Neger

ORIGINAL: Nitah_87

ORIGINAL: LilleMusMei

hmm..... er jo ikke lett å vite hvor folk kommer fra da....
synes ikke neger eller nigresse er så veldig negativt jeg da..... åsså spørs det jo veeeldig på hvordan en sier det og i hvilken sammenheng synes jeg. men svarting eller nigger er ufyselig!

vi var på ferie i Paris i sommer hvor det var extremt mange mørkhuda.
der var det flere som sa "hey u white boy....." til sønnen min og vi reagerte jo ikke på det i det heletatt. men det blir jo det motsatte av svarting,- altså hviting!
hvorfor blir svarting og guling så mye mer negativt enn hviting???
bare spekulasjoner og tanker.
(ville aldri brukt disse ordene selv da jeg synes dem er virkelig negativt ladet.....)

Så e d ikkje svarting me snakke om då, d e neger.
Har nok någe me at både afrikanere og asiatere har opplevd mye diskriminering pga hudfargen. D har jo ikkje me "kvitingane"..
Eg syns svarting, guling og kviting e stygt eg.. Mens mørkhuda og lyshuda e greit.

jah er helt enig med deg altså. bare kom til å tenke på at vi ikke tok det negativt selv om han sa hviting. men hadde han vært mørk og dem hadde sagt svarting så hadde det blitt tatt negativt med en gang.
huff synd at det er slik.
men værden har da heldigvis blitt bedre??

har selv 3 mørkhuda søskenbarn og dem har ikke blitt mye mobbet for sin hudfarge. så jeg håper å tror at verden, ihvertfall vi i norge har blitt bedre på dette med mobbing og rasisme.

æ ser ikke nå galt i å kalle en person for neger.... syns d blir d samme som å kalle en person for asiater.

altså ingenting negativt over ordan.

http://www.forskning.no/Artikler/2006/januar/1136203217.86

For de som orker og lese.

Så en kan jo begynne og lure på om det er rett og dele oss inn i "raser".

Veit ikke jeg. Det beste er vel og fokusere mer på hvor folk er fra og ikke om de er nergoid el. Bare slette arisk og negroid fra ordlista, for vist en tenker seg om så er de jo egentlig unødvendige uttrykk siden det ikke finnes menneskeraser.

men når jeg hører arisk så tenker jeg på nazister. ikke at alle ariske er nazister ( er jo arisk selv)men at de har lagt et negativt preg på det ordet. Vist noen skjønner meg.[8|]  

Back
Topp