Nestle vs. Hippgrøt (eller andre typer)

Augustbaby15

Forelsket i forumet
Er det noen av dere som har merket noe forskjell på baby utifra hvordan grøt dere gir? Her har tuppa over lengre tid vært veldig urolig på kvelden/natta, har slått det sammen med utvikligssteg samt litt hard mage pga innføring av mer fast føde. Hun har fått grøt i 2 mnd nå, stort sett nestle sin risgrøt med mais og banan. Igår byttet jeg til Hipp sin risgrøt da jeg har mistenkt at hun er litt lei, og hun var mye roligere til natta. Idag fikk hun nestle, og er urolig igjen.

Kan jo være tilfeldig, men noen som har noe erfaring? Hun får grøten på ettermiddagen, 1.5 time før natta ca.

Her er det boikott av nestle da den inneholder palmeolje! Så har bare laget grøt av maismel enda med litt fruktmos, og det har gått veldig bra :)

Kjøpte Hipp sin i går for å prøve noe nytt har brukt Nestle sin hittil - litt spent nå om jeg merker noe forskjell :)

Min reagerte på Nestle sin grøt! Fikk skikkelig grønn avføring og var utilpass. Hipp går fint og ingen reaksjon.

Jeg lager havregrynsgrøt, med f.eks. svisker eller banan oppi. Aldri en dag med hard mage, eller uroligheter på kveld/natt.. Var litt uroligheter en periode som jeg kobla til utviklingstrinn, men det gikk over forholdsvis raskt :) Anbefaler egentlig alle å prøve og lage selv, enten av havregryn (jeg kverner den litt først..), havremel, hirse eller annet. Lettvint måte å vite nøyaktig hva barnet får i seg, slippe å tenke på tilsetningsstoffer, sukker og salt :)

Jeg lager havregrynsgrøt, med f.eks. svisker eller banan oppi. Aldri en dag med hard mage, eller uroligheter på kveld/natt.. Var litt uroligheter en periode som jeg kobla til utviklingstrinn, men det gikk over forholdsvis raskt :) Anbefaler egentlig alle å prøve og lage selv, enten av havregryn (jeg kverner den litt først..), havremel, hirse eller annet. Lettvint måte å vite nøyaktig hva barnet får i seg, slippe å tenke på tilsetningsstoffer, sukker og salt :)

Det står på et glass sviskemos jeg har at det ikke er tillatt å produsere barnemat med sukker og tilsetningsstoffer. Salt har jeg heller ikke sett i innholdsfortegnelsen til noen av grøtene jeg googler nå, eller noe som helst av det som selges av mat til de aller aller minste. Det er veldig bra å lage egen babymat om man setter seg inn i det komplekse næringsbehovet en baby har, og Nestlé er absolutt et drittselskap, men det er så dumt å drive å komme med usannheter. Da fremstår man som uvitende og useriøs, og det er man da ikke tjent med akkurat...

Foreløpig har jeg bare brukt maismel som jeg koker sammen med litt vann ca 1ss mel + 1dl vann, og så blander jeg i litt fruktmos for å få litt smak på :) Da koker jeg eple og pærebiter som jeg moser sammen før jeg blander det i grøten :)
Kokte eple og pærebiter har vi laga her også, det går med på høykant! Hadde i en klype kanel, smakte utrolig godt. Tror jeg skal lage nok til at jeg kan spise det også :D

Det står på et glass sviskemos jeg har at det ikke er tillatt å produsere barnemat med sukker og tilsetningsstoffer. Salt har jeg heller ikke sett i innholdsfortegnelsen til noen av grøtene jeg googler nå, eller noe som helst av det som selges av mat til de aller aller minste. Det er veldig bra å lage egen babymat om man setter seg inn i det komplekse næringsbehovet en baby har, og Nestlé er absolutt et drittselskap, men det er så dumt å drive å komme med usannheter. Da fremstår man som uvitende og useriøs, og det er man da ikke tjent med akkurat...

Uansett vil jeg tørre å påstå at mat laget fra bunnen av er sunnere og bedre enn en ferdigkjøpt boks med pulver :)
Ikke det at jeg har noe mot nestle eller hipp ;)

Uansett vil jeg tørre å påstå at mat laget fra bunnen av er sunnere og bedre enn en ferdigkjøpt boks med pulver :)
Ikke det at jeg har noe mot nestle eller hipp ;)
Det veit jeg ikke noe om. Jeg bare vet at det hverken er salt eller sukker i babymaten. Syns det er flott at folk gidder å lage selv! :) Tenker å gjøre det selv når den tiden kommer!

Her går alt ned. Nestle sin og hipp sin. Nestle sin havregrøt er det mer mat i. Har en veldig sulten gutt. Hipp sin mais grøt er som nestle sin.. Jeg får alltid masse klumper i grøten. Der kjenner jeg at jeg trenger tips.. Rører eller visper med gaffel. Men likevel

Her går alt ned. Nestle sin og hipp sin. Nestle sin havregrøt er det mer mat i. Har en veldig sulten gutt. Hipp sin mais grøt er som nestle sin.. Jeg får alltid masse klumper i grøten. Der kjenner jeg at jeg trenger tips.. Rører eller visper med gaffel. Men likevel
Du tar vel vann i skåla og så blander inn litt og litt pulver? Blander du vann i pulver blir det krøll. ;)

Kanskje du bruker litt for varmt vann? Da kan det klumpe seg :)

Jeg sier ikke at all maten man kjøper ferdig på butikken inneholder tilsetningsstoffer og salt. Jeg har ikke lest innholdsfortegnelsen på alle variantene som finnes på butikkene idag. :) Hvis det nå er blitt ulovlig å tilsette sukker i barnemat er det kjempebra!! Det var jeg ikke klar over. Men jeg har en bok av Fedon Lindberg som er noen år gammel, der det står om barnematen som solgtes den gang, og der står det at det om sukkerinnhold bl.a. For å slippe og sette meg inn i hvilket merke og hvilken ferdigmat som er best idag, syns jeg det er likegreit å lage maten fra bunn av selv. Da vet jeg med sikkerhet hva jeg gir sønnen min :) Jeg snakker selvfølgelig med helsesøster og leser meg opp på næringsinnhold i det jeg lager :) Vi alle vil jo bare barna våre det beste!

Når folk skriver de opplever at barna kanskje blir dårlige av maten de kjøper, ønsker jeg bare å informere om at havregrynsgrøten jeg lager selv har ikke skapt magetrøbbel. Man kan jo være redd for det, ettersom det er ganske grovt, men man må prøve på sitt barn. De reagerer jo ulikt :) Første gang jeg ga havregrøt putta jeg oppi sviskemos jeg har lagd for å "hjelpe til". Både havre og svisker er forøvrig rikt på jern, som disse små trenger nå etter 6 mnd.

Det veit jeg ikke noe om. Jeg bare vet at det hverken er salt eller sukker i babymaten. Syns det er flott at folk gidder å lage selv! :) Tenker å gjøre det selv når den tiden kommer!
Et kjapt søkt i matvaretabellen viser at det er små mengder salt i de fleste grøttypene, men ikke i fruktpureene.. :)

Back
Topp