Neger

- Amy -

Gift med forumet
Kan en si neger? Asså, er dette fullt akseptert? Eller er det nigger og sånn som er tabu?

Såg på tv2- nyhetene, der var det en som sa neger. Så bare lurer jeg hva dere syns

Neger er vel helt kurant å bruke. Forbinder ikke noe neg. med det.

Nigger er vel mer negativt ladet, iallefall synes jeg det.
Opprinnelig er vel ordet nøytralt, men har blitt brukt med negativt fortegn.

Åh spurte du nettopp hehe[:)] Det er ikke alt jeg får med meg her asså.

Nei jeg reagerte på det når han brukte det..[8|] Syns det hørtes HELT feil ut..

ORIGINAL: opus dei

Neger er vel helt kurant å bruke. Forbinder ikke noe neg. med det.

Nigger er vel mer negativt ladet, iallefall synes jeg det.
Opprinnelig er vel ordet nøytralt, men har blitt brukt med negativt fortegn.

Syns neger høres veldig ut som nigger, noe jeg syns eg veldig feil å bruke. Men husker bare jeg reagerte når han politifyren sa det sånn uten videre. Jeg bruker det ihvertfall ikke. Og tror jeg hadde blitt sur/fornærma om jeg var mørk og noen hadde sagt neger til meg!

tror ikke det er politisk korekt å bruke ordet "neger". heller Afrikaner, afro AM, negroid.mm

Når man snakker om en kategorisering av en hel "rase", har det lite å si egentlig hvordan det oppfattes av den som bruker utrykket, og alt å si hvordan det oppfattes av mottageren(e).

F.eks, for meg er "neger" ikke noe stygt i det hele tatt, og mener ikke noe stygt hvis jeg bruker ordet, men jeg vet at de fleste av mørkhudet opprinnelse oppfatter det som et rasistisk slengord, og derfor bruker jeg det ikke lenger.

I følge FN og WHO er "neger" et rasistisk ord.

Hva med svart? Jeg blir omtalt som hvit. Men jeg er ikke hvit-hvit, og en svart er ikke svart-svart.. SÅ hva gjør vi med alle fagenyansene??

Mørk? Kan også en norsk være (mørk i håret )
Mørkhudet ( det innbefatter mange andre raser er negroide )

Vanskelig det der synes jeg

Men nigger er et grusomt ord som kun er ment å være negativt ladet!!!
Selv om enkelte "av afrikansk opprinnelse" mener de har tatt det tilbak eom sier det om seg selv og andre..

Fælt ord, og det bør ikke brues av NOEN mener jeg..

Men en kan jo ikke si afrikaner heller, for det er jo mange hvite afrikanere og mange mørke amrikanere, nordmenn, tyskere osv.

ORIGINAL: Bast

Kan man si negorid da?
Han negroide mannen......eh...hørtes rart ut, selv om det teknisk sett skulle vært riktig

Stemmer... akkurat som asiatisk, nordisk, øst-europeisk (men negroid høres rart ut ja..)
Alt er en vane [;)]

Kan man si negorid da?
Han negroide mannen......eh...hørtes rart ut, selv om det teknisk sett skulle vært riktig

Ja høres veldig rart ut det også syns jeg..

Ikke lett og folk har forskjellige meninger om det. Men flere jeg har snakket med har ingen problemer med å si neger. De mener ikke det er noe negativt lada. Jaja vi er forskjellige[:)]

ORIGINAL: Nitah_87

Ikkje akseptert. E d någe som hette negerland?.. nei!!. Derfor e d bedre å sei afrikaner, afroamerikaner osv..
Men... selv om neger før i tiå va et skjellsord som blei brukt mot mørkhuda, tror eg at de fleste som bruke d i dag, ikkje meine någe stygt.
Men... Sannheten e at folk bler såra!

Men er det noe som er akseptabelt egentlig? Afrikaner går jo greit. Eller... liksom.. utlending? Hm syns bare det var negativt med neger.. Trodde det var skjellsord og var rart om de plutselig kunne bruke det igjen..

ORIGINAL: MammaOkt

Kan man si negorid da?

Stemmer... akkurat som asiatisk, nordisk, øst-europeisk (men negroid høres rart ut ja..)
Alt er en vane [;)]

Hette jo afrikansk då..

Så vist du er en mørkhudet nordmann så er du afrikansk??[8|]

Noe rart med dette. En ex av meg var fra Colombia, han sa at det var vanlig å kalle svarte for negro. Da han hilste på en neger fra Sør-Amerika var det vanlig å si "Hola negro". Men det var uakseptabelt av afrikanere og amerikanere. De kunne bli ...sur på grunn av det. Så det er vel veldig avhengig av områder.

Veninna til søster kaller seg selv neger og for meg er ikke det ett rasistisk ord. Men om andre føler det feil unngår jeg det for alt det er verdt[;)] Man må ha respekt for at folk ikke vil bli kalt det ene og andre.

ORIGINAL: E.R.A.

Noe rart med dette. En ex av meg var fra Colombia, han sa at det var vanlig å kalle svarte for negro. Da han hilste på en neger fra Sør-Amerika var det vanlig å si "Hola negro". Men det var uakseptabelt av afrikanere og amerikanere. De kunne bli ...sur på grunn av det. Så det er vel veldig avhengig av områder.

Ja det var liksom akseptabelt av en hvit å kalle en svart for negro?

Ja det er nok geografisk avhengig også

ORIGINAL: Kamilah83

ORIGINAL: E.R.A.

Ja det var liksom akseptabelt av en hvit å kalle en svart for negro?

Ja det er nok geografisk avhengig også

Ja de kalte seg selv for negro. Det var akseptabelt blant både hvite og svarte.

ORIGINAL: Mesaana

Kan man si negorid da?

Alt er en vane [;)]

Hette jo afrikansk då..

Hm hm det er jo egentlig et poeng.. en nordmann er jo en nordmann.. om h*n bor i norge.. ?

ORIGINAL: Mesaana

Kan man si negorid da?

Alt er en vane [;)]

Hette jo afrikansk då..

Akkurat - en er jo ikke nødvendigvis afrikansk selv om en er negroid..
Akkurat som om jeg skulle sagt at en med nordisk utseende var norsk? Er jo ikke sikkert at vedkommende var norsk?

Men er dritvanskelig å skulle definere dette her altså..

Hvis en har foreldre som er søramerikanere men har bodd i Norge, og du er norsk og føler deg like norsk som meg, er ikke du nordmann? eller blir det en mørkhuda nordmann? det fins ikke ifg deg Nitah..? Jeg lurer jeg[:)]

Vi er liksom av den ariske rasen, dvs vi kan være tyskere, nordmenn, russere? Hm mulig jeg er ute på tur her asså[:)] Men blir litt vidt spekter syns jeg

Back
Topp