Nesespray

Vi kan bruke Zymelin. Hvis du er usikker så spør de på apoteket. De er veldig flinke til å hjelpe i forhold til hva man kan ta av reseptfrie medisiner det var de som anbefalte Zymelin til.meg.

Apotek1 sier følgende:

"Det finnes flere typer nesespray mot tett nese du kan bruke når du er gravid.

Nesespray som inneholder enten xylometazolin (for eksempel Otrivin, Zymelin, Nazaren) eller oksymetazolin (for eksempel Rhinox) kan trygt brukes når du er gravid.

Sprayen virker bare i nesen og tas i svært liten grad opp i kroppen din. Den vil derfor heller ikke påvirke barnet ditt. Du bør likevel ikke bruke nesesprayen i større doser enn det som er anbefalt i pakningsvedlegget (bruksanvisningen), altså høyst én dose i hvert nesebor 2-3 ganger daglig.

Noe som gjelder for alle, uavhengig av om du er gravid eller ikke, er å unngå å bruke nesespray mer enn 10 dager i strekk. Det bør også gå minst 2 uker mellom to behandlingsperioder med nesespray. Langvarig bruk utover dette kan skade neseslimhinnen og føre til en forverring av nesetettheten, selv om du ikke lenger er forkjølet. .."

Jeg er blitt skikkelig forkjøla nå, så glad jeg kan bruke otrivin! :P Er eneste som funker når jeg er tett :P

Jeg har brukt otrivin i snart 3 mnd ! :O er sååå tett. Klart meg uten noen dager nå.
Brukte mye otrivin i forrige sv.skap også

Jeg har brukt otrivin i snart 3 mnd ! :O er sååå tett. Klart meg uten noen dager nå.
Brukte mye otrivin i forrige sv.skap også

Huff, er ikke bare bare.. :P Jeg ble nå avhengig av otrivin for noen år tilbake, brukte det vel 1-2 år nesten sammenhengende, klarte ikke å sove uten.. Så jeg syter veldig med å ta det nå, etter at jeg har klart å slutte med det. Men så lenge jeg ikke bruker det aalt for lenge, og ikke så store doser, så ordner det seg etter et par dager uten.. :P

Jeg har vært forkjøla i 6 uker nå. Prøver å unngå for mange dager på rad med nesespray. Stort sett brukt otrivin i de periodene det har vært værst. Nå er jeg fremdeles tett i over ti dager så jeg bruker lillegutt sin rinox for 6mnd-2år for å ihvertfall få sove men likevel ta minst mulig :)

Jeg var på apoteket og skulle kjøpe i dag og fikk beskjed at det var kun nesespray saltvann mot tett nese den røde jeg kunne kjøpe. Alt annet var ikke anbefalt sa hun

Jeg bruker rhinox ! Og har brukt Zymelin. Har vært mye syk den her gangen! Og legen på legevakta anbefalte helst rhinox.. Bruker nesehorn daglig for og forebygge, men må ha en liten dose rhinox på natta for i det hele tatt få sove

Jeg var på apoteket og skulle kjøpe i dag og fikk beskjed at det var kun nesespray saltvann mot tett nese den røde jeg kunne kjøpe. Alt annet var ikke anbefalt sa hun
Har noe med at man gjerne får tett nese når man er gravid så det er ekstra lett å bli avhengig av otrivin og andre nesesprayer mot forkjølelse som ikke er saltvann.

Men virkningen skal være lokal og dermed sikker :)

Huff, er ikke bare bare.. :P Jeg ble nå avhengig av otrivin for noen år tilbake, brukte det vel 1-2 år nesten sammenhengende, klarte ikke å sove uten.. Så jeg syter veldig med å ta det nå, etter at jeg har klart å slutte med det. Men så lenge jeg ikke bruker det aalt for lenge, og ikke så store doser, så ordner det seg etter et par dager uten.. :P

Ja noe dritt :/ he he
Nå har jeg klart meg uten siden tirsdag og endelig er jeg ikke så tett lenger :) bruker aldri nesespray utenom svangerskapene , blir såå ekstremt tett når jeg er gravid

Kan hende denne har bedre effekt :)
Vis vedlegget 174845

Skal ihvertfall prøve den selv om jeg får problemer :)

Jeg prøvde otrivin sin variant av den, var saltvannsspray med mentol det og, funket noe bedre enn vanlig saltvann, men hjelper ikke meg når jeg er helt tett hvertfall. Mentolen åpner noe da, så det er verdt å prøve :)

Jeg prøvde otrivin sin variant av den, var saltvannsspray med mentol det og, funket noe bedre enn vanlig saltvann, men hjelper ikke meg når jeg er helt tett hvertfall. Mentolen åpner noe da, så det er verdt å prøve :)
Verdt å prøve ihvertfall, saltvann kan man jo ta som man vil, også neseolje med eucalyptus eller lignende hjelper vel også nok til at man ikke trenger de andre typene nesespray håper jeg :)

Verdt å prøve ihvertfall, saltvann kan man jo ta som man vil, også neseolje med eucalyptus eller lignende hjelper vel også nok til at man ikke trenger de andre typene nesespray håper jeg :)

Ja vet du, den olja med eucalyptus brukte jeg en del når jeg skulle venne meg av otrivin, funker veldig bra! Ved tette bihuler funker det godt å smøre litt i panna også :) Bare passe på at det ikke kommer for nær øynene,, hehe :P

Ja vet du, den olja med eucalyptus brukte jeg en del når jeg skulle venne meg av otrivin, funker veldig bra! Ved tette bihuler funker det godt å smøre litt i panna også :) Bare passe på at det ikke kommer for nær øynene,, hehe :P
Da skal jeg få kjøpt det imorgen mens jeg er på jobb! :D

Godt noen har erfaring ;)

Har brukt Zymelin 2 ganger hittil i sv.skapet, og saltvann en 3-4 ganger. Prøver å bruke nesespray minst mulig, mest for å ikke bli totalt avhengig :p

Back
Topp