Nei-mat

Tigerinne

Glad i forumet
Tenkte vi kunne minne hverandre og tipse hverandre litt om hva vi ikke kan spise når vi er gravid.
Jeg vet iallfall at spekemat er fyfy.. og at man kan ta paracet, men ikke ibux.

feta ost er fyfy

jaaaa..[:(]
har nesten alltid fårepølse eller salami
på skiva på jobb[:-]

men guriland hvor mye verdt det er å gi opp
i noen mnd[8D][:)]

Veldig fint å ta en prat med lege/jordmor å få avkreftet maaange rykter om hva man ikke bør spise som gravid :)
Massse rykter ute å går om ting som, er farlig som absolutt ikke bør være farlig :)

Tror så lenge man tenker på hovedprinsippene at man skal holde seg unna upasteuriserte oster/meieriprodukter og rått/ubehandlet kjøtt/fisk/fulg, så kommer man langt :)
Og selvf tenke på Toxoplasmose og listeria og vaske alll jordgrønnsaker litt ekstra godt :)

Jeg har lest om fisker å litt sånt som kan,ikke kan spises,men er det noen av dere sopm har peiling på kaviar?:O
Jeg finner det ikke på noen fy-lister foreløpig,men bedre føre var tenker jeg!

Ibux, myke oster, spekemat, røyka laks, skinkepålegg og slike ting bør man spise færskest mulig.
Være forsiktig når man feks skifter kattesand, da man kan få toxoplasmose. Det kan man også få
om man ikke vasker grønnsakene godt.

Det er det jeg vet om ting man bør være forsiktig med [:)]

Og ja, man er vel overhysterisk i disse tider, mer enn før, men disse tingene er ikke
livsviktig for meg, så kan godt vente i 9 mnd jeg altså [:)]
Tenker sån at, enn hvis!

ORIGINAL: pinkness

Jeg har lest om fisker å litt sånt som kan,ikke kan spises,men er det noen av dere sopm har peiling på kaviar?:O
Jeg finner det ikke på noen fy-lister foreløpig,men bedre føre var tenker jeg!

Kaviar kan du spise med gos samvittighet, er masse omega 3 i det [:)]

Fant denne listen fra matportalen.no:

Her kommer en oversikt over hvilke matvarer norske myndigheter nå fraråder gravide å spise, ifølge Matportalen:

- Upasteurisert melk
- Ost av upasteurisert melk
- Myke og halvmyke oster (dvs. brie, camembert, gorgonzola etc.)
- Rått kjøtt (det vil si speket kjøtt, gravet kjøtt, tartar)
- Hvalkjøtt
- Selkjøtt fra Vestisen
- Blåkveite over 3 kilo
- Ferskvannsfisk av typen: all gjedder, abbor over 25 centimeter, ørret over én kilo, røye over én kilo
- Fiskelever
- Krabbeinnmat fra skallet
- Skjell: fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i oskjell
- Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (gravide bør unngå sushi med tunfiskfilet)
- Rakefisk
- Måseegg

Flott,takk for hjelpen!;)

Back
Topp