Nervøs over klump i brystet....

Knøttemamma

Elsker forumet
VIP
Er sikkert ingenting, men kjenner jeg ikke liker det for det. Jeg ammer og derfor er det vanskelig å sammenligne med åssen det var før, men har siste mnd fått en hard, ruglete klump nederst på venstre bryst. Blir mer og mer bevisst på den fordi den i økende grad gjør vondt, svir på en måte. Snålt å si det, men gleder meg til legetime på torsdag. Noen som har hatt noe liknende som var helt ufarlig?

Du tenker og frykter nok sannsyligvis kreft. Har du brystkreft i familien? Har du hatt kulen lenge? Kjempefint at du sjekker brystene og at du får det kontrollert hos legen. Regner med du har søkt masse på nettet allerede og da vet du hvor liten sannsynlighet det er for at det er noe skummelt når man er en ung ammende mor :)
Det er nesten umulig å si hva kulen er ved å kjenne på den, selv for erfarne leger. Siden du ammer så kan det for eksempel være tette melkeganger. Jeg har selv fått kuler under armene i begge mine svangerskap. Med storebror kunne ikke legen svare meg på hva det var og jeg ble sendt til ultralyd fordi de var så usikker, da var det altså snakk om tette melkekjertler. Har hatt kuler som kjenner store og relativt myke ut, og små og knallharde kuler. De er gjerne vonde, særlig når jeg kjenner mye på dem :p

Ut over det kan kuler i brystet være fettkuler, cyster, fibroadenomer og polypper, alt dette er ufarlig. Om det skulle vært brystkreft kan man få andre symptomer som andring i formen på brystet, innsøkk i huden og brystvorten, appelsinskallaktig hud og eksem ved brystvorten eller sår i huden. Du kan nok ta det helt med ro tror jeg, men sjekk med legen for sikkerhetsskyld :)

Det er jo godt mulig det er brystbetennelse?

Jeg tenker det kanskje er brystbetennelse og melk som er inni kulen?

Kor stor er den? Meiner å ha lese at kreftsvulster ikkje pleier å gjere vondt, sånn at du veit det :) så at den gjer vondt er eit positivt tegn :)

Sent from my HTC Desire S using BV Forum mobile app

jeg var inn til lege for å sjekke en kul rett etter jeg var ferdig med å amme.
fikk time på sykehus få dager senere.
der kunne de se mange mange ufarlige kjertler så jeg hadde ingenting å frykte.
de tok seg god tid med både mammografi og ultralyd etterpå(mener det var det).
så da fikk jeg roa meg....mener kulen min gjorde litt vondt og den var altså ufarlig :)

greit å få sjekka det skikkelig når man først får slik uro, eller så kan man lett
tenke på det lenge om man bare antar en ting.

Sikkert noe ufarlig,men jeg hadde nok kontaktet lege for å undersøkt:-)

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Back
Topp