Nei-mat ved amming?

Druer var krise her også melkeprodukter men han har 'arva' pappans melkeprotein intoleranse, vi var heldigvis obs på at han kunne reagerer på melk, druene var det værre med, ingen som fortalte meg det og jeg knaska frosne druer som en gud etter fødselen[X(]

Barn er veldig forskjellige. Noen realgerer på nesten ALT, mens andre ikke reagerer på noe.

De fleste havner vel midt i mellom. Så det som et barn reagerer på trenger ikke å være problem for et annet. Så man må netsen prøve seg fram, men er noen slike typiske ting da, som mange reagerer på.

Sign!![;)]

Ikke tro på alt dere leser...prøv og finn det ut [:D]

Jeg tror man kan spise hva man vil jeg også merker man etterhvert hva ungen reagerer på og ikke...er ikke noe du ABSOLUT ikke kan spise..i "mamma for første gang" boka jeg har står det nettopp det.  dessuten kan barnet ditt utvikle smakssansene ved å kjenne på forskjellige aromaer i det du spise..sånn som f.eks hvitløk. noen barn ser ut til å elske det når mor har spist hvitløk, mens andre kanskje ikke liker det så godt...men man trenger kanskje ikke spise kål dagen etter man kommer hjem fra sykehuset liksom:/ ALT MED MÅTE TROR JEG[:)]

Høstklem[;)]

Matportalen sine sider : http://matportalen.no/Emner/ammende

En liten informasjonsbrosjyre: http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00004/IS-2092_4513a.pdf

ORIGINAL: milllacam

Hvordan kan kullsyre gå over i morsmelk? Det brytes jo ned med en gang det blandes med magesyre. Er det forresten noen som vet hvor lang tid nedbrutt mat bruker på å nå blodstrømmen og deretter melkekjertlene..?

Kullsyre går ikke over i morsmelk, men koffein gjør det. Derfor man skal være forsiktig med brus [:)]

ORIGINAL: milllacam

Hei Kleo :) det er mange som tror kullsyren forårsaker luft i magen til babyen.. :-/ Skulle likt å høre forklaringen på det. Angående koffein - vet du hvor lang tid det anses for ok å amme etter en viss mengde? Er usikker på hvor lenge det blir i kroppen. Hvis man f.eks ammer hver 2. time og en kopp kaffe bruker en time på å bryte ned koffein, burde det vel gå bra? Finner gjerne ut mer om det, siden jeg håper å få ammet selv :-)

Og hos noen kan muligens kullsyren forårsake luft i magen, men det er, som så mye annet, individuelt. Det finnes lite til ingen forskning på at kullsyre spesifikt gir luftsmerter.

Jeg personlig tror det er andre stoffer i brusen som gir luftsmertene, og ikke kullsyren. Jeg kan ikke se hvordan selve kullsyren kan komme seg over i morsmelka. Da ville jo f.eks. alt bruspulver i godis gi akkurat den samme effekten hos babyen, og hvor ofte hører man om det?

Finner dette om koffein:

Hos nyfødte brytes koffein ned veldig sakte. Vanlig nedbrytningstid er på 97,5 timer hos nyfødte, 80 timer for spedbarn de første ukene etter fødselen, og 2,6 timer for en baby på seks måneder.

Sliter med å finne ut hvor lang tid det tar å brytes ned i voksne kropper. Skal se mer på det imorra. Trøtt nå [:)]

Dette er informasjon fra Norsk Helseinformatikk:

I kaffe er det litt mer koffein i kokekaffe enn i traktekaffe og pulverkaffe. Typen kaffebønner som benyttes, påvirker også innholdet av koffein i brygget. Som regel inneholder 1 desiliter kaffe 60 mg koffein (± 20 mg).

Et høyt koffeininntak defineres gjerne som et inntak høyere enn 750 mg koffein per døgn. Dette tilsvarer mer enn 6 store kopper kaffe hver dag (1,2 liter).

Andre koffeinholdige drikker inneholder mindre mengder koffein; te inneholder i gjennomsnitt 25 mg/dl, koladrikker inneholder ca 10 mg/dl koffein, mens koffeinfri kaffe, kakao og sjokolademelk normalt inneholder 3-5 mg/dl. Det finnes også en rekke andre energidrikker som inneholder koffein, men innholdet i disse er sjeldent høyere enn koffeininnholdet i kaffe.

Vi møter med andre ord dette stoffet i flere sammenhenger gjennom dagen, og det normale inntaket av koffein hos en vanlig kaffedrikker vil som regel ligge mellom 300 og 400 mg daglig.

Fra samme kilde ved graviditet/amming:

Du bør også vise forsiktighet dersom du benytter "anti-cellulitt" kremer mot appelsinhud, da disse kan inneholde ganske store mengder koffein. Dersom du smører inn halve kroppen med en slik krem, kan det tilsvare et inntak av 100 mg koffein, noe som tilsier at du bør begrense inntaket av kaffe og andre koffeinholdige drikker.

En annen artikkel, samme kilde:

Koffein kan også være forbundet med lav melkeproduksjon og være medvirkende til gjentatte episoder med brystbetennelse. Dersom du drikker mer enn tre kopper kaffe om dagen i svangerskapet, og i den første tiden etter at babyen er født, kan melken inneholde en tredjedel mindre jern enn melken til mødre som ikke drikker kaffe.

Samme artikkel:

At du drikker litt kaffe mens du ammer, ser ikke ut til å påvirke barnet, men ekspertenes råd er å holde seg til et koffeininntak på ca. 300 mg om dagen - eller ca. tre kopper med kaffe.

Jeg fant dessverre ikke noe direkte info om koffeinens nedbrytningstid i voksne kropper.

Sniker litt fra desember. Var nettopp på ammekurs da vi snakket masse om alt vi ikke måtte spise. OG det er bare tull. Prøv dere frem og spis med måte ikke spise 5 kg med kål og løk. Men alt med måte fikk vi beskjed om. Så ja jeg skal ha kålerabistapp på julaften uansett men ikke mye. Er det noe du IKKE skal spise vil det stå på matportalen. Men spis et normalt og variert kosthold. Drikk morgenkaffen om ditt barn tåler det. ALLE barn er forskjelige. så finn ut sammen hva som går fint:)

MASSE lykke til alle sammen med baby og amming[:D]

Er det ikke greit å prøve seg fram litt? Om man skal holde seg unna alt som babyen kan reagere på, så blir det slitsomt...[8|]

Alkohol skal man ikke drikke. Ellers så har jeg ammet i 4,5 år, fordelt på 3 barn, og min erfaring er at de ikke reagerte på noen ting. Så mitt råd er å spise som normalt, også event kutte ut de tingene man merker at ungen kanskje reagerer på. Er jo ikke noen grunn til å overdramatisere dette med amming heller...

kommer til å spise alt så lenge jeg ikke merker at han reagerer på noe.
har ikke helt troa på å holde seg unna ting fordi babyen muligens kan reagere på det.
:)

ORIGINAL: Påatt

Barn er veldig forskjellige. Noen realgerer på nesten ALT, mens andre ikke reagerer på noe.

De fleste havner vel midt i mellom. Så det som et barn reagerer på trenger ikke å være problem for et annet. Så man må netsen prøve seg fram, men er noen slike typiske ting da, som mange reagerer på.

Sign[:)]

ORIGINAL: Nøtteknekkern

push!!!!! [:D]

indeed!
pusher på.. Har oppdatert alt jeg fant igjennom tråden. Så nå skal alt ligge samlet på toppen.

Men det er bare å komme med mer hvis noen kommer på noe!

[:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)]
[:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)]

Men fortell meg; KAN jeg spise clementiner/appelsiner??? [:D]

Her reagerer han ikke på noenting faktisk! 

ORIGINAL: Krøsamaia

Her reagerer han ikke på noenting faktisk! 

Så deilig... Tror ikke snuppa mi gjør det heller.
Hun har litt kolikk, men det er fordi hun GLUPSKER i seg mat og luft hver gang hun ammer.
Du kan høre lufta bli dratt ned i magen hennes. Stakkar liten.

jeg har alltid fått beskjed om alt med måte...har man mye allergi i familien så skal man være forsitig med ting som kan være allergifremkallende,som jordbær,skalldyr,nøtter og sitrus...
kål,løk, druer etc er vel mer ting som baby'n an få luft i magen av..men bare å prøve seg frem...

Back
Topp