Nei-mat ble til ja-mat

lihhhnn

Elsker forumet
Jeg var hos legen nå for utredning av vekttap. Så jeg spurte hvorfor er det så mye nei-mat til gravide, som for eksempel fårepølse?

Vi kan spise kjøttpålegg så lenge det er norskprodusert. Og for å være på den sikre siden så kunne jeg fryse kjøttpålegget i noen døgn sånn at jeg var helt sikker på at parasittene var helt borte.

Kjenner jeg gleder meg til å spise kjøttpålegg igjen :D

Personlig ville eg aldri tatt den sjangsen. Snakk om så få måneder en må unngå det. PS alle bakterier dør ikke ved frysing, kun ved gjennomvarming over 70 grader
Norsk produsert spekemat er rimelig trygt, men aldri 100%
Kjøttpålegg som er kokt/stekt ved laging er trygt så lenge det er nyåpnet. Altså skinke, servelat osv.

Enig med henne over her...
Er desverre ikke alle leger som er like oppdatert på all info. Ville forholdt meg til hva det står på
Matportalen, der er det alltid oppdatert med nyeste råd.
Pr dags dato rådes det til å UNNGÅ spekemat.
Jeg ville IKKE tatt sjangsen..
Better safe then sorry!
Beklager om jeg ødelegger glede din her, men syns det er viktig å være klar over at ikke alle leger vet dette...

Signerer den. Tryggere å følge helsedirektoratet enn en random lege. Min fastlege sa feks at folsyre kun var nødvendig frem til man ble gravid. Jeg holdt på å falle av stolen...

Følger selv et strengt kosthold pga IBS (mageproblemer) og jeg lover dere at restriksjonene blir lettere å godta etterhvert. Og dere får tross alt spise disse tingene igjen om 6/7 måneder ;)

Vi i terminforumet sist jeg var gravid var i kontakt med Gilde tror jeg det var, angående salami (eller var det fårepølse?). Uansett fikk vi ihvertfall svar at de anbefalte gravide å holde seg unna produktet. Hørt leger si mye rart. Fikk akkurat beskjed om at svangerskapstiden ikke er tiden for å trene, så stoler heller på helsedirektoratet any day.

Det er alltid en avveiing. Dersom legen din mener at det er verdt det å spise kjøttpålegg slik at du skal få i deg mat, så syns jeg du burde stole på han. Og han viste deg jo også måter å gjøre det tryggere på. Jeg har ikke problemer med for lite matinntak og derfor kan jeg følge de generelle rådene. Det blir det samme som med medisiner. Man må alltid vurdere vinning oppmot spinning :)

Nå er det slik at leger, helsesøstre og jordmødre forteller pasientene sine veldig forskjellige ting vedrørende alt mulig egentlig. Det merker vi lett på forum, hvor vi deler erfaringer.

Jeg forholder meg til det som står på matportalen, for selv om sjansen er liten for at det skal være noe galt med kjøttet i Norge, så hender det at det oppstår. Og skulle man for eksempel få listeria som gravid (og listeria dør IKKE av frysing, kun av oppvarming), så er det langt verre enn det er for meg å bare avstå fra spekemat.

Du kan sammenligne det å spise spekemat/salami med forovervendte bilstoler. Ville du satt en 1 åring i framovervendt bilstol? Produsenten sier det er trygt, og vil selge. Men anbefalingene og det tryggeste for barnet er å sitte bakovervendt til 4 år. Så er det opp til deg om du tar sjansen da :)

Syns dessuten det er hårreisende at både leger og jordmødre ikke følger anbefalinger men deler egne meninger og hva de har gjort i sine svangerskap som vitenskap og fakta til naive gravide :)

Huff så skummelt at en lege anbefaler deg dette! Dette ville jeg aldri stolt på når helsedirektoratet anbefaler deg noe annet! :)

Du kan sammenligne det å spise spekemat/salami med forovervendte bilstoler. Ville du satt en 1 åring i framovervendt bilstol? Produsenten sier det er trygt, og vil selge. Men anbefalingene og det tryggeste for barnet er å sitte bakovervendt til 4 år. Så er det opp til deg om du tar sjansen da :)

Syns dessuten det er hårreisende at både leger og jordmødre ikke følger anbefalinger men deler egne meninger og hva de har gjort i sine svangerskap som vitenskap og fakta til naive gravide :)

God sammenligning! Det er jo trygt å kjøre uten belte, helt til det smeller :p samme med salamien, den i seg selv er jo ikke farlig, men den dagen den ene gravide faktisk blir smittet med toxoplasmose eller listeria, da blir konsekvensene store.

Men nå har de vel gått ut med at salami er trygt allikevel, da. Leste en artikkel på nett for noen uker siden :happy: Jeg spiser i allefall det med god samvittighet om dagen :p Sånn blir det når det er lite annet som frister. Kjenner at det blir litt hysteri rundt alt sammen...

Men nå har de vel gått ut med at salami er trygt allikevel, da. Leste en artikkel på nett for noen uker siden :happy: Jeg spiser i allefall det med god samvittighet om dagen :p Sånn blir det når det er lite annet som frister. Kjenner at det blir litt hysteri rundt alt sammen...
Det er ikke matportalen/helsedirektoratet som sier salami er trygt :) Det er produsentene som gjerne vil selge. Men for all del, det er opp til hver enkelt, og det er hver enkelt som må leve med konsekvensene viss man er så uheldig :)

Kan ikke si at jeg syns den artikkelen "vinner" over helsedirektoratets anbefalninger. Som ei kommenterer over her: produsentene vil selge... Å la en slik kilde være bakgrunn for hva man velger hadde ikke jeg stolt på! Så lenge helsedirektoratet går ut å anbefaler gravide å unngå spekemat er det det som er tryggest. Hva du velger å gjøre er selvsagt helt opp til deg.. Og ingen halshugger deg for dine meninger :)
matlysten min er elendig, og jeg har VELDIG lyst på spekemat, men velger å holde meg unna just in case.. Det trenger ikke å være uheldig, som regel går det bra, men den sjangsen er jeg ikke villig til å ta med ett lite ufødt liv.
Jeg har en kronisk syk sønn, og kommer til å gjøre alt i min makt for at neste skal slippe helseplager. Om det betyr 9 mnd uten div mat, drikke og legemidler syns jeg det er vel verd det :) selv om de fleste tingene kun gir minimal risiko for sykdom/skade hos fosteret :)

altså matprodusentene sier ikke det er trygt bare for å selge, det kan få store konsekvenser for de om de prøver å lure konsumentene på den måte...
Siterer fra artikkelen:

Det er to aktuelle organismer som kan være skadelige for gravide i kjøtt: bakterien Listeria monocytogenes og parasitten Toxoplasma gondii. Listeria er ikke i stand til å vokse i spekepølse, blant annet pga lav pH og nokså høyt saltinnhold Det bekreftes av svar gitt fra EUs matmyndigheter. Toxoplasma er i henhold til gjeldende kunnskap heller ikke i stand til å være levedyktig i spekespølser, av to grunner: kjøttråstoffet som brukes er fryst før produksjon, og spekeprosessen gjør forholdene ulevelig for parasitten."

I rest my case! :D

Jeg har kjøpt inn å lagt i fryseren. Å der skal den ligge i noen dager før jeg kommer til å spise noe!

Folk får gjøre som de vil, men syns det er synd at dere "anbefaler" andre ut ifra artikler på nettet eller EN lege å spise "nei-mat"! Det er nettopp dette som er litt skummelt med sånne grupper som dette her! Hold det for dere selv isåfall :) For min del skal jeg holde meg unna mat helsedirektoratet frarådet under graviditet, 9 måneder av livet er ganske kort tid når man ser det sånn :)

Folk får gjøre som de vil, men syns det er synd at dere "anbefaler" andre ut ifra artikler på nettet eller EN lege å spise "nei-mat"! Det er nettopp dette som er litt skummelt med sånne grupper som dette her! Hold det for dere selv isåfall :) For min del skal jeg holde meg unna mat helsedirektoratet frarådet under graviditet, 9 måneder av livet er ganske kort tid når man ser det sånn :)
Hva er vitsen med å holde det for seg selv når innlegger spør etter svar?? Så du mener at EU's matmyndigheter tar feil oxo?

Back
Topp