Newton

Tommel opp for Newton!

Vil jo spare oss som foreldre for mange pinlige samtaler med kleine og feilaktige forklaringer om vi heller bare kan vise barna de programmene når de spør.

Jeg venter til hun spør da, om hun er 3 eller 8 år spiller egentlig liten rolle. :)

Jeg tror på ærlighet ovenfor barna, ikke noe om frø eller omveier. Det heter penis, sædceller, vagina og eggceller. :p

2.5 åringen spurte forleden dag hvordan kyllingen kommer seg inn i egget :eek: ...men hun hadde glemt hva hun hadde spurt om før jeg rakk å tenke meg om etter et forståelig svar for henne. :)

Har vist disse pogrammene til våre elever med downs og annen utviklingshemming på ungdomstrinnet jeg jobber.
Kjempegrei og direkte måte å forklare ting på :)

Heia newton og Line :-D

Newton er kjempebra :D
Skulle mye heller sett dette i 9.klasse enn den seksual undervisningsvideoen de satte på. Da hadde vi i det minste lært noe ;)

Jeg syns det var ett supert program. Jenta mi på 7 syns d var veldig intressant. Men når det var snakk om onani, så sto jeg for sensuren. Skrudde også av på enkelte områder på di andre episodene også. Så tommel opp for newton. MEN dem kunne godt latt være å ha det på nrksuper appen. Barna mine får styre med tabene sine uten att vi har oversikt på hva dem gjør. Dette fordi jeg har stått for all nedlastning. Så den er barbevennlig. Trodde jeg.. helt til jeg våknet lørdag og hørte att 7 åringen hadde funnet newton på super appen . Hørte introen til onani programmet. DA våkna jeg fort og omtrent fløy opp trappen for å ta fra:-p så syns det er synd att vi måtte fjerne super appen pga newton. Men sånn får det bare bli. Er ikke alt barn trenger lære helt enda:-p

Jeg syns det var ett supert program. Jenta mi på 7 syns d var veldig intressant. Men når det var snakk om onani, så sto jeg for sensuren. Skrudde også av på enkelte områder på di andre episodene også. Så tommel opp for newton. MEN dem kunne godt latt være å ha det på nrksuper appen. Barna mine får styre med tabene sine uten att vi har oversikt på hva dem gjør. Dette fordi jeg har stått for all nedlastning. Så den er barbevennlig. Trodde jeg.. helt til jeg våknet lørdag og hørte att 7 åringen hadde funnet newton på super appen . Hørte introen til onani programmet. DA våkna jeg fort og omtrent fløy opp trappen for å ta fra:-p så syns det er synd att vi måtte fjerne super appen pga newton. Men sånn får det bare bli. Er ikke alt barn trenger lære helt enda:-p

Hvorfor sensurerer du onani programmet?

For hun har ikke behov for å vite noe om det inen alder av 7 år:)

For hun har ikke behov for å vite noe om det inen alder av 7 år:)

Det er mange barn som "onanerer" uten å vite hva det er (spesielt gutter), er det ikke greit å vite hva det er da?
Jeg er bare nysgjerrige på hvorfor det er greit å lære om sex men ikke onani? Er ikke det like naturlig? :)

Det er mange barn som "onanerer" uten å vite hva det er (spesielt gutter), er det ikke greit å vite hva det er da?
Jeg er bare nysgjerrige på hvorfor det er greit å lære om sex men ikke onani? Er ikke det like naturlig? :)
Nå mente jeg episode 8 generelt. Der tema var onani og sex. Dem syv andre omhandler jo kroppen og utviklingen. Det syns jeg er veldig sunn lærdom for alle. Men att episode 8 var noe mer utfyllende enn det jeg tenker 7 åringen har behov for å vite akkurat nå. Og må også legge til att jeg har også en 5 åring som også følger flittig med. Og med hennes ville fantasi og utadventhet så var episide 8 helt uaktuell:-p jeg er ikke i mot læringen.. men akkurat ep 8 var litt væl mye for småbarn. Att små barn også onanerer er jeg fullt klar over. Men tror ikke akkurat dette var måten å få lære hva det er. Mye info om ett stort tema på kort tid. Så kan tenke meg småbarn kansje ikke klarer og henge helt med når det blir snakket om både onani, sex og baby i ett å samme kapitel. Stakkars barn kan jo bli redd dem får bebi dersom dem får den følelse ( satt på spissen).

Som sagt er jeg ikke i mot programmet. Er veldig for hele pubertet serien. Og den er virkelig ett stort pluss. Men kunne ønske dem kunne lagt den på nrk dine sider og ikke på nrk super. Da denne er mye rettet mot dem minste barna.

Jobber i bhg og fikk mail fra medietilsynet i dag om en ny lov som trer i kraft 01.07.15 "lov om beskyttelse av mindreårige mot skadelige bildeprogram". Nå er det altså lovpålagt ikke å vise filmer i bhg, skole og sfo til barn med høyere aldersgrense enn barnas alder. Hvis vi skal vise en film med høyere aldersgrense, må de ha samtykke fra foreldrene.

Jobber i bhg og fikk mail fra medietilsynet i dag om en ny lov som trer i kraft 01.07.15 "lov om beskyttelse av mindreårige mot skadelige bildeprogram". Nå er det altså lovpålagt ikke å vise filmer i bhg, skole og sfo til barn med høyere aldersgrense enn barnas alder. Hvis vi skal vise en film med høyere aldersgrense, må de ha samtykke fra foreldrene.

Men er ikke det ganske logisk, da? :)

Men er ikke det ganske logisk, da? :)
Jo absolutt, jeg synes jo det sier seg selv, burde ikke være behov for en lov!

Tenker anbefalt målgruppe også bør følges selv om det ikke er aldersgrense. Og synes ikke foreldre skal kunne overstyre grensene heller.

Ej synst de e helt ok att mine unger ser på de! De e også lærerikt å enklare enn når ej sku forklare om blomsten og bien :P

Back
Topp