Nei-mat..

kooala

Glad i forumet
Jeg var på første kontroll nettopp, og da snakket vi litt om kosthold.

Vi skal ikke spise fetaost?, vel det har jeg gjort. Da kom jeg til å tenke, jeg har også spist sursild ved 1 par anledninger under graviditeten,, dette er vel også fy fy tenker jeg, men det har jeg ikke koblet..

Man blir liksom litt bekymret når man begynner å tenke på det.. Jeg har ikke blitt dårlig av noe av dette, men kan bakterien gå over til babyen uten at jeg blir dårlig? Og vet noen hvor lenge bakterien kan leve "inni der"? Jeg var iallefall på UL igår, og den lille krabaten sprellet litt, og hjerte slo <3

Sier du det? Nå ble jeg litt lettet må jeg si, det var legen som sa at fetaost var fy. Og sursild var det bare meg selv som innbillet meg at var fy mat siden det er rå fisk..

Tusen takk nøttelitenitreet  

Jeg spiser fetaost.. Står som sagt ikke på fy fy lista til matportalen. Det er det som ikke er pastorisert jeg holder meg unna. Sursild spiser jeg ikke, så det er ikke noe stress :-)

Ja, det går bra. Det står på glasset at den er pasteurisert. Så lenge de er det, er det trygt. Er upasteuriserte oster man skal holde seg unna. :)

Jeg fikk beskjed om å holde meg unna fetaost av min jordmor, selv om at den er pasteurisert, fordi det er mykost.. Men jeg tror at det blir litt "hysteri", og vet flere som spiser det i svangerskapet :)

Ja, jeg ble lesende litt på matportalens sider i sted og fant denne:

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-3-anchor

Nede på siden er det en overskrift: kan gravide spise fetaost. Der står det at noen fetaoster kan inneholde listeria osv,, Nei det er ikke bare bare med hva man skal spise og ikke!! Blir jo så lysten på alt det man ikke kan ha!! gaaahd!!!   :)

Stod for øvrig dette på matportalen:
Unngå også myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster (bakterier).

Fetaost er jo ikke nevnt :) Så kan sikkert trygt spises :)

Nei, jeg får ikke linken til riktig.

Men følgende står det på spørsmål: kan gravide spise fetaost?

Svar: Listeria kan vokse i noen typer fetaoster, avhengig av hvordan fetaosten er produsert. Det generelle rådet er: Dersom du vil være på den sikre siden bør du unngå fetaost. Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet. (Matportalen).

Det er funnet listeria i fetaost laget av pasteurisert melk, så jeg holder meg unna for å være på den sikre siden. 

Back
Topp