Nei til leverpostei i barnehager

Fant ut i dag at de har kuttet leverpostei i barnehagen til ungene mine. Eldste sa det var fordi det er mange som ikke kan spise leverpostei pga det ikke er halal. Jeg ble litt satt ut. Jeg syns leverpostei er supert og barna mine er veldig glad i det. Vi er jernfattige, så vi spiser en del leverpostei.

Har dere leverpostei i barnehagen til ungene? Hva syns dere om å fjerne dette fordi det ikke er halal?

Hvis de fjerner det på grunn av halal, så er jo det dumt synes jeg. Skal vi fjerne ost fordi folk ikke tåler melk? Eller fjerne kjøtt fordi det finnes vegetarianere? Hva skal de spise i barnehagen av pålegg da?

Min har en del allergi, så leverpostei er en av de få tingene han kan spise ;) De kan bare prøve seg på en sånn regel her når han starter!!!

Forskjell på hva man syns er viktig.
Vi har kyllingpostei samt annen mat som ikke er Halal slaktet, men holder oss unna blod, gris, frosker og andre ting som ikke er Halal.
Vi sier tre ord før vi spiser da og håper at intensjonen om trygg mat trumfer Halal slaktet fordi jeg ikke alltid stoler på frakt måten og oppbevaring av Halal mat.

Noen er strengere og nekter å spise noe som ikke er Halal slaktet.
Ok, jeg var av den oppfatning at man ikke kunne velge hvilke type kjøtt man spiser som ikke er halal. Men skjønner da at noen heller velger å ikke spise noe svin, men spise kylling som ikke er halal.

Det som er rart for meg er om foreldre klager på leverpostei, men syns det er greit med kyllingpostei. Andre barn må jo få lov å spise det de liker.

Fikk forresten bekreftet ved henting at de har sluttet å bestille det på den avdelingen pga noen av barna ikke spiser svin. Så da var det rett.

Like latterlig som at Lucia ikke skal feires i barnehagen...

Det var det dummeste jeg har hørt....
Om de skal ta hensyn til ALT barna kan være allergiske mot, eller som KAN være forbudt i deres religion.. Da blir det jaggu ikke mye mat igjen...

Fikk forresten bekreftet ved henting at de har sluttet å bestille det på den avdelingen pga noen av barna ikke spiser svin. Så da var det rett.
Sa de hvorfor? Eller sa du noe om hvor teit det er? :p

Sa de hvorfor? Eller sa du noe om hvor teit det er? :p
Ja, de sa det var pga noen barn kun spiser halal. Sa det var teit, og jeg skal ta det opp på SU møtet. Går ikke an å bare kutte ut alt :o

Ja, de sa det var pga noen barn kun spiser halal. Sa det var teit, og jeg skal ta det opp på SU møtet. Går ikke an å bare kutte ut alt :o

Gjør jo ikke det. Da er det mye som må kuttes :o

Som noen nevnte over her og, så skal man jo også da kutte gluten og melkeprodukter osv da. Det går jo ikke.

Synes de burde ha alternativer for alle, eller innføre et varmmåltid og et frukt og knekkebrød eller skorpe med smør. Og heller at barna tar med egen niste til tur, eller til eventuelt frokost i barnehagen.

Ok, jeg var av den oppfatning at man ikke kunne velge hvilke type kjøtt man spiser som ikke er halal. Men skjønner da at noen heller velger å ikke spise noe svin, men spise kylling som ikke er halal.

Det som er rart for meg er om foreldre klager på leverpostei, men syns det er greit med kyllingpostei. Andre barn må jo få lov å spise det de liker.

Så da er spørsmålet om noen har klaget, om de ansatte ville gjøre det lett eller styrer som gjør som hun vil.
Ville uansett gått sammen og klaget på noe sånt! For de spiser gris er det jo en grei jernkilde som barnehagen ikke burde ta vekk uten videre!

Gjør jo ikke det. Da er det mye som må kuttes :o

Som noen nevnte over her og, så skal man jo også da kutte gluten og melkeprodukter osv da. Det går jo ikke.
Datteren min har laktoseintoleranse og de bruker vanlig melk i maten. Hun får alltid noe annet, så vi blir ikke behandlet likt sånn sett, og godt er det.
Så da er spørsmålet om noen har klaget, om de ansatte ville gjøre det lett eller styrer som gjør som hun vil.
Ville uansett gått sammen og klaget på noe sånt! For de spiser gris er det jo en grei jernkilde som barnehagen ikke burde ta vekk uten videre!
Ja, mine barn trenger ekstrs jern og leverpostei er en fin kilde. Skal definitivt ta det opp med styreleder.

Ja, mine barn trenger ekstrs jern og leverpostei er en fin kilde. Skal definitivt ta det opp med styreleder.
Gjør det.
Vet ikke næringsinnholdet på leverpostei og kyllingpostei men burde da ha sjekket dette og byttet eventuelt.

Dette er tredje bhg til snuppa og der serverer de gjerne ofte mat med svin men greier jo å lage mat til henne uten, lage mat uten laktose til de som trenger det osv, blir bare oppgitt når jeg hører sånne ting, skulle de bare spist som vegetarianere da.

Orker ikke skrive alt, men fant en link : http://www.vg.no/forbruker/helse/kosthold/svinekjoett-er-roedt-kjoett-ikke-hvitt/a/10013833/

Svin er rødt kjøtt og er derfor ikke sunt for kroppen.
Mange får smerter i kroppen av svin.
Svin svetter ikke, så all bakterier og dritt forblir i kroppen og kjøttet bl.a
Åja trodde det var hvitt kjøtt jeg. Men rødt kjøtt kan man fint spise litt av da.

Bakterier i kjøttet? Hvis de ikke svetter så går det vel ut ved tiss og avføring?

Mulig svinekjøtt ikke er så sunt nei, har hørt det før. Men har mine tvil på at kylling proppet med veksthormoner og antibiotika er så mye bedre :p

snodig..
tviler på det er foreldene til barna som spiser halal står bak dette.
Høres ut som et "enkelt fiks" (lite gjennomtenkt) avgjørelse fra styreren.

På minste -avdeling i våres barnehage har er det to ansatte + barn som er muslimer som både smører skiver med salami, leverpostei til barna (de har også nisseluer og luciafeiring :p )

Problemet er ofte ledelsen som tar helt tåpelige avgjørelser i frykt for ikke å støte noen.(uten at foreldre har bedt om det )
Så ville gått til bunns i dette absolutt.

Her har de vanlig leverpostei, og jeg hadde reagert om de fjernet vanlig, sunt pålegg uten å grunngi det.
Min kan ikke spise enkelte ting uten å få heftig utslett, men det spises av andre i bhg fordi.

Det blir for dumt! Her har vi både vanlig leverpostei og kyllingpostei, og ingen klager på det. Og de som har halla, der tar faktisk foreldrene med selv.

Back
Topp