Neo Fer (jerntilskudd)

Lucy*

Betatt av forumet
Ettersom fødselsvekta til lillemann var under 2500 g, så har vi fått beskjed om at han skal ha jerntilskudd fra og med 21 levedøgn. Vi ga han dette både i dag og i går, og hjelpes hvor vondt i magen han har hatt siden [:(] Fem minutter etter han hadde fått det i går satte han i et stort vræl, og lå og presset og gråt i en hel time etterpå. Det kom bare spor av avføring (som nå er mørke-grønn), og han har såvidt fått noe ut i dag også enda han har spist like mye som før. Bleiene hans pleier å være stappfulle av både nummer en og nummer to før hvert måltid så er litt bekymra for at han har fått forstoppelse? Noen som har erfaring med Neo - fer?

Huffda!
Aldri hørt om merket Neo Fer..[8|] Men kansje prøve et annet merke? Hør med helsestasjonen hva de har å komme med av råd, er dem som vet best![:)]

ORIGINAL: mirakelbarn

sniker litt fra mars jeg. har en prematur som har fått jerntilskudd.
duphalac er ble redningen vår, 1ml i døgnet :) ikke noe farlig å gi, siden det kun regnes som " smøreolje"

Men duphalac er jo avføringsmiddel![;)] Kan være greit å skrive, så noen ikke misforstår og tror det er jerntilskudd, hehe [:)] Men skal ikke det kun gies i samråd med lege? Eller var det et annet middel kansje?[8|]

jeg blander både multivitaminen og neo feren i drikken hans, men du ammer kanskje? du kan kanskje evt håndpumpe og blande neo fer og morsmelka i sprøyte til han? det går veldig fint for oss.

du skal ikke ha jern i melka... hu mi får jern og har fått det siden 4uker... hu sliter og med magen og jeg har lurt på om det var jernen som gjør det og fikk vite av helsesøster at jeg kunne gi duphalac te henne.... samme merke jern...har bare brukt malt til nå...

ORIGINAL: stjernekraft

du skal ikke ha jern i melka... hu mi får jern og har fått det siden 4uker... hu sliter og med magen og jeg har lurt på om det var jernen som gjør det og fikk vite av helsesøster at jeg kunne gi duphalac te henne.... samme merke jern...har bare brukt malt til nå...

herlighet... selvfølgelig skal en ikke blande jern i melk! Det hindrer jo opptaket!!! dette kunne jeg sååå godt før, men forvinner når en ikke bruker det... appelsinjuice er bra å taes med jern, men det er jo en smule tidlig å gi til mini... hehe....

TAKK for påminnelse!

Jeg pleier å pumpe og blande jernet ut i morsmelka.. Hvis ikke vil han ikke drikke jerntilskuddet, han bare spytter det ut igjen. De gjorde det på nyfødtintensiven på sykehuset da han bare spyttet ut vitaminene og folsyra.. Men det er kanskje ikke så lurt å gjøre med jern? (eller gjelder det ikke morsmelk?)

uten at jeg er noe ekspert men: vi gir litt melk først sånn at ikke magen hennes skal være tom, så gir vi neo-fer. Jern er veldig hardt for magen og tarmsystemet. Her i hiemen er det samme problem. hvert barn er jo indivituelt og får individuell behandling men jeg hadde tenkt til å gi henne dulphalac også men vi fikk beskjed av apoteket å ikke gi det uten samråd med lege, er jo veldig individuelt , men man må jo se det ann å bedømme det selv. Vi har fått tips å prøve litt maltestrk samt fennikkelte.

er det 2 ml dere skal gi daglig? Vi gir ikke 1 ml kveld og 1 ml kveld ,men fordeler dosen ut over hele dagen, det har hjulpet oss og var helt ok i følge helsessøster

Nå i starten får han 0,5 ml, så skal vi øke til 1ml daglig etter 10 dager ca. Så det er jo ikke store mengden han får. Ringte helsesøster, og hun sa at det kan være at magen bare trenger litt tid på å tilvenne seg. Så håper det stemmer [:)]

Back
Topp