nei mat?

sas

Gift med forumet
Har lest at leverpostei er nei pålegg når man er gravid. Hva med fleskepølse?? Noen som vet?

Og hva eksakt kan skje med barnet hvis man spiser leverpostei?

ja jeg spiser det jeg vanligvis spiser jeg og men passer på å steke kjøttet eller koker maten litt lenger enn jeg har pleid....prøver å drikke mindre cola for har hørt at koffin ikke er bra for barnet.ikke i store mengder hvertfall

legen anbefalte meg å spise leverpostei da det inneholder jern.
er ikke mye pålegg jeg har lyst på for tiden, men leverpostei med litt majones er ille godt nå.

A normal balanced diet will give you all the vitamin A that you and your baby need. Too much vitamin A may harm your developing baby. During pregnancy it is best if you:
  • Don’t eat liver, or liver products such as liver pate (liver may contain a lot of vitamin A due to the type of food the animals have been fed on)
  • Don’t take any fish oil supplements (these may also contain high levels of vitamin A; better to eat oily fish such as mackerel and sardines)
  • Don’t take any vitamin supplement that contains the retinol form of vitamin A (check the labelling)

Dette er hva mannen min fant på en engelsk web side om leverpostei (liver pate)

Og her er et svar fra et annet forum på engelsk:

Liver and liver products may contain excessive amounts of the retinol or animal form of vitamin A - and too much of this type of vitamin A may be harmful during pregnancy. High levels of vitamin A in liver are probably related to the food on which the bird or animal was fed. Retinol vitamin A is also found in other foods, but in much smaller quantities. Only in liver does it seem to reach a potentially risky level. This is because the liver is the body organ responsible for sorting out possible toxins that enter the body. (The beta-carotene or plant form of vitamin A, found in many vegetables and fruit, is perfectly safe.) It is impossible to tell how much retinol vitamin A an individual serving of liver or pâté may contain. There may be very little - or too much. It would be good if we could say (for example) that a teaspoon of pâté is OK but a tablespoon is too much. Unfortunately, this is not possible, so most experts recommend that liver is avoided altogether during pregnancy.

jeg spiser no leverpostei vertfall....
og spiste levergryte ofte når eg gikk med mateo.spurte jordmor om dette var farlig,men neida,så lenge det var godt stekt så var det ingen fare....ikke spist det til nå dette svangerskapet da,men...

ORIGINAL: Adrianna

Sjekk denne sida..

www.matportalen.no

Da er man ihvertfall sikre på hva som er bra og hva som ikke er bra... [:)]

jepp og det står det ingenting om att lever/leverpostei er farlig...

Da skal jeg følge det som Norge sier. Rart det er så forskjellig egentlig. Man det vet jeg det iallefall. Skal uansett ta det opp med legen..liker å vite HVORFOR man sier slikt i et land og noe annet i et annet. Takk for svar alle sammen

ORIGINAL: Shaanett

Hvorfor står det at du er ikke pålogget når du er pålogget???

Tja, nå står det iallefal at jeg er pålogget da. Kanskje fordi jeg går ut og inn av forumet noen ganger??

Back
Topp