Nei mat

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Jeg har ikke tenkt over dette tidligere, men da sushien kom på bordet idag, ble jeg litt småbekymret.
Jeg visste jo ikke om graviditeten før uke 12, og før dette har jeg spist sushi, også tunfisk.....
Gravide skal vel ikke spise tunfisken. Heldigvis var det ikke mye jeg spiste de gangene, men begynt å tenke veldig på lillebror som har blitt utsatt for mat jeg ikke skulle spist pga miljøgifter eller noe....

Syntes det var ille nok at jeg ikke hadde tatt folat, men hadde jo helt glemt den tunfisken.
Sukk....

Kan man forresten spise vanlig ovnsbakt laks???
Spist dette også, for det er jo sunt og godt! :)

Man skal være forsiktig med mengder oppdrettslaks. Det er ikke anbefalt å spise mye oppdrettslaks, ettersom det er så mye miljøgifter i det. Jordmoren jeg var hos anbefalte heller å få i meg annen fisk, om jeg kunne :) men 1 gang i uka er innenfor retningslinjene som har blitt gitt.

Man kan spise sushi om den e riktig tilberedt, men noen typer fisk skal man unngå (jeg vet ikke hvilke). Tunfisk på boks er trygt å spise!! Har jeg spist mye av, tunfisksalat <3

Det er da ingenting i veien med å spise laks. Man skal holde seg borte fra tunfisk, hval osv når det gjelder sushi. Ellers er det bare å kose seg. Sushi blir skikkelig behandlet før servering i Norge, så det er ikke noe å tenke på. Ville vert mer skeptisk til å spise sushi i utlandet :)

Kos deg med fisk du :)

Mamma til Novembergutt -12, lillesøster ventes i april/mai - 15

Man kan spise sushi om den e riktig tilberedt, men noen typer fisk skal man unngå (jeg vet ikke hvilke). Tunfisk på boks er trygt å spise!! Har jeg spist mye av, tunfisksalat <3
Man skal unngå tunfisk sushi, og det var dette jeg spiste før jeg visste om gravidtet. Oppdaget graviditet i uke 12, så spist sushi iløpet av de 12 første ukene....

Det er da ingenting i veien med å spise laks. Man skal holde seg borte fra tunfisk, hval osv når det gjelder sushi. Ellers er det bare å kose seg. Sushi blir skikkelig behandlet før servering i Norge, så det er ikke noe å tenke på. Ville vert mer skeptisk til å spise sushi i utlandet :)

Kos deg med fisk du :)

Det var tunfisk i sushi jeg har spist.
Og oppdaget jo graviditet først i uke 12.... :oops:

Det var tunfisk i sushi jeg har spist.
Og oppdaget jo graviditet først i uke 12.... :oops:
Sannsynligheten for at det har gjort noen skade er svært liten da, spesielt så tidlig i svangerskapet :) Og det er nødvendigvis ikke noe i tunfisken heller, bare det at det kan være div stoffer i det. Tenk på alle de som aldri visste de var gravide før barnet ble født, som både drakk Alkohol og røykte gjennom hele svangerskapet osv.

Og er mange som spiser både oster og salami hele svangerskapet igjennom.

Ikke bekymre deg du :)

Man skal unngå tunfisk sushi, og det var dette jeg spiste før jeg visste om gravidtet. Oppdaget graviditet i uke 12, så spist sushi iløpet av de 12 første ukene....
Skjønner at du blir bekymret,men gjort er gjort og spist er spist. Bare prøv å tenkte positivt:) Jeg tror at det helt sikkert har gått bra! Da jeg var gravid første gangen spiste jeg salami på brødskiven hver dag, ikke ante jeg at det ikke var lov, og ingen sa det heller. Det er jo også (tydeligvis) de som går gravid nesten et helt svangerskap uten å vite om det og det går også bra. Men fra nå av vet du om det og kan følge "reglene":) Klem til deg, det går nok fint<3

Sannsynligheten for at det har gjort noen skade er svært liten da, spesielt så tidlig i svangerskapet :) Og det er nødvendigvis ikke noe i tunfisken heller, bare det at det kan være div stoffer i det. Tenk på alle de som aldri visste de var gravide før barnet ble født, som både drakk Alkohol og røykte gjennom hele svangerskapet osv.

Og er mange som spiser både oster og salami hele svangerskapet igjennom.

Ikke bekymre deg du :)

Det er vel de første tre månedene at embryoet /fosteret tar mest skade av eventuelt farlige stoffer, siden det er da alt dannes. Senere er det i prinsippet bare vekst som foregår.

Men, til mamsemor - antagelig har det gått helt bra, og det er uansett ikke noe du hadde mulighet til å ta hensyn til! Det er mange som gjør mye verre ting, husker enda med skrekk dama til en fjern slektning som tente røyken og sa "nei, han kom visst ikke på termin han her heller"

Skjønner at du blir bekymret,men gjort er gjort og spist er spist. Bare prøv å tenkte positivt:) Jeg tror at det helt sikkert har gått bra! Da jeg var gravid første gangen spiste jeg salami på brødskiven hver dag, ikke ante jeg at det ikke var lov, og ingen sa det heller. Det er jo også (tydeligvis) de som går gravid nesten et helt svangerskap uten å vite om det og det går også bra. Men fra nå av vet du om det og kan følge "reglene":) Klem til deg, det går nok fint<3
Takk for klem og svar! :-)

Her sa jordmor at salami er trygt?
Og laks... Laks har jeg spist ved et par anledninger gjennom svangerskapet, ovnsbakt, ikke i sushi.
Spiste også mye laks forrige graviditet, og jenten er frisk og rask.
Men så sier man jo også at jenter tåler mer av ytre påvirkninger og fremmedstoffer i mors liv. Nå har jeg gutt i magen, og gutter tåler visst mindre. Mer disponert for både adferdsforstyrrelser og venstrehendthet.
Håper at min lille gutt er en sterk gutt! :-)

Men er jordmødre virkelig så lite oppdaterte, om salami, fisk osv? :rolleyes:

Jeg ville holdt meg unna salami er jo ikke snakk om lange tiden ;) men ja virker som om enkelte jordmødre burde tatt noen oppfriskings kurs :D

Back
Topp