Nestle grøt

Morzar

Betatt av forumet
Når har dere tenk å begynne med å gi grøt? Min lille fyller 4 mnd i november tenker å begynne å gi litt smaksprøver

Begynte med smaksprøver fra 4mnd og nå som hun snart er 6mnd spiser hun 3måltidet med fast føde ☺️

Jeg prøver å følge anbefalingene, så blir fullamming til 6 mnd :) Men hvis det viser seg at ho må ha mer litt tidligere, blir det nok å begynne å prøve med grøt :)

Håper å fullamme til han er ca 5 mnd. Har gjort det med de andre to, og da har det passet fint å starte. Tørr ikke vente til 6 mnd, høres lenge ut. Redd han skal få mangel på jern osv..

Førstemann fikk smake grøt når hun var ca fire og en halv måned. Da var hun enormt interessert i vår mat, og i tillegg var hun ganske lita. Så da fant vi det naturlig. Jeg tror nok vi prøver på ca samme tid nå, men kommer jo ikke til å tvinge henne hvis hun ikke vil.

Anbefalingene har blitt noe endret ja, men veldig store forandringer er det jo ikke. Det har jo aldri, hverken i de gamle retningslinjene eller de nye, vært uttrykt at alle SKAL fullamme til 6 mnd eller at alle SKAL ha annen mat fra 4 mnd. Noen helsestasjoner har nok vært mer kategoriske enn andre, men de offisielle rådene har aldri vært så bastante.

Vil prøve å fullamme til lille er 6mnd, men ser vi at hun trenger mer næring blir det når hun er 4mnd. Men ønsker jo helst å fullamme så lenge som mulig, fordi at vi koser oss veldig med det :Heartpink

Jeg tenkte å begynne når han er fire mnd . De reviderte rådene sier vel at man fremdeles bør fullamme til seks mnd,men at man i større grad en før bør ta hensyn til individuelle behov hos barnet.

De ble nylig publisert en ny norsk studie som konkluderer med at barn som blir fullammer til seks mnd mangler blant annet jern. Derfor anbefaler forskerne bak studien at det de nasjonale retningslinjene bør endres til fire mnd. Rart at dette ikke er tatt hensyn til i de nye retningslinjene synes jeg.

Kjenner noen som har ammet til seks mnd, men da må de gjerne amme hver time om natra for lille trenger så mye næring..

Kjenner noen som har ammet til seks mnd, men da må de gjerne amme hver time om natra for lille trenger så mye næring..

Dette synes jeg hørtes helt merkelig ut... Må jo ha vært noe "galt" ett sted om det der stemmer... Å amme hver time (fulle måltider) kan man umulig holde på med over tid.

Jeg ammet selv frem til storebror var 2 år. Fikk i tillegg grøt fra 6 mnd. Noen smaksprøver i feeder (hovedsakelig grønnsaker) fra 4 mnd. Annen mat introdusert etterhvert som den var anbefalt og han ble gamlere.

Aldri hatt noen mangler og all amming ble styrt av hans behov for melken og ikke noe annet (enn evt trøst.)

Jernlager til baby varer i omlag 6 mnd. Når det gjelder fare for jernmangel så er vel det noe som gjelder for babyer som går over fra morsmelk til vanlig mat og ikke de som ammes. Man må sørge for at de får grøt som er jern-beriket. Eks ferdig grøt som er tilsatt jern eller lage grøt som er rik på jern som f eks hirsegrøt.

Back
Topp