nesespray? noen som kan dette?

mammanerd

Flørter med forumet
jeg har blitt så veldig tett i nesa i det siste og har brukt otrivin, men nå leser jeg og hører overalt at gravide ikke bør bruke denne sprayen fordi den inneholder oxytocin...som visstnok gjør noe med livmoren....noen som vet mere om dette?

jeg bruker otrivin. tror ikke det kan skade. Kjenner flere som har brukt det hele svangerskapet og fått beskjed av jordmor at det var ok. 

Man skal uansett ikke bruke nesespray mer enn 10 dager sammenhengende, pga at man lett blir avhengig. Men som regel går det vel bra, min stemor brukte nesespray i 7 måneder med begge sine og det var ikke noe problem.

jeg ble fortalt at otrivin nesespayen inneholder det stoffet..oxy eh...husker ikke nå...som kan gi sammentrekninger i livmoren og mulig sette igang rier,...noe jeg helst ser ikke skjer før jeg er iallefall 38 uker på vei...

sniker litt her.. hører til septmeber men håper d er greit;)

da jeg var gravid med martine brukte jeg nese spray hele svangerskapet... denne gangen også...helt utslitt av tett nese. martine er frisk og rask.

hører også man ikke skal bruke otrivin når man er gravid.. men tror d går vedig greit jeg... kan kan ikke stoppe med den nå. hehe;)

det er egentlig ganske frustrerende hele greia...tett men uten snue liksom og klør sånn i nesa oxo, har tatt allergi tabletter for det, men synes ikke det blir bedre..men kanskje det er slimhinnene i nesa som er tørre og irriterte? kanskje jeg prøver olje som du nevnte "mammantilsnart4"[:)] eller kanskje jeg faktisk klemmer ut litt råmelk fra puppene og drypper dette i nesa...[:D] det virker jo lindrende på det meste[:D] *kaster nesesprayen i søppla*

jeg fikk vite at man kunne bruke otrivin i svangerskapet...måtte bruke den mange ganger, for jeg har hatt mye tett nese....

Eg var mykje forkjølt frå januar til mars og fekk stadigvekk bihulebetennelse som eg klarte å bli kvitt med Otrivin. Legen min sa at eg fint kunne bruke Otrivin mens ein del damer her på BV meinte det var feil. Spurte JM på ord ul og ho likte heller ikkje at eg tok Otrivin men sa at det var mykje bedre at eg bekjempa bihulebetennelsen med otrivin enn med antibiotika/penecilin, så eg fekk lov å bruke den pga bihulene. Sist svangerskap fekk eg faktisk beskjed av ein farmasøytat eg kunne bruke otrivin. Dei skal ha peiling.

Hei, det er ikke oxytocin som er i nesespray, men nesesprayen inneholder et stoff som gjør at blodkarene trekker seg sammen. Det er dette man er litt redd for i forhold til graviditet. Når en bruker nesespray er det imidlertid såpass lite som kommer over i blodbanen at det (i anbefalte doser) ikke kan antas å gi noen påvirkning på barnet i det hele tatt [;)] Håper det var litt beroligende ;) Oxytocin nesespray er sånn man i enkelte tilfeller gir etter fødsel for å hjelpe på melkeproduksjonen dersom det går litt trått. 

Back
Topp