Nervegift frukt

Rødhette1234

Andre møte med forumet
Noen andre som har lest artikkelen på NRK.no i dag?
Ble litt skremt.. Har spist masse klementin de siste ukene
 
Ja, har lest det. Jeg tenker at det ikke er noen grunn til å stresse over det man allerede har spist. Giften er jo på skallet, og for de fleste frukt har det ikke rukket å trekke inn i selve frukten enda. Risikoen for at det har gjort noe skade det du har spist til nå er liten
Jeg personlig kommer til å la være å spise sitrus fram til hvertfall fødsel fordi det ikke er verdt det tross lav sannsynlighet, men hvis det skulle komme en real klementincraving så vil jeg nok unne meg en og la samboeren få gjøre skrellingen
 
Leste at det gjaldt andre frukter også, som feks druer
 
Har ikke latt meg skremme av det i grunn. Kommer til å spise klementiner som før. :)
 
Jeg er blitt mer skremt av det jo mer jeg tenker på det, syns det er litt ekstra ekkelt at det er påvist i økologisk frukt også.

Spiste dog en klementin i dag, men vet ikke om jeg vil gjøre det i morgen.
Hjelper ikke at toåringen har dilla på klementiner om dagen også...
 
Noen som har tips til hva man kan spise da, når jeg har hatt klementiner og druer på bordet hele svangerskapet.?.? Trenger veldig ofte å gomle noe og gjerne noe friskt, så kan gjerne med tips. Tåler ikke eple, jordbær og gulrot(så de er utelukket for meg:(). Men ja i dag har jeg virkelig kjent på den trangen å ha noe å spise uten at det trenger å være godis. Og mandariner på boks er jo i sukkerlake så da er man like langt. Så kom med tipsene deres om dere har noen. Hva har dere på bordet nå som man kan spise uten å få dårlig samvittighet? o_O
 
Kiwi fra New Zealand er vel trygt? Greit å få i seg frukt med c-vitamin til andre måltider også, for å øke jernopptaket
 
Noen som har tips til hva man kan spise da, når jeg har hatt klementiner og druer på bordet hele svangerskapet.?.? Trenger veldig ofte å gomle noe og gjerne noe friskt, så kan gjerne med tips. Tåler ikke eple, jordbær og gulrot(så de er utelukket for meg:(). Men ja i dag har jeg virkelig kjent på den trangen å ha noe å spise uten at det trenger å være godis. Og mandariner på boks er jo i sukkerlake så da er man like langt. Så kom med tipsene deres om dere har noen. Hva har dere på bordet nå som man kan spise uten å få dårlig samvittighet? o_O
Agurk i biter? Paprika?
 
Agurk i biter? Paprika?
Agurk er greit, paprika liker jeg i mat og ikke å gomle, men takk. Har kjøpt kålrot og lomper (laget snacks av det.) og en dipp vedsiden av avokado. Men blir nok for mye jobb å gjøre dette hver dag:p
 
Etter litt googling fant jeg igjen NRK-saken (den var ikke på forsida lenger), og jeg er enig i at det er skummel lesning. Men. Jeg velger å innta strutse-holdning til denne problematikken. Stikke hodet i sanda, gjøre som jeg pleier, spise det jeg har lyst på og håpe at det går bra. :nailbiting: (Så får vi se da, om denne informasjonen gjør noe med hva jeg har lyst på:hilarious:)
 
Agurk er greit, paprika liker jeg i mat og ikke å gomle, men takk. Har kjøpt kålrot og lomper (laget snacks av det.) og en dipp vedsiden av avokado. Men blir nok for mye jobb å gjøre dette hver dag:p
Har du prøvd søt paprika? Så godt å mumse.
Jeg kjøper søte små tomater. De er dyre, men når de er sprø og søte er det bedre en sjokolade
 
Har du prøvd søt paprika? Så godt å mumse.
Jeg kjøper søte små tomater. De er dyre, men når de er sprø og søte er det bedre en sjokolade
Ja små tomater er godt:happy: Det kan jeg kjøpe. Men ja er dyrt. Men får prøve å blande litt ;) takk .
 
Har også fått et lite stuck i meg. Har spist mye klemtiner og artikkelen gjorde at jeg unngikk å kjøpe klementiner. Kjøpte noe kiwi, trenger friskheten. Syns det er veldig kjipt, men men :/
 
Noen som har tips til hva man kan spise da, når jeg har hatt klementiner og druer på bordet hele svangerskapet.?.? Trenger veldig ofte å gomle noe og gjerne noe friskt, så kan gjerne med tips. Tåler ikke eple, jordbær og gulrot(så de er utelukket for meg:(). Men ja i dag har jeg virkelig kjent på den trangen å ha noe å spise uten at det trenger å være godis. Og mandariner på boks er jo i sukkerlake så da er man like langt. Så kom med tipsene deres om dere har noen. Hva har dere på bordet nå som man kan spise uten å få dårlig samvittighet? o_O
Druer som ikke er fra Chile bør jo fortsatt være okay, og på coop har de økologiske klementiner og appelsiner. De er litt dyrere, men kan jo gå an som julekos
Ellers liker jeg å ha feks kålrot oppskåret i vann i kjøleskapet, supert å gomle på og i vann så holder det seg sprøtt lenge.
 
Jeg velger å tenke at Folkehelseinstituttet hadde gått ut og fraråda gravide å spise disse fruktene om de var veldig bekymra for eventuelle fosterskader, så inntil videre spiser jeg som før; alt med måte. Jeg er ikke sånn som craver klementiner og spiser 5 stk i slengen, det holder lenge med én, så det blir ikke voldsomme mengder totalt sett.
 
Jeg velger å tenke at Folkehelseinstituttet hadde gått ut og fraråda gravide å spise disse fruktene om de var veldig bekymra for eventuelle fosterskader, så inntil videre spiser jeg som før; alt med måte. Jeg er ikke sånn som craver klementiner og spiser 5 stk i slengen, det holder lenge med én, så det blir ikke voldsomme mengder totalt sett.
Enig, se snappen til fødebagen i dag på Instagram der sa de at det var skallet som var det som ikke var bra, og innen (husker ikke 100%) men trur inne 2020 høst så kommer stoffet til å være forbudt og ikke å få på noe i norske butikker. Men ja gravide kunne spise klementiner sto det, bare hvis man skulle få i seg noe av skallet i en rett eller noe så måtte man kjøpe økologisk.
 
Enig, se snappen til fødebagen i dag på Instagram der sa de at det var skallet som var det som ikke var bra, og innen (husker ikke 100%) men trur inne 2020 høst så kommer stoffet til å være forbudt og ikke å få på noe i norske butikker. Men ja gravide kunne spise klementiner sto det, bare hvis man skulle få i seg noe av skallet i en rett eller noe så måtte man kjøpe økologisk.
Jeg så den i går kveld:happy:
 
Enig, se snappen til fødebagen i dag på Instagram der sa de at det var skallet som var det som ikke var bra, og innen (husker ikke 100%) men trur inne 2020 høst så kommer stoffet til å være forbudt og ikke å få på noe i norske butikker. Men ja gravide kunne spise klementiner sto det, bare hvis man skulle få i seg noe av skallet i en rett eller noe så måtte man kjøpe økologisk.

Jeg så den i går kveld:happy:

Tok faktisk screen shot av den igår, lagt ved her.

Hun ernæringsfysiologen er kanskje ikke ekspert på akkurat gravide, men jeg tror også at Folkehelseinstituttet hadde gått ut med noe hvis dette var veldig farlig :) 49929132-F9BA-473F-848D-472FA0F522BD.png
 
Back
Topp