for å strekke på bena eller spise [:)]

Ja...?

Var for å poengtere at man trenger ikke DS når man reiser[;)]

Vi reiste i 26 timer med toget fra vest til nord. Med eget lekerom ombord på toget. Småen var fantastisk flink. Satt å leste litt bok innimellom. De hadde riktignok film ombord, så han så litt på det. Tegnet litt. Sang høyt for alle på toget. Og mat spiste vi. En times lur. Skummelt å tisse på doet på toget da. Ble jo nattoget fra Trondheim til Bodø, så det ble jo til at vi sov da. Men jevnt over så var det imponerende for en utholdenhet han hadde. Han var psykisk forberedt på det. Og slo seg til ro med at dette ville ta laaaaaaaaaaaaaang tid. Vi kjørte med bil til vest, og selv da var han utrolig flink, selvom vi hadde flere stopp underveis for å strekke på bena eller spise [:)]

Ja...?

Ja...?

Tror ikke det er noen som tror at man trenger DS når man reiser.
Selv om jeg hadde foretrukket at både mine egne og andre barn heller hadde brukt noen minutter på DS fremfor å synge høyt for alle på toget[&:]

Men altså, vil dere ikke nyte tiden med barna selv, lære de tingene selv framfor at en liten spillmaskin skal gjøre det for dem?
Først og fremst så er ungene hele lange dager i barnehager, så man ser de kanskje 2 timer før leggetid, skal de virkelig få sitte å spille på DS da, fremfor å være med familien? Samme i helgene?

Jeg skrev 7 år, bare for å ha en alder å forholde seg til, men skulle kanskje skrevet skolealder[;)]

Hvorfor skal barn fordypes i pc, mobiltlf, DS, tvspill og tv generelt? Hvor har det blitt av det at familien skulle samles rundt en aktivitet o.l?

Jeg sier ikke at alle er sånn[;)] Men jeg ser flere og flere som gjør det, og jeg, legg merke til, JEG, synes det er ille faktisk...

Vi bruker i hovedsak tid sammen selv om guttungen har en DS. Vi er ute og leker med de, spiller brettspill, maler og tegner, leser bøker og så videre. Så dersom du har et syn på at barn med DS, eller at barn som generelt får kjennskap til dagens teknologi (data, tvspill og tv i hovedsak) før skolealder, ikke samhandler med familien sin så tror jeg nok at du på forsøke å se ting i et litt større perspektiv og ikke så til de grader sette det på spissen. For å få frem et poeng er en ting, men om du virkelig tror det er slik mener jeg...!?!? Men det kan du da umulig tro!???

Det er forøvrig skremmende mange barn (sett i forhold til nåtidens fokus på teknologi) som ikke har fått være borti en data før de begynner på skolen. Disse barna henger etter sammenlignet med sine jevnaldrende som har fått muligheten til å prøve litt. Mener forøvrig at det skal være gjennomtenkt bruk av PC og at ungene i hovedsak skal være sammen med en voksen når de bruker data dersom de bruker internett.. Eller at bruken i alle fall er kontrollert av en voksen [;)] Uansett ser jeg på det som unaturlig at ungene skal skjermes for absolutt alt sånt som du nevner.. Det er også veldig unødvendig å bruke slike greier som "barnevakt", slik du skisserer det. Men kort oppsummert så tror jeg at de færreste setter barna foran skjermen fra de kommer hjem fra bhg/skole og til de skal legge seg [:)]

Vel, jeg ser ikke at min unge vil henge etter om han ikke spiller dataspill eller DS den dagen han kommer på skolen og det er snakk om undervisning på data. Databruken i skolen i dag går stort sett ut på å bruke skriveprogram, og det er det nesten ingen unger som øver på/bruker hjemme før de kommer på skola. Så vi må begynne fra start uansett om ungene kan spille spill på dataen! Er da ikke snakk om å skjerme ungene fra dagens teknologi, men å ha et ønske om at de lærer seg å leke på andre måter og ikke trenger den type underholdning og at noe skjer hele tida...Ungen min vil jo ikke ta skade av å kjede seg litt...

ORIGINAL: MammaMø og Kråka

Vi bruker i hovedsak tid sammen selv om guttungen har en DS. Vi er ute og leker med de, spiller brettspill, maler og tegner, leser bøker og så videre. Så dersom du har et syn på at barn med DS, eller at barn som generelt får kjennskap til dagens teknologi (data, tvspill og tv i hovedsak) før skolealder, ikke samhandler med familien sin så tror jeg nok at du på forsøke å se ting i et litt større perspektiv og ikke så til de grader sette det på spissen. For å få frem et poeng er en ting, men om du virkelig tror det er slik mener jeg...!?!? Men det kan du da umulig tro!???

Det er forøvrig skremmende mange barn (sett i forhold til nåtidens fokus på teknologi) som ikke har fått være borti en data før de begynner på skolen. Disse barna henger etter sammenlignet med sine jevnaldrende som har fått muligheten til å prøve litt. Mener forøvrig at det skal være gjennomtenkt bruk av PC og at ungene i hovedsak skal være sammen med en voksen når de bruker data dersom de bruker internett.. Eller at bruken i alle fall er kontrollert av en voksen [;)] Uansett ser jeg på det som unaturlig at ungene skal skjermes for absolutt alt sånt som du nevner.. Det er også veldig unødvendig å bruke slike greier som "barnevakt", slik du skisserer det. Men kort oppsummert så tror jeg at de færreste setter barna foran skjermen fra de kommer hjem fra bhg/skole og til de skal legge seg [:)]

Back
Topp