Nesespray

line02

Glad i forumet
Hei jenter:)

Jeg vet ikke om jeg er forkjølet, eller om dette er et symptom... Men jeg er såååå utrolig tett i nesa.. På stadiet til å få oksygenmangel og ikke få puste.. Jeg sliter også veldig med å puste med munn.

Hvordan er det med gravide og nesespray?? Jeg har prøvd å Google det, men det kommer opp så mye forskjellig..
Mener å huske når jeg gikk gravid i 2010, var det absolutt ikke bra med nesespray.. Har dette endret seg..

Saltvann har jeg prøvd,men det hjelper ikke et sekund engang... Blir snart sprø på ekte.... :p
 
Jeg bruker nesespray pga pollen. Grønt lys fra legen iallfall :)
 
Da ringer jeg legen i morgen å hører:) hadde hjulpet mye å bare fått "renset" opp med vanlig nesespray om morran og kvelden, så kanskje det funker med saltvann resten av tiden:)

Tusen takk for svar:)
 
Hos meg er det hvertfall et symptom, husker det fra sist og. Sikkert forsterka av pollen nå. Nesespray bør vel helst unngås, men må du så må du. Men det er ikke bra å bruke sammenhengende over ei uke, mener jeg å huske - da begynner det å virke mot sin hensikt (slimhinnene blir såre) og man kan bli avhengig. Bruk i starten for å få løsna opp, og så skylling eller sitte over dampbad for å vedlikeholde seinere.
 
Du kan/bør ikke bruke otrivin. Men saltvann kan du trygt bruke :) Det fikk jeg beskjed om daheg sleit med tett nese de første ukene av svangerskapet :)
 
Problemet er vel at det ikke er forsket så veldig mye på nesespray og hvordan det på virker fosteret. Så derfor anbefaler de det ikke. Selv brukte jeg nesespray for barn sist, siden det er litt mildere. Men uten så hadde jeg aldri fått sovet ordentlig.
 
Ei venninne av meg har to barn, og var avhengig av nesespray da hun var gravid med dem. De tok ikke noe skade av at hun brukte det flere ganger om dagen.
 
Jeg er så tett i nesa nå. Og så tørr i halsen at jeg hoster hele tiden. Men jeg er nok bare forkjølet. Hjelper kanskje ikke helt på at jeg er gravid heller men... jeg kommer til å ta nesespray i kveld sånn at jeg får sove iallefall
 
Jeg brukte nesespray gjennom siste svangerskap å sønnen min har ikke tatt skade av det :) Jeg kommer til å bruke det nå å ( slimhinnene mine er ødelagt så er avhengig) med mindre legen kommer med noe annet som faktisk funker. :)
 
Da satser jeg på at det går greit med en "dusj" i hvert nesebor morgen og kveld, så ringer jeg legen på mandag og hører for sikkerhetsskyld:)

Tusen takk for svar,jenter:)
 
Brukte nesespray under hele svangerskapet sist og har enda ikke sluttet, det er helt jævlig. Progesteron gjør at slimhinnene i nesa hovner opp, så saltvann duger ikke. Under graviditet får jeg knapt puste og jeg får en voldsom hodepine, så jeg bruker det. Men prøver å spare meg til kveld/natt.
Hos noen går det over etter fødsel, hos andre ikke. Man blir jo avhengig tilslutt. Men etter svangerskapet kan man få kortisonspray hos legen, man kan avvenne med ett nesebor ad gangen, man kan også operere nesa. Jeg tenker å ta tak i det når jeg er ferdig med å få unger.
 
Denne oversikten stemmer absolutt ikke med felleskatalogen, så den hadde jeg ikke stolt på.

Og selv om jeg og mange andre har brukt nesespray i tidligere svangerskap hvor alt har gått bra, så betyr IKKE det at nespray ikke kan være skadelig for fosteret. (Noen røyker gjennom svangerskapet og alt kan gå bra, men vi vet jo allikevel at det kan være skadelig). Så det blir en vurderingssak om man tørr å ta sjansen i forhold til hvor plaget man er. Selv kommer jeg nok også til å bruke det igjen hvis jeg blir like plaget som sist.
 
Tusen takk for svar,alle sammen:)

Og tusen takk for linken:)

Enig med sagas mamma. Mange historier på forumet om alt som har gått fint (og skrekkhistorier om alt som ikke har gått bra). Det er viktig at du vurderer kildene, og er du usikker så kontakter du fastlegen din. Her inne er det mange som synser og mener, og svarene du får er ikke nødvendigvis medisinsk forsvarlig. Har søkt etter svar på dette selv og opplever uenighet i fagmiljøet.
 
Ja, er jo håpløst å egentlig finne ut hva som er "rett og galt", når det er uenighet i fagmiljøet også..

Jeg er heldigvis endel bedre og ikke like tett nå, men fortsatt tett, men holder med saltvann.. Skal til spesialist til onsdag på tidlig ul, så da spør jeg han:)
 
Det finnes en nesespray som er laget for gravide. Brukte den under forje. Holdt meg unna otrivine. Saltvann funker ikke på meg.
 
Back
Topp