Nesesuger

Dråpeblomst

Elsker forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Har dere noen gode tips til nesesuger / snørrsuger for baby?

Har kun erfaring med denne, men tenkte det kanskje har kommet bedre på markedet siden sist jeg brukte slikt :)
 
Har dere noen gode tips til nesesuger / snørrsuger for baby?

Har kun erfaring med denne, men tenkte det kanskje har kommet bedre på markedet siden sist jeg brukte slikt :)

Den der er jo den beste :) har forsøkt en sånn elektrisk en men den kunne ikke måle seg med nasfridaen :)
 
Vi hadde neserenser fra otribaby til første. Synes den fungerte bra. Er samme prinsipp som den du linker til :)
 
4 barn. Aldri hatt behov for nesesuger. Ikke er de anbefalt heller
 
Vi bruker en liten sprøyte fra apoteket som vi fyller med saltvann eller morsmelk, og spyler inn i ett nesebor, samtidig som baby holdes fremover (omtrent som kolikkgrepet). Snørr skylles ut det andre nesebordet. Må ofte skylle 2-3 ganger før alt er ute. Lettest hvis en holder baby og den andre spyler. Baby får fri og åpen nese raskt på en skånsom måte. Morsmelk er absolutt favoritt for baby, saltvann er ikke like populært.
 
JEG anbefaler nesesuger :cool: hjelper veldig en stakkars tett babynese.

Vi bruker nesesuger her hjemme, men det er ufattelig unødvendig å kaste rundt seg med påstander uten henvisning til kilder. Det gjør bare mødre enda mer usikker i en verden full av usikkerhet :) derfor etterspurte jeg det :)
 
Har ikke prøvd den du lenker til, men bruker otribaby og det er vel samme opplegg, veldig fornøyd med den. Bruker saltvann først når lille er veldig tett.
 

Så nesefridaen er ikke anbefalt fordi man suger virus ut av barnets nese for å gjøre barnet fortere friskt og unngå lungebetennelse og hva som verre er for barnet, men hva med de snørrbefengte fingrene hist og her og nysinga i ansikt og munn som ungene bedriver? Tipper det bidrar godt til smitte det også. Så hvis det der skulle vært grunn til å ikke bruke den så tror jeg at jeg fortsetter å bruke den med god samvittighet :)
 
Så nesefridaen er ikke anbefalt fordi man suger virus ut av barnets nese for å gjøre barnet fortere friskt og unngå lungebetennelse og hva som verre er for barnet, men hva med de snørrbefengte fingrene hist og her og nysinga i ansikt og munn som ungene bedriver? Tipper det bidrar godt til smitte det også. Så hvis det der skulle vært grunn til å ikke bruke den så tror jeg at jeg fortsetter å bruke den med god samvittighet :)

Jeg er ikke den som har skrevet det, men et googlesøk gir flere eksempler på negative forhold ved en nesesuger.
Forøvrig er det ikke slik at alle virus som er farlige for voksne, er farlig for barn. Det er heller ikke mulig å sammenlikne snørrbefengte fingre generelt i et hushold med å innånde et virus direkte ned i lungene via munnen. Det er to ganske forskjellige smitteveier. Så helt søkt finner jeg det ikke. Mamma ble engang sprekksjuk av at jeg pustet rett på henne mens hun pustet inn når jeg var syk. Ellers ble hun «aldri» syk av luftvegsinfeksjoner.

Vi har ikke nesesuger og ikke hatt behov for det hittil (6mnd) :) Morsmelk og å dra de ut fungerer for oss :)
 
Jeg er ikke den som har skrevet det, men et googlesøk gir flere eksempler på negative forhold ved en nesesuger.
Forøvrig er det ikke slik at alle virus som er farlige for voksne, er farlig for barn. Det er heller ikke mulig å sammenlikne snørrbefengte fingre generelt i et hushold med å innånde et virus direkte ned i lungene via munnen. Det er to ganske forskjellige smitteveier. Så helt søkt finner jeg det ikke. Mamma ble engang sprekksjuk av at jeg pustet rett på henne mens hun pustet inn når jeg var syk. Ellers ble hun «aldri» syk av luftvegsinfeksjoner.

Vi har ikke nesesuger og ikke hatt behov for det hittil (6mnd) :) Morsmelk og å dra de ut fungerer for oss :)

Nei, vet det ikke er du som har skrevet de, men det er litt å vurdere risiko vs gevinst i dette tilfellet. Vi har hatt stort behov for snørrsuger (hun er 2,5år) for her går tett nese rett til langvarig bihulebetennelse og det ønsker jeg ikke på noen. Så om vi risikerer å bli litt syke for å unngå at hun blir plaget i flere uker så får vi bare bli syke...

Hadde det derimot vært skadelig for barnet så hadde det vært noe annet :)
 
Nei, vet det ikke er du som har skrevet de, men det er litt å vurdere risiko vs gevinst i dette tilfellet. Vi har hatt stort behov for snørrsuger (hun er 2,5år) for her går tett nese rett til langvarig bihulebetennelse og det ønsker jeg ikke på noen. Så om vi risikerer å bli litt syke for å unngå at hun blir plaget i flere uker så får vi bare bli syke...

Hadde det derimot vært skadelig for barnet så hadde det vært noe annet :)

Ja man finner jo mange ulike kilder for ting om man googler. Jeg liker best å bruke de kildene som norsk helsepersonell også vil forholde seg til når det kommer til stell og behandling av de små :)
Her har jeg funnet fordypning om behandling av tett nese hos små barn for helsepersonell, og ned i artikkelen nevnes følgende:
  • Hos spedbarn som ikke kan pusse nesen, kan man bruke nesesug eller ballongsprøyte til å fjerne sekret fra nesen.
Jeg er for øvrig helt enig med deg om at man bør være sikker hvis man skal komme med bastante påstander om at noe er «farlig» eller ikke anbefalt :)
https://www.helsebiblioteket.no/256...n-fordypningsstoff-til-apotek-og-helsestasjon
 
Back
Topp