Neglelakk og gravid?

Minispiren

Andre møte med forumet
Spørsmålet er rett og slett.. Kan man lakke neglene når man er gravid? Og er det farlig om jeg har gjort dette en gang?:nailbiting:
 
Dette sier dem på Helsenorge.no

"Produkter som hårspray, neglelakk, white spirit, flekkfjernere, drivstoff og spraybokser inneholder ulike typer løsningsmidler. Normalt vil slike produkter til hjemmebruk gi lave konsentrasjoner i omgivelsene.
Det er derfor lite trolig at denne typen eksponeringer er skadelige for fosteret. Sterk lukt betyr ikke nødvendigvis at det er farlig. Noen løsemidler lukter mye mens andre lukter lite.
Som gravid bør man likevel, for å være på den sikre siden, innrette seg slik at opptaket i kroppen reduseres mest mulig (føre var-prinsipp). Sørg for god utlufting og begrens tiden du bruker produktet."
 
Last edited by a moderator:
Aldri tenkt på det... jeg går til negledesigner og bruker gel-lakk på egne negler. Regner med det er safe. Ingen sa noe til meg forrige svangerskap heller, da brukte jeg neglelakk hele tiden. Fikk neglelakkfjerner på sykehuset fordi jeg hadde glemt å fjerne neglelakken før keisersnittet.
 
Akkurat det bekymrer jeg meg ikke over, jeg lakker neglene uten å mukke :p
 
Neglelakk og neglelakkfjerner stinker så høgg at jeg skjønner ikke at dere orker:wtf:
 
Har eg aldri tenkt på! Bruker både hårspray og neglelakk. Gjorde eg forje svangerskap også :happy:
 
Tror det går heeelt fint. Trenger jo ikke overdrive.. men om man jobber på neglesalong, så burde man kanskje vurdere om man burde få andre arb.oppg for en periode? I samråd med lege gjerne.. Jeg har ventet med å lakke neglene til etter uke 13, så nå skal jeg pynte meg til helgen med lakk på tær og hender. Gleder meg!
 
Jordmoren min fortalte meg at det var noen typer neglelakk jeg burde holde meg unna, men jeg bruker det egentlig aldri, så helt glemt hva det var av stoffer i de jeg skulle unngå :p
 
Har lakket negler på fingre og tær i alle svangerskap, aldri vurdert å la være en gang. Neglene er dødt vev, og hvor mye kommer egentlig i kontakt med levende vev?
Hadde det ikke vært trygt hadde det nok vært advarsel på emballasjen.
 
Det er mye myter om hva som bør unngås osv. Jeg forholder meg til NHI sine nettsider og spiser sushi og jordbær med god samvittighet :cat: så langt har jeg ikke giddi å lakke noe som helst fordi jeg i samme tidsrom ikke får gjort noe håndarbeid:angelic:
 
Back
Topp