Nesespray?

Petronellus

Elsker forumet
Junilykke2018
Jeg vet man ikke skal bruke otrivin nesespray, de fleste allergimedisiner og nasonex.. Er det noen som bruker otrivin alikevel? Andre tips til tett nese? Så fryktelig plaget her altså..

Du kan bruke saltvannspray eller dråper. Ellers finnes det allergitab gravide kan bruke, men det må du ta med fastlegen. Jeg mener det er 1. generasjons allergitab som blir anbefalt til gravide.

6. April 2013
7. April 2015

jeg bruker saltvannspray......

Saltvannsspray kan du bruke. Ikke bruk otrivin selvom det kanskje er noen her som bruker det...
Du ville vel ikke drukket alkohol selvom det hadde vært noen her som gjorde det?

TuMmY LoVe

Saltvannsspray kan du bruke. Ikke bruk otrivin selvom det kanskje er noen her som bruker det...
Du ville vel ikke drukket alkohol selvom det hadde vært noen her som gjorde det?

TuMmY LoVe

Det var et merke som var godkjent for gravide, så har kjøpt den.

Jeg syntes kanskje det var litt rart å sammenligne med alkohol, såvidt jeg har lest så er grunnen til at otrivin ikke er anbefalt til gravide fordi det ikke er testet på gravide og produsenten ønsker å sikre seg i forkant. I utgangspunktet skal det virke lokalt i nesen:) det er kun et merke som er testet på gravide (det jeg kjøpte nå) og når jeg leser på innholdsdeklarasjonen er det eksakt det samme innholdet som otrivin.. Men alikevel, når jeg fant den som er testet så holder jeg meg til den. Takk for svar.

Jeg syntes kanskje det var litt rart å sammenligne med alkohol, såvidt jeg har lest så er grunnen til at otrivin ikke er anbefalt til gravide fordi det ikke er testet på gravide og produsenten ønsker å sikre seg i forkant. I utgangspunktet skal det virke lokalt i nesen:) det er kun et merke som er testet på gravide (det jeg kjøpte nå) og når jeg leser på innholdsdeklarasjonen er det eksakt det samme innholdet som otrivin.. Men alikevel, når jeg fant den som er testet så holder jeg meg til den. Takk for svar.
Hva heter det merke som du har kjøpt da? :)

Jeg har brukt både otrivin og rhinox. Leste på apoteket sine sider at det var greit...?

<3 Gutt feb.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3

Hehe, joa det var bare for å sette det litt på kanten ;)

TuMmY LoVe

Rhinox... Noe som heter det? Uansett ei i marsgruppen hadde fått de på apoteket til å se over alle nesesprayene, og se endte opp med at denne var trygg :)

Excuse me, Damn that autocorrect!

Det står på apotek1 sin side:

Det finnes flere typer nesespray mot tett nese du kan bruke når du er gravid.

Nesespray som inneholder enten xylometazolin (for eksempel Otrivin, Zymelin, Naso, Nazaren) eller oksymetazolin (for eksempel Rhinox) kan trygt brukes når du er gravid.

Sprayen virker bare i nesen og tas i svært liten grad opp i kroppen din. Den vil derfor heller ikke påvirke barnet ditt. Du bør likevel ikke bruke nesesprayen i større doser enn det som er anbefalt i pakningsvedlegget (bruksanvisningen), altså høyst én dose i hvert nesebor 2-3 ganger daglig.

Noe som gjelder for alle, uavhengig av om du er gravid eller ikke, er å unngå å bruke nesespray mer enn 10 dager i strekk. Det bør også gå minst 2 uker mellom to behandlingsperioder med nesespray. Langvarig bruk utover dette kan skade neseslimhinnen og føre til en forverring av nesetettheten, selv om du ikke lenger er forkjølet.

Nesespray som bare inneholder saltvann er også helt ufarlig for deg og barnet ditt, og disse kan du bruke så ofte du vil, og så lenge du har behov for det.

I pakningsvedlegget som følger ved noen av nesesprayene kan det stå at det ikke er anbefalt til gravide, mens andre nesesprayer har informasjon om at det kan brukes. Grunnen til at ulike produsenter skriver forskjellig, er at de tar juridiske forbehold. Det kan derfor være lurt å spørre farmasøyt eller lege om hva som virkelig stemmer dersom du lurer på om du kan bruke ulike legemidler. Men nesespray kan du altså trygt bruke, så lenge de tar de forholdsreglene som er nevnt over.

<3 Gutt feb.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3

Jeg brukte otrivin flere ganger I sist svangerskap. Legen min sa det ikke var farlig for barnet. Jeg var så tett og forkjøla at jeg ikke fikk sove.

Sent from my HUAWEI Y300-0100 using BV Forum mobile app

Jeg spurte tryggmammamedisin.no om bruk av nesespray, og jeg fikk til svar at det er trygt siden det virker lokalt i nesen.

Sent from my iPhone using BV Forum

Har også fått beskjed fra legen om at det går fint. Alternativet er å sover (enda) dårligere og/eller at det utvikler seg til bihulebetennelse, og det er jo ikke så bra...

Sent from my iPhone using BV Forum

Er så tett selv, men prøver å holde meg unna. På legevakta sa han at jeg kunne bruke til nød

22.01.11 lille klumpen min
20.04.15 lille spira mi

Back
Topp