Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
God morgen folkens:-)
Kjenner en bihulebetennelse kommer snikende, har slitt med det tidligere så kjenner det igjen. Og har erfart at det er best å starte med nesespray så tidlig som mulig, så det ikke får satt seg. Men får vi ta det nå?
Jeg visste ikke at man ikke burde bruke nesespray, men saltvannsoppløsning. Jeg har stortsett brukt nestespray siden jeg ble gravid pga tette slimhinner. Andre råd om hva man kan bruke istedet?
Jeg visste ikke at man ikke burde bruke nesespray, men saltvannsoppløsning. Jeg har stortsett brukt nestespray siden jeg ble gravid pga tette slimhinner. Andre råd om hva man kan bruke istedet?
man kan bruke det,men med forsiktighet.. spurt baade apotek,lege og jm og dem sier det samme...
men,man skal IKKE bruke den som stopper rennende nese pga at den trekker blodaarene sammen..
Det er ingen forskjell på rhinox, otrivin eller nasaren. De inneholder det samme..[;)]
Jeg bruker nesespray ellers får jeg ikke puste...
Otrivin:
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Det foreligger ikke tilstrekkelige data på bruk hos gravide. Dyrestudier er ikke tilstrekkelige for å utrede effekter på svangerskapsforløp, embryo-/fosterutvikling, fødsel og postnatal utvikling. Mulig risiko for mennesker er ukjent. Skal ikke brukes under graviditet, hvis ikke strengt nødvendig. Overgang i morsmelk: Ukjent. Systemisk eksponering for ipratropiumbromid og xylometazolinhydroklorid er lav. Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes. Morens behov for behandling og fordelene med amming må vurderes mot den potensielle risikoen for barnet.
Rhinox:
Graviditet/Amming: Preparatet kan brukes under graviditet og amming i terapeutiske doser
Ikke forskjell?[;)]
les på felleskatalogen
Jeg bruker otrivin, i pakningsvedlegget står det at den kan brukes av gravide, den anbefalte dosen[;)] Min lege gikk igjennom alle typene, og fikk da samme svar på alle: Nei, skal ikke brukes av gravide. Men pakningsvedlegget sier noe annet.
jeg fikk beskjed om at jeg kunne bruke otrivin,men med forsiktighet og ikke overstige det som staar i pakkningsvedlegget...
saa jeg har brukt otrivin naar jeg har vert forkjola i mine svangerskap..
Jeg trodde også det ikke var noen forskjell mellom Rihinox og Otrivin... Og brukte masse Otrivin i første svangerskap. Jaja..... Da vet jeg det denne gangen [:D]
Nå kommer jeg akkurat hjem fra legen. Har en begynnende bihulebetennelse. Spurte da legen enda en gang om hva jeg kunne bruke, han sa saltvann og otrivin/rhinox/zymelin/nazaren..... samme greia[;)]
RELIS Vest
Haukeland Sykehus
Postboks 1, 5021 Bergen
Tlf 55 97 53 60 Fax 55 29 07 18
E-post: relis@helse-bergen.no Utredningen er utarbeidet på grunnlag av tilgjengelig litteratur og ressurser. Den enkelte lege eller tannlege er selv ansvarlig for bruk av utredningens innhold i eventuell pasientbehandling.
Xylometazolin og graviditet
Spørsmål
Henvender har et spørsmål angående xylometazolin og graviditet. Tidligere har det vært greit å benytte seg av dette legemidlet under graviditet ved terapeutiske doser. I pakningsvedlegget og felleskatalogteksten til Xolin (xylometazolin) står det derimot at den ikke bør benyttes ved graviditet. Dette er veldig forvirrende for kunder da det står at både Otrivin (xylometazolin) og Zymelin (xylometazolin) kan benyttes. Alle disse tre inneholder jo samme virkestoff i samme styrken. Hvordan skal vi forholde oss til dette? Fra en apotekfarmasøyt.
Svar
Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell finner ikke holdepunkter for at bruk av slimhinneavsvellende nesedråper/spray (oksymetazolin/xylometazolin) medfører risiko for fosteret.
Dette er en uttalelse på generelt grunnlag for virkstoffene. Flere produsentuavhengige kilder angir at indikasjon (kortavrig) og administrasjonsmåte (lokal) for denne type legemidler tilsier at de er trygge ved terapeutisk bruk. Når det gjelder tekstene fra de enkelte produsentene må vi dessverre leve med forvirring:
Teksten i FK for Zymelin (Nycomed Pharma) som sier at: terapeutisk bruk medfører
ingen risiko
Teksten i FASS for Zymelin (Nycomed AB) sier at: Kategori C. På grund av möjlig systemisk vasokonstriktion bör ZYMELIN ej användas under graviditet.
Otrivin (Novartis) i FK:
Pga. vasokonstriktiv effekt må forsiktighet utvises ved graviditet.
Otrivin (Novartis) i FASS:
Otrivin förväntas inte medföra några risker för fostret vid rekommenderad dosering.
Hvorfor det er slik forvirring må man nesten spørre produsentene om. Vi forholder oss til det som står i Norsk legemiddelhåndbok.