Nesespray

LilleV

Glad i forumet
Jaiks!
Har tidenes bihulebetennelse, tett i både nese, ører, svelg- skikkelig ubehagelig og har hatt det slik siden mandag. Har rinexin liggende da jeg til vanlig er plaget med bihulene. Ringte legen og fikk beskjed at jeg ikke kan ta rinexin når jeg er gravid. Greit nok, så jeg har sprayet på med otrivin nesespray for å klare å få puste, og nå kjøpte jeg otrivin med menthol, leste i pakningsvedlegget at den ikke kan brukes av gravide, og googlet dermed vanlig otrivin og ser at det frarådes med nesespray ved graviditet =/
What to doooo?? Har jo ikke sjangs å sove uten å få løst opp litt =/

Såvidt jeg husker så var det vel greit med terapautiske doser. Jeg fikk beskjed om at menthol nesesprayen var greit i korte perioder ettersom den var det eneste som ville funke for meg.

Ta en telefon til legevakta eller føden for å forhøre deg bare, det kan være lurt. For selv om jeg har fått beskjed om at det var greit, trenger ikke alle være enig i det.

Jeg brukte en som heter Zymelin eller noe.. den kunne brukes av gravide..
Så om den funker på deg, så er det vel like greit å bruke den. :)

Snakk med de på apoteket, de kan det forhåpentligvis.

Naso barnespray fikk jeg beskjed at jeg kunne bruke på apoteket hvertfall..
Er også veldig tett nå... Og hoster som bare det :( isj... det vet jeg ikke hva jg skal ta for..

God bedring :)

Jeg har brukt otrivin med alle 3! Slimhinnene mine hovner noe gæli da j er gravid :-P så jeg har friske å sunne barn selv om jeg har brukt otrivin hver dag nesten gjennom svangerskapene :)

Jeg tar Otrivin når jeg skal sove, men bruker saltvann på dagtid.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

jeg har hatt bihulebetennelse siden 1. september.. ingen nesespray som funker ! gleder meg til å få ut ungen så hodepinen og tettheten slipper taket !!

På apoteket her sier de at gravide ikke bør bruke nesespray, men jeg gjorde det alikevel da jeg var tett. Brukte da barnedosen. Men ungene ser da ikke ut til å ha tatt skade av det. Må man så må man mener jeg. Mor må jo også ha det greit. Og ikke greit når mor ikke får puste.

Jeg brukte otrivin morgen og kveld over noen dager når det sto på som verst. Otrivin er det eneste som funker for min del. Også har jeg hatt en runde hvor jeg brukte det kun før leggetid for å få sove. :)

Sålenge man bare bruker litt så er det ok :)
værtfall det min lege og jordmor sier.

Hverken saltvannsspray eller nesehorn funker her, men er lettere idag *bank i bordet*, så håper det begynner å gi seg nå :)
Tusen takk for gode ord og tips jenter! Ha en fin lørdag :)

God bedring :)

Jeg har selv bihulebetennelse og fikk antibiotika onsdag. Da fikk jeg beskjed om at jeg kunne bruke otrivin, men ikke overdrive bruken. Har kombinert otrivin og nesehorn, og det har funka her. God bedring! :)

jeg bruker otrivin for barn. man kan bruke otrivin mens man er gravid.

Jeg fikk ikke lov til å bruke nesespray nå når jeg hadde lungebetennelse, nesa var potte tett. Fikk beskjed om å bruke saltvann spray, sniffe peppermynteolje og puste inn varm vann damp. Fungerte fint egentlig bare litt mer tungvint enn å bruke en spray.

Hva med å kjøpe sånn eucalyptus- eller tea tree-olje? Jeg har brukt det nå når jeg er gravid. Kok opp en gryte med vann, drypp noen dråper olje oppi, sett deg med bordet med hodet over gryten og legg et håndle over, slik at du får dampen rett i ansiktet. Pust inn med nesen. Skal løsne ganske godt det altså, ellers ville jeg skyldt med saltvann til vanlig. Ikke vet jeg hvorfor nesespray frarådes gravide, men det jeg vet er at det står på pakningen: frarådes gravide, og det gjør det ikke på salami-pakken, så da må jo sjansen være mye større for at det er skadelig enn hva salamien er :p

Anbefaler å søke på det man lurer på av medisiner og graviditet i http://www.felleskatalogen.no/t/medisin, så slipper man å lure og diskutere her basert på hva folk tror eller har hørt.. :) Felleskatalogen er det leger og helsepersonell bruker for å slå opp spesifikk info om medisiner.
Såør du legen din er det sannsynligvis det som står i Felleskatalogen han elle hun refererer til. Her står det at alle nesesprayer (Otrivin, Zymelin, Rhinox, Nazaren o.l.) kan brukes av gravide, bare ikke for mye.
Som Nanne-Mi skriver er Zymelin og Rhinox de to nesesprayene det står at "kan brukes av gravide" punktum, men alle nesesprayene bortsett fra Rhinox inneholder stort sett akkurat det samme. Forskjellen er pris.

Back
Topp