Nettbrett ???

Millamillo

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Leste nettopp ett innlegg om ei som lurte på hvilket nettbrett hun skulle kjøpe til toåringen sin.
Er det normalt/vanlig at en toåring får sånt no??
Jeg hadde ALDRI tenkt på å kjøpe det til min toåring, hun kan leke med lekene sine, og heller få sånt den dagen ho er såpass at ho kan bestemme det selv.
Skremt over hvor mange som faktisk har det, som ikke har lært å snakke ordentlig engang!

Nevøen min på 5 har egen touchtelefon, synes det er heeeelt på trynet!

Hva mener dere?

Er HELT enig med deg! Fetteren min har hatt egen ipad siden han var ett og et halvt. Synes ingenting om det.

Oh my god :o jeg er sterkt imot iPad og unger! Er blir det slett ikke no iPad! Ikke har sambo eller jeg det heller så de får ikke tilgang til å låne engang:p
nei fy fader sånt provoserer meg! Latskap av foreldre å gi dem iPad, det blir en "barnevakt" så foreldre kan finne på det de selv vil, og ender med late unger som er allergisk mot frisk luft og lek .. Fysjameg ..

Ah, takk! Ikke bare jeg som reagerer :P hehe!

Ja,er helt enig, blir brukt som barnevakt fordi foreldrene ikke gidder selv.. Nei, takke seg til gammeldagse, skikkelige leker som man kan bruke fantasien sin med!
Har ikke det vi heller, og jentungen får ikke låne mobilen engang. Hun får låne pcen iblant til å se på dvd, da spilleren ikke fungerer, men da kobler vi den til TV'en :)

Vi har heller ikke nettbrett her i huset og ikke skal vi få det heller.
Har fremdeles kasse-tv fordi vi bruker det så lite.
Riktignok har vi smart tlf, men vi har sagt at ungen får en steinalder-blokk à la Nokia 3310 når han er gammel nok til å passe på den (6-års alderen typ), så får han vente til 14-16-års alderen med smartere mobiler...
Håper vi.
Alle foreldre sier jo lignende ting, og så faller de for gruppepress.
Men det blir iallefall ikke noen pad her..! Da går vi heller tur med bikkja i skogen :p

For å kaste litt bensin på bålet... ;) vi har både nettbrett (mitt) og 2 åring... Finnes en god del fine pedagogiske spill til så små barn, og min elsker de :) sitter selvfølgelig ikke mye på det, langt fra daglig for å si det sånn, men jeg syns ikke det er noe verre enn å la en toåringen se barnetv... Og det er det jo mange som gjør :) vet at mange barnehager (også småbarnsavdelinger) har nettbrett med spill ungene får prøve, og det er en kompetanse de også vil kunne dra nytte av når de blir eldre... Men sin egen trenger de ikke, og syns ikke de trenger å sitte på den mye :)

Min femåring har (selvfølgelig!) ikke sin egen iPad, men på min har vi gode, pedagogiske "lære-spill". Det trenger overhodet ikke være en motsetning mellom å ha tilgang på nettbrett og sunn utelek, fantasi osv. :) Vi er en aktiv familie, mye ute i skog og mark, gutten leker masse med tradisjonelle leker som lego, biler osv. og er mye ute og leker med ungene i gata. Han er en aktiv og normal gutt som OGSÅ får bruke iPad. Ikke i timesvis hver dag, men en gang i blant, og hvis man som foreldre er litt kritisk til hvilke spill og apper man laster ned til ungene, så kan det være mye god læring og utvikling i dem, i tillegg til it-kompetanse, som om vi vil det eller ikke, kommer til å være viktig for den tiden våre barn vokser opp i. Også i barnehagen har de iPad, ikke som barnevakt, men som læringsverktøy. Jeg mener man absolutt skal være kritisk til hvor mye skjermtid ungene får, og hva den tiden brukes til, men er man det, kan det være mye positivt i det også:) Og kanskje er ikke iPad noe særlig verre enn å sitte passiv å se på barne-tv eller film?;)

Sent from my iPad using BV Forum

Gullungen vår på to får låne nettbrett av og til, men kun under oppsyn av oss foreldre og kun pedagogiske spill. Brukes ikke som barnevakt, men som en interaksjon hvor vi foreldre er aktivt deltakende. Ser jeg null problemer med. Blir å sammenligne med å lese i ei bok eller tegne sammen med henne.

Å bruke den som barnevakt er vi derimot helt i mot. Det samme gjelder for tv'n. Kun barnetv og det ser en av oss sammen med henne.

Termin januar 2015

Hadde aldri kjøpt eget nei. Jeg har en såpass stor mobil (samsung note 3) at den omtrent kan kalles for nettbrett. Til og med den er det sjeldent han får ta i. Type en gang i uka når han sitter på fanget mitt.

Det finnes 'pedagogiske spill' som man ikke trenger å trykke på en skjerm for. Brettspill og sånt i den duren. Det finnes bøker man kan lese og peke i. Det finnes leker dem kan ta i, istedenfor å rotere en 3D-greie på nettbrettet, og som ikke knuser om dem blir sure og kaster det i gulvet (det har dem nemlig lov til for det er slik dem lærer seg om følelser og hvordan man skal håndtere dem uten å måtte ødelegge, og da slipper det å bli grådig dyrt for foreldrene!)... Vil du lære babyen ABC eller 123? (Ikke direkte spørsmål til noen her) Så sett deg ned med barnet og lær det istedenfor å sette det/dere foran en skjerm. Eller vil barnet tegne? Gi det ett ark slik at barnet kan henge tegningen sin stolt opp etterpå, istedenfor at det blir lagret på en dubbedings, hvor man selv må dra det frem for å vise tegningen og kreve en mening eller en "åå så flink du er".

Det er min tanke :)

Det er mye fint og bra unger kan gjøre og lære på nettbrett, og i 2014 er digital kompetanse viktig, selv for småbarna :) Men å kjøpe eget nettbrett til en toåring kommer jeg ikke til å gjøre, og nettbrettet skal heller ikke bli noen "kosebamse" som de får for å roe seg ned hver gang de sutrer (noe jeg ser en del foreldre dessverre gjør..), eller bli den eneste leken. Og selvfølgelig skal barna mine leke med lego, biler, kongler og pinner. Det ene trenger ikke utelukke det andre ;)

Her har vi både stasjonær pc, laptop, smart telefoner og 2 nettbrett. 2 åringen fikk egen ipad av farfar (hans gamle) så de kunne bruke facetime innimellom. Farfar jobber i Nordsjøen og ville gjerne ha kontakt. Ipaden er uten simkort og han må være på wifi for at det virker. Blir brukt her hjemme til NrkSuper appen, da lillegutt ikke vil se barnetv kl 17:30 men til kveldsmat i 19:30-20 tiden. Samt han har noen andre apper også.

Jeg var selv helt i mot nettbrett og pc bruk til guttungen til han fikk eget. Vi har en gutt som elsker å være ute, blir sinna når han må inn å spise eller legge seg. Og jeg vil ikke si at han tar skade av litt bruk i ny og ne. Han ligger langt fremme språklig og motorisk, og vil helst ut. Elsker også puslespill og brettspill. Favoritter er memori og da må vi alle si hva vi ser før vi får spille videre sier han.

Jeg mener det er hva vi voksne gjør det til. Det er vi som setter grenser og barna gjør ofte som vi gjør. Sitter vi med tlf eller nettbrett skal selvfølgelig lillemann også. Viser vi at det er gøy å være ute, leke sammen med "de gode gamle" lekene og lære ting så vil barna også.

Her har vi både stasjonær pc, laptop, smart telefoner og 2 nettbrett. 2 åringen fikk egen ipad av farfar (hans gamle) så de kunne bruke facetime innimellom. Farfar jobber i Nordsjøen og ville gjerne ha kontakt. Ipaden er uten simkort og han må være på wifi for at det virker. Blir brukt her hjemme til NrkSuper appen, da lillegutt ikke vil se barnetv kl 17:30 men til kveldsmat i 19:30-20 tiden. Samt han har noen andre apper også.

Jeg var selv helt i mot nettbrett og pc bruk til guttungen til han fikk eget. Vi har en gutt som elsker å være ute, blir sinna når han må inn å spise eller legge seg. Og jeg vil ikke si at han tar skade av litt bruk i ny og ne. Han ligger langt fremme språklig og motorisk, og vil helst ut. Elsker også puslespill og brettspill. Favoritter er memori og da må vi alle si hva vi ser før vi får spille videre sier han.

Jeg mener det er hva vi voksne gjør det til. Det er vi som setter grenser og barna gjør ofte som vi gjør. Sitter vi med tlf eller nettbrett skal selvfølgelig lillemann også. Viser vi at det er gøy å være ute, leke sammen med "de gode gamle" lekene og lære ting så vil barna også.
Så utrolig enig med deg. Det er hva vi foreldre gjør det til. Og det ene utelukker ikke det andre. Selv om vi gir tilgang til nettbrett i ny og ned betyr ikke det at vi ikke herjer ute i skogen, leser bøker, synger sanger eller leker og lærer med dattera vår.

Termin januar 2015

Jeg vokste opp uten pc og nettbrett, og jeg klarte meg da fint?!

Nå skal det nevnes at jeg tenker på de som kjøper eget nettbrett til ungene sine (småbarn), og de som lar ungene sitte med det i timesvis.
Jenta mi interesserer seg heldigvis ikke for tv, annet enn at hun ser Tøfferud en gang iblant da det går sjelden på tv.
vi har sååå mye mer kos av å sitte på fanget, lese og peke i bøker, tegne og fargelegge, og leke med dukkene hennes, eller være ute hos sauene.
Er glad for at jeg kan gi datteren min noe annet enn tv/data/nettbrett/mobil!!

Guttungen min var 4 år når han fikk eget ;)

Jeg vokste opp uten pc og nettbrett, og jeg klarte meg da fint?!

Nå skal det nevnes at jeg tenker på de som kjøper eget nettbrett til ungene sine (småbarn), og de som lar ungene sitte med det i timesvis.
Jenta mi interesserer seg heldigvis ikke for tv, annet enn at hun ser Tøfferud en gang iblant da det går sjelden på tv.
vi har sååå mye mer kos av å sitte på fanget, lese og peke i bøker, tegne og fargelegge, og leke med dukkene hennes, eller være ute hos sauene.
Er glad for at jeg kan gi datteren min noe annet enn tv/data/nettbrett/mobil!!

Men dere er da sauebonder, det er en litt annen situasjon enn "folk flest"...
Skulle veldig gjerne bodd på gård og vært ute hele dagen og jobbet med dyr, enn å ha en hverdag hvor elektronikk er litt mer sentralt, rett og slett fordi man trenger mer tidsfordriv.
Jeg vokste opp i ett hjem hvor jeg hadde tre brødre som spilte spill på data og konsoller hver dag, og dessverre ble jeg hektet selv.
Har "gamet" helt til det siste halvåret, og det samme med samboeren min.
Men når jeg ble gravid faset jeg ut pcen, og bestemte meg for å selge den, og fy søren, så befriende det føltes :p
Så nå bruker jeg dagene på gjøremål her hjemme, strikker, leser oppskrifter og tenker på mat, går tur og trener lydighet med hunden, kikker litt på Netflix og ser filmer med samboeren :)
Vi kommer til å bannlyse teknologi så lenge som mulig, rett og slett fordi det hadde endt opp med å, ja, kaste bensin på bålet for oss, vil heller satse på en aktiv hverdag enn en teknologisk en.
Det er sikkert kjempe bra å ha en pad for det pedagogiske, men da satser jeg heller på leker og brettspill først, så får guttungen heller få IT-opplæring senere, vi er tross alt mer enn kapable til å lære han.

Nå bor ikke jeg på gård og ikke er jeg vokst opp på gård heller, men hvor mange hadde tilgang på mobil, nettbrett, pc o.l da vi vokste opp? Til tross for å bo i tykkeste byen. Det ble da folk av oss også. Vi var ute å lekte og når vi var inne hadde vi barneleker som dukker, biler, lego osv. Kan forstå at det er flere gode pedagogiske spill for barn på nettbrett men hva skal en 2åring med ett nettbrett tenker jeg. Mine barn kommer ikke til å få nettbrett før de er store nok til å ha forståelse for bruken av det. Finnes vel flere andre pedagogiske læremåter enn å plassere barna foran ett nettbrett eller pc. Hva gjorde våre foreldre når vi lærte å lese, skrive, osv. Foreldrene mine kjøpte seg ikke pc før jeg gikk i slutten av barneskolen og da fikk jeg kun bruke den til skolerelaterte ting. Kanskje 30 min til spill og kos av og til. Men dette var på de tider det kostet (og en del også) å være på internett osv.

Det er godt belønnet i lykken du ser i dyrene når de er friske og har det bra :-) lite som kan måle seg med det! I penger, not so much :P blir ikke rik av å være hobbybonde:P

Blir rik på opplevelser, hehe? :p
Alltid vært glad i dyr og alltid likt tanken på å ha eget land hvor man kan gro sin egen mat (liker ikke kjøtt - nei, virkelig, liker ikke smaken eller konsistensen...), men siden jeg ikke hadde slaktet noen dyr, så hadde det ikke betalt for seg selv :/

Back
Topp