Nekter bryst

JGJ

Blir kjent med forumet
Hei dere! Gutten min er 9 uker og jeg fullammer. Har brukt ammrskjøld helt difen uke 3 - 4 og har kommet til ro med at mest sannsynlig få bruke den fremøver siden det er vanskelig for han å ta brystet uten, greit nok.
Vi har så for en liten tid siden begynnt å gi morsmelk på flaske (fordi jeg har ett ganske stort overskudd samt det at pappaen kan mata iblant), som også fungert veldig bra men... Noen ganger bare totalnekter han at spise från brystet. Får han da lite på flaske først så tar han uten problem brystet etterpå men ellers virkelig hyyylgriner han og det er så vondt i mammahjertat!
Jeg antar at dette kommer av att vi begynnt med flaske og han på en måte synes det er hyggeligere. Noen som har vært med om dette?
Så tankegangen går ju som slik at for at han ikke skal slutte med brystet helt, ska vi slutte med flaske, eller er det for seint?
 
Når man gir flaske i tilegg til å amme kan man oppleve at barnet blir "sint" når det får bryst igjen. Dette kan skyldes at barnet ikke trenger å jobbe for maten når de får flaske, og rett og slett blir litt "lat", og derfor blir lei/sint ved bryst fordi det tar så lang tid :) det er hvertfall det jeg har lest.
 
Det kan godt være, det er vel også dette som kalles sugeførvirring men det som føles så rart er at det nektingen kommer så plutselig, vi kan ha ammet hele dagen, 9- 10 ggr så neste gang helt fra ingen steder så er det ikke godt nok.

Så det man ev. kan prøve da, leste jeg, er at droppe alt hva flasker og smokker heter for at få han på "rett spor" igjen, og heller pumpe ut og gi fra kopp. Så får prøve det, vil ju fortsette amme!
 
Det kan godt være, det er vel også dette som kalles sugeførvirring men det som føles så rart er at det nektingen kommer så plutselig, vi kan ha ammet hele dagen, 9- 10 ggr så neste gang helt fra ingen steder så er det ikke godt nok.

Så det man ev. kan prøve da, leste jeg, er at droppe alt hva flasker og smokker heter for at få han på "rett spor" igjen, og heller pumpe ut og gi fra kopp. Så får prøve det, vil ju fortsette amme!
Jeg har opplevd det samme som deg. Har kanskje ammet hele dagen, og gir en flaske, så blir mini kjempesinna neste gang han får pupp, hehe!

Leste og på ammehjelpen at man kunne forsøke langsom flaskemating, altså holde flaska mer vannrett slik at barnet må suge mer for å få ut melka :)
 
Jøjje meg for disse små nurkene som allikevel kan ha så sterke meninger haha. Skal prøve å reducera flaskmatingen men også bruke den langsamme flaskemetoden til de ganger han får det, takk for tipset! :)
 
Back
Topp