Nekter å sove

Oktober

Forelsket i forumet
Oktoberskattene 2015
Hva skal til for å få en ettåring med lakenskrekk til å sove?

Totalt sovenekt!
 
Last edited:
Her i hus, byssing og amming. Når det er krise og hu ikke vil i det hele tatt tar jeg henne opp så hu får sitte i stua med ei bok (pakker vekk alt annet av leker) mens jeg vasker over kjøkkenet o.l. Dette er da i de ukene pappaen er offshore.
 
Her i hus, byssing og amming. Når det er krise og hu ikke vil i det hele tatt tar jeg henne opp så hu får sitte i stua med ei bok (pakker vekk alt annet av leker) mens jeg vasker over kjøkkenet o.l. Dette er da i de ukene pappaen er offshore.

Kan ikke stå opp midt på natta :(

Sover noen timer for så å være våken halve natta.
 
Hun får flaske om hun våkner på natta her, sovner igjen med en gang etter å ha tømt den.

Hvordan er dagsoving? Soves det mye da? Kanskje bare holde våken evnt?
 
Her ammer jeg ennå når han våkner på natta. Da sovner han igjen. Han har i perioder hatt netter der han har vært våken et par timer – slitsomt. Fant ingenting som hjalp, vi har bare blitt liggende (han sover i vår seng fortsatt også) og prøvd å være tydelig på at det er natt. Men det tar den tiden det tar, liksom. Så jeg har vel ingen råd. Han her har også kronisk lakenskrekk, hatt det hele tiden, det er kjedelig!
 
Har prøvd alle råd.

Sove mindre om dagen, sove mere, kutte ut dagsoving helt.

Legge tidligere på kveld, holde våken så lenge som mulig.

Flaske om natta, flytte over i mi seng, ikke snakke om natta, ikke skru på lys.

Har virkelig prøvd ALT, likevel soves det ikke.

Nå er klokka 3 og det har pågått i 3 timer og gir seg ikke før om 3 timer igjen.

Det er så utmattende å aldri få sove.
 
Min har hatt mange perioder der hun er våken midt på natten, men heldigvis går det oftest over igjen på en liten uke. En av søstrene mine var slik hver natt til hun var 2 år... :confused: Jeg har ikke akkurat noen tips dessverre. Her hjelper det å være sinnsykt nøye på å smøre huden, så ikke hun får tørr kløende hud, eller enda verre, at hun får eksem. Det hjelper vel lite på babyer med fin hud. Så ville det hjulpet om hun ikke skulle hatt tenner, for det holdt henne våken en hel uke. Ingen forkjølelser eller halsbetennelser ville også hjulpet, og det beste ville nok vært om jeg kjøpte en lyddemper til rifla, og skjøt nabokattene. :p Kan vel summeres opp til at min baby lar seg lett vekke, og har hun først våknet, så er hun alt for våken alt for lenge. :p

Jeg pleier å prøve med lavest mulig innsats fra min side, og se hva hun blir fornøyd med. Helst bare ligge å kose, og alternativ 2 er at hun leker i sengen med meg som halvsovende klatrestativ. Er hun ikke fornøyd i sengen, så setter vi oss i gyngestolen med henne om hun er trøtt og rolig. Hvis hun er sprudlende våken slår vi på lyset og lar henne leke. Er det pappaen som er oppe med henne da, så sitter han selv halvt i koma i en stol mens hun leker. Jeg derimot prøver å få unna mest mulig husarbeid midt på natten, så jeg kan sove på dagen sammen med henne. :p Mitt beste råd er å bytte på hvem som er oppe, og å legge seg tidlig selv. :) Hvis man vet at man får sove neste natt, eller vet et klokkeslett for "vaktskifte" med den andre, så blir alt mye lettere. :)

Har du lest om dette forresten? Babyene våre er visst bare født noen århundrer for sent. :p
http://forskning.no/sovn-historie-arbeid/2013/12/sovn-delte-vi-natta-i
 
Min har hatt mange perioder der hun er våken midt på natten, men heldigvis går det oftest over igjen på en liten uke. En av søstrene mine var slik hver natt til hun var 2 år... :confused: Jeg har ikke akkurat noen tips dessverre. Her hjelper det å være sinnsykt nøye på å smøre huden, så ikke hun får tørr kløende hud, eller enda verre, at hun får eksem. Det hjelper vel lite på babyer med fin hud. Så ville det hjulpet om hun ikke skulle hatt tenner, for det holdt henne våken en hel uke. Ingen forkjølelser eller halsbetennelser ville også hjulpet, og det beste ville nok vært om jeg kjøpte en lyddemper til rifla, og skjøt nabokattene. :p Kan vel summeres opp til at min baby lar seg lett vekke, og har hun først våknet, så er hun alt for våken alt for lenge. :p

Jeg pleier å prøve med lavest mulig innsats fra min side, og se hva hun blir fornøyd med. Helst bare ligge å kose, og alternativ 2 er at hun leker i sengen med meg som halvsovende klatrestativ. Er hun ikke fornøyd i sengen, så setter vi oss i gyngestolen med henne om hun er trøtt og rolig. Hvis hun er sprudlende våken slår vi på lyset og lar henne leke. Er det pappaen som er oppe med henne da, så sitter han selv halvt i koma i en stol mens hun leker. Jeg derimot prøver å få unna mest mulig husarbeid midt på natten, så jeg kan sove på dagen sammen med henne. :p Mitt beste råd er å bytte på hvem som er oppe, og å legge seg tidlig selv. :) Hvis man vet at man får sove neste natt, eller vet et klokkeslett for "vaktskifte" med den andre, så blir alt mye lettere. :)

Har du lest om dette forresten? Babyene våre er visst bare født noen århundrer for sent. :p
http://forskning.no/sovn-historie-arbeid/2013/12/sovn-delte-vi-natta-i

Er alenemor så å bytte på å stå opp er ingen alternativ, aldri hatt den luksusen!

Det er ikke noe som har pågått kun noen dager men i flere måneder.
 
Last edited:
Her og er det et evig mas med den søvnen! Hun holdt det gående til 21.30 i dag før hun kollapset i vår seng, totalt utslitt. Men likevel våknet hun nå 00.45, heldigvis sovnet hun raskt igjen. Men regner med at hun våkner mellom 2 og 3 og er våken frem til 5. HVER ENESTE NATT. Er så trøtt at jeg vet snart ikke hva jeg heter, vi har også forsøkt ALT. Men jeg skrur ikke på lys eller tar henne ut av sengen på natt, så stort sett innebærer det at jeg klatres på og har en hoven leppe etter hun har slengt seg ned på meg. Hun har aldri vært sovebarn, så er vel da omtrent 15 mnd siden sist jeg sov en hel natt....
 
Back
Topp