Neglelakk

lene89

Glad i forumet
Noen som har hørt at du ikke skal ha på neglelakk når du skal føde?er så mange som sier "ja men du må ta av den når du kommer på sykehuset" men ser liksom ikke helt hvorfor..
 
Jeg hadde det på hele tiden. Da riene begynte var det ikke det jeg tenkte på liksom, å fjerne lakken. De sa heller aldri noe om det, og hadde det vært viktig så hadde de nok fjernet den for meg, for jeg hadde aldri klart å gjøre det selv midt i riene :p Ikke stress med det du ;)
 
Ser ikke for meg at det skal være noe problem.

Når jeg jobbet i helsevesenet selv var det forbud mot neglelakk, men pga bakteriene som setter seg når lakken sprekker. Tror neppe de sier noe på at den fødende har det :)
 
Ja synes det høres ganske rart ud selv så ville bare sjekke med dere andre
 
Hvis du må ha narkose tror jeg de tar den av på tærne, for de fester noen greier på stortåa :) . Gjorde hvertfall det med meg da jeg fjerna blindtarmen. Kanskje derfra det kommer?

Ganske sikker på at de hadde gitt tydelig beskjed om du absolutt ikke kan ha på neglelakk:)
 
Jeg fikk beskjed om det nå når jeg skulle ta ks. Tror jeg kunne ha på henda, men ikke tærne. Eller så var det omvendt. Husker ikke. Men var ett sted jeg ikke kunne ha.
 
Jeg hadde på hele veien og ingen som sa noe:)

Sent from my GT-P7310 using BV Forum
 
Jeg ble hentet i luftambulanse og der sto gutta utenfor helikopteret og fjernet neglelakk for å se på fargen om den bleknet ved kraftig blodtap. Fikk ikke ha på sokker fordi de måtte overvåke. men da tok de bare tærne...! Litt komisk å tenke på i ettertid.

.:herq:.
 
Det er ikke noe forbud mot å ha det på når du føder. Men hvis du må opereres eller overvåkes setter de på en liten "registreringsdings" (husker ikke hva det heter) på fingertuppen og hvis du har neglelakk på deg da kan det forstyrre. Men de har nok fjerner/aceton på sykehuset, helt sikkert skjedd før!

Fin lakk forresten :) Jeg skal lakke neglene selv i dag, greit med noe som er normalt og fint å se på om dagen (resten av meg ser ut som en hvalross!)
 
Derfor det med neglelakk er pga de setter på en SPO2 måler på fingrene( den måler oksygen metningen i blodet.)
Hvis en har neglelakk vil/kan målingene bli feil.

Og det med å klemme på fingerneglene og se på hvor lang tid det tar før fargen under neglene blir normal. (en ser da på kapilærfyllingen) Det kan gi en viss indikasjon på blodtap. Jo lengre tid det tar jo mindre blod har pas. Eller dårligere sirkulert er pas.


Men jeg har aldri hørt at fødene ikke skal bruke neglelakk pga dette. Men under planlagte operasjoner derriblandt keisersnitt ønsker de nok ikke at pas har neglelakk.
 
Back
Topp